..yang bernama sahabat

Sunday, 7 December 2014

Siapa Salah?

gambar : blogger
Hari tu, aku buat satu tugasan berkenaan gejala moral ponteng sekolah. Terjumpa satu buku koleksi kes-kes kaunseling di sekolah menengah. Mak ai...tersentap sekejap aku baca bila pada kebanyakan ketika anak-anak kita dah memang stres dengan pelbagai masalah orang dewasa yang patutnya tak patut mereka rasa.

Entahlah....

Saturday, 6 December 2014

Peri Penting Semantik Dalam Keperluan Berbahasa

gambar : blogger
Memetik definisi daripada Kamus Dewan edisi 4 semantik menjunjung takrif bidang kajian atau analisis yang memperincikan makna kata dan ayat.  Frasa semantik berasal daripada perkataan Yunani bermaksud penting atau bererti.  J.W.M. Verhan, 1996, mentakrifkan semantik sebagai cabang linguistik yang membahaskan isu erti dan makna.  Manakala Abdul Chaer, 1994 menjelaskan bahawa semantik adalah bidang kajian linguistic yang objek penelitiannya adalah makna bahasa. 
            Kata yang merupakan satu unit ujaran yang bebas memerlukan elemen semantik untuk menjamin komunikasi menjadi lebih berkesan.   Hasil daripada komunikasi berkesan akan memungkinkan gagasan atau ilham yang ingin disampaikan difahami. 
Guru Bahasa Melayu perlu mengenali secara dekat ciri dalam bidang kajian semantik termasuklah aspek makna denotasi dan konotasi, makna konteks, hubungan makna dengan kebudayaan, perubahan makna dan bentuk-bentuk makna daripada hubungan semantik seperti sinonim, antonim, hiponim dan sebagainya. 
Setelah maklum bahawa semantik adalah sebahagian daripada ilmu linguistik maka tidaklah dapat ditolak keberadaan peranannya di dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.  Guru-guru Bahasa Melayu khususnya perlu mempunyai pengetahuan dalam bidang semantik kerana ia memberi impak yang berpanjangan kepada murid-murid.  Impaknya nanti bukan sahaja melibatkan hal-ehwal sosial malah mungkin juga berlarutan kepada aspek politik, ekonomi mahupun agama. 
  Impak pertama dapat dilihat dari segi hubungan makna dengan kebudayaan.  Pengetahuan semantik dapat membantu pembawaan diri murid-murid di tengah-tengah masyarakat kemudian hari.  Masyarakat Melayu adalah masyarakat yang mempunyai peraturan sosiobudaya yang sangat ketat.  Secara halusnya, terdapat susunan status dan darjat di dalam hierarki dan ketidakfahaman dalam menguruskan makna sesuatu perkataan yang diucapkan akan memalitkan kesan negatif kepada komunikasi sosial. 
Dibawakan contoh penggunaan ganti nama “saya”, “aku” dan “gua”.  Walaupun secara umumnya ia membawa maksud ganti nama diri pertama, dari segi makna dengan kebudayaan, ia sudah memberi tiga takrifan berbeza menurut kesesuaian lokasi khalayak pada ketika itu.   Frasa “saya” digunakan apabila untuk membahasakan diri kita apabila berkomunikasi dengan orang yang baru dikenali, ketika bercakap dengan orang yang lebih tua atau di dalam majlis rasmi.  Manakala ganti nama “aku” lebih serasi digunakan apabila berkomunikasi di kalangan kawan-kawan terdekat dan rapat dengan kita.  Seterusnya ganti nama “gua” adalah bahasa slanga atau bahasa basahan yang sering digunakan dalam perbualan tidak rasmi atau ada  masanya ketika mahu mencetuskan konflik dengan seseorang. 
Contoh seterusnya ialah bahasa pinjaman daripada bahasa Arab iaitu mahram dan muhrim.  Tanpa pengetahuan semantik, selama-lamanya kita telah terkeliru kerana ia berasaskan kata dasar yang sama iaitu perkataan haram.   Sewenang-wenangnya pula kita menggunakan bahasa pinjaman tersebut tanpa rasa bersalah walhal ia membawa makna yang berbeza.  Di dalam Wikipedia sendiri membawakan pengertian mahram dan muhrim sebagai bentuk-bentuk daripada hubungan semantik seperti bahasa Melayu yang ditambah imbuhan.  Padahal, walaupun ia hanya dibezakan dengan ‘a’ dan ‘i’ ia membawa dua makna yang jauh menyimpang.
Kesemua ciri-ciri tersebut bukan sahaja berkait rapat dengan keperluan untuk ‘lulus periksa’ tetapi, lebih jauh daripada itu ia menyumbang kepada kemantapan penggunaan Bahasa Melayu di kalangan khalayak generasi muda di belakang hari.  Pengetahuan semantik harus diterapkan dan dibiasakan oleh guru Bahasa Melayu demi menjamin keindahan Bahasa Melayu itu sendiri agar tidak lapuk dek hujan dan tidak lekang dek panas. 
Bayangkan betapa ruwetnya kerosakan atau penganiayaan terhadap Bahasa Melayu dewasa ini.  Anasir-anasir seperti penggunaan bahasa sms, bahasa pinjaman, bahasa rancu, bahasa pasar dan basahan amat membimbangkan ditambah lagi penyebarannya seumpama virus yang tidak dapat dilihat, tetapi dirasakan.   Lebih parah lagi bahasa-bahasa tersebut membawa elemen denotasi dan konotasi juga makna konteks yang jauh menyimpang dan mengelirukan. 
  Pengetahuan di dalam bidang semantik amat diperlukan untuk mendidik murid-murid dari segi makna denotasi dan konotasi.  Generasi hari ini generasi cepat matang dan melihat sesuatu hanya berdasarkan akal pemikiran logik sahaja.   Guru Bahasa Melayu memainkan peranan untuk memperkenalkan aspek denotasi dan konotasi terhadap sesuatu istilah atau simpulan bahasa  (sebagai contoh).  Ini berikutan penggunaan istilah-istilah tersebut adalah gambaran kesantunan bangsa Melayu itu sendiri.  Bangsa yang mempunyai adab yang terpelihara walaupun sekadar untuk menyampaikan sesuatu maksud yang ringkas. 
            Sebagai contoh, gurindam untuk mempersilakan tetamu mengambil tempat duduk yang berbunyi ‘tempat cawan pada piringnya, tempat cerek pada tungkunya.’  Gurindam tersebut jika disuluh dari segi makna denotasinya bermaksud kedudukan benda-benda tersebut berserta pasangannya. 
Tetapi, apabila dikaji daripada segi makna konotasi, ia membawa maksud setiap orang harus mengambil tempat yang sesuai dengan status kehadirannya di dalam majlis itu.  Jika kita hadir sebagai tetamu, kita  harus berada  di kerusi yang disediakan untuk tetamu.  Begitu juga sekiranya kita membawa fungsi yang berbeza seperti pengerusi majlis, ahli jawatankuasa ataupun pasukan penyedia juadah. 
            Sekiranya guru bahasa Melayu tidak mempunyai pengetahuan sebegitu, bagaimana ia dapat membantu murid-muridnya memperkayakan pengetahuan leksikon mereka?  Sedangkan pengetahuan itu diperlukan untuk memberi nilai tambah di dalam kertas karangan mereka.  Pengetahuan leksikon itu nanti juga akan membantu menambah keyakinan diri mereka apabila berkomunikasi dengan pelbagai peringkat apabila meningkat dewasa kelak.    
            Sebagai kesimpulannya, pengetahuan semantik kepada guru Bahasa Melayu adalah amat perlu berasaskan cakupan jangka pendek dan jangka panjang.  Ia membabitkan pula rangkupan menyeluruhi aspek sosial, ekonomi dan politik.
 Cakupan jangka pendek memungkinkan pelestarian kecemerlangan murid-murid di dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.  Seterusnya memberi imej yang cemerlang buat diri murid  sendiri, guru dan sekolah. 
Cakupan jangka panjang pula adalah hayat ilmu yang berterusan yang menjadi nilai tambah buat diri murid-murid dan guru itu sendiri.  Murid yang kaya storan leksikonnya akan mendapati dirinya lebih berkeyakinan dalam segi hubungan sosial.  Mereka akan dapat meresapkan diri  di dalam pelbagai golongan masyarakat dengan kelebihan pengetahuan semantik ibarat pepatah masuk kandang kami mengembek, masuk kandang harimau mengaum. 
Dari sudut ekonomi pula, kekuatan menggunakan bahasa dapat membantu menambah keyakinan pihak lawan atau pembeli untuk mendekati kita berasaskan kemahiran berbahasa yang memikat hasil kebijaksanaan mengenal pasti ciri-ciri semantik ketika berbahasa.  Akhirnya, bertitik tolak daripada pengetahuan menguasai leksikon dengan baik, segala khilaf dan perselisihan yang melibatkan aspek politik di dalam negara boleh ditangani dengan berhemah dan profesional.  Hasilnya, keamanan akan terus dikecapi selama-lamanya.  Seperti juga pengetahuan mengenai cabang linguistik lainnya seperti sintaksis, fonologi dan fonetik, semantik memainkan peranan penting dalam menentukan usaha memartabatkan imej Bahasa Melayu agar terus konsisten seiring arus zaman.   




Rujukan:
Semantik, Portal Pendidikan Utusan diperolehi pada  September 22, 2013 daripada http://www.tutor.com.my/stpm/semantik/semantik.htm
Definisi Semantik, (2001, August 24) RujukNota, diperolehi pada September 22, 2013 daripada: http://rujuknota.blogspot.com/2011/08/definisi-semantik.html

Abdullah Hassan, Aripin Said & Ainon Mohd, (2007) Pantun & Gurindam Untuk Majlis Rasmi & Perkahwinan.  PTS Millennia Sdn Bhd, Selangor 

Friday, 5 December 2014

Esok Hari Sabtu

La...apahal dengan hari Sabtu? sebenarnya aku dah kemaruk nak cuti. Tapi freelancer macam aku mana ada istilah cuti. Kalaupun cuti, tu...tidur melohor tengah hari tu lah cuti aku...opsss bucur sudah! hahaha

amboi mak...itu kegiatan masa mula-mula berhenti kerja. Sebulan aku buat kerja gitu...sekarang ni tak dah...
eh korang nak beli tak novelet Maraton Cinta. Promosi ni. RM30 termasuk pos. 

Thursday, 4 December 2014

Carang Kulina Nak Jadi Skrip

Hari ni selepas baca Hikayat Carang Kulina, terbetik ilham nak buat skrip drama radio pulak. Hish! boleh tahan susah gak, siap nak bersyair bagai. Tapi, tengoklah nanti. Boleh sampai ke tepi radio atau tidak...Nanti hamba war-warkan...

Wednesday, 19 November 2014

Ayam Patah Kepak : Paradigma Juang Melayu Islam

ehsan : Google
Assalamualaikum.

Semalam, sebaik pinjam khatamkan terus Ayam Patah Kepak, kumpulan cerpen Hafizah Iszahanid, junior saya di DBP dulu.

Kumpulan cerpen yang saya kira bertunjangkan pemikiran berkaitan Islam dan Melayu dengan latar global. Pemilihan diksi yang mudah memudahkan pembaca menghadam plot yang tidaklah begitu feminis tapi sinis.

Tahniah Hafizah.

Tuesday, 18 November 2014

Nafas Baru Watak Bermadu


gambar : Carian Google
Tema : kemasyarakatan
Genre : kekeluargaan/cinta

Latar : kurang jelas/terutama flash back - thn 70-an/penghujung 60-an tak digambarkan dgn baik - malahan sedikit meragukan

Plot : flash back tp boleh difahami - kuat dan perkaitan tidak mengelirukan

Watak dan perwatakan - kabur malah ada ketika mengelirukan - watak Halijah yg sekejap kurus,sekejap gempal 
Perwatakan fizikal - sgt kurang 
Tumpu pada inner feel

Gaya bahasa - sederhana, tidak condong sastera tidak pula santai - sepatutnya boleh diterima khalayak

Diksi : ada yang ke laut, ada yang ke sungai, ada yang betul-betul tepat pada situasi

Cerita : segar - idea baru dan kreatif. Idea feminisme - emansipasi wanita. Cerita banyak digerakkan oleh watak 'wanita perkasa' seperti pt Mastura dan Halijah baik mental mahupun fizikal. Penulis tak beri watak stereotaip pd protagonis - lemah, asyik menangis, hilang punca tetapi beri dimensi baru pulak macam cerita hindustan - dendam dan hasad dengki adalah punca manusia terus hidup walaupun hidup berkalang dosa. Jadi kita sentiasa nak terus baca apa nak dibuat dek manusia yg berkonflik ni - Mastura dan Halijah.
Tapi, ada ketikanya aku terfikir tindakan terakhir protagonis tu - meracun antagonis hanya membuktikan antagonis tu bodoh seperti kata Ikmal dan Amir. Orang nak membunuh, dia nak membunuh, orang nak menculik dia nak menculik, tapi yg dibunuh tak mati, yg menculik tertidur. 

Kalau didramakan novel ni best jugak. Nak saya tgk Norish Karman @ Ellie Suriati  memegang watak Halijah dan Sherrie Merlis @ Nabila Huda diberi watak Mastura. Katrina tu boleh bagi kat Rita Rudaini @ Rozita Che Wan. Kecoh!   

Tatabahasa dan ejaan : ??? saya tak tahu kenapa.


Monday, 17 November 2014

Jamming di Amcorp Mall

Semalam, di kala bumi Petaling Jaya dibasahi hujan. Macam biasa, aktiviti petang minggu kami di Taman Jaya langsung terus ke tingkat bawah Amcorp Mall. Selain daripada pasar barangan vintaj, sekarang ada sesi jamming otai-otai termasuk yang aku nampak ialah Yan (Lefthanded)

Lagu-lagu malar segar dengan suara serak-serak basah otai-otai ni, pelbagai bangsa dan macam-macam lagu.


Wednesday, 12 November 2014

The Hit David Baldacci

When things look simple, they're usually not. Right and wrong, good and bad are in the eyes of the definer. Understand the agenda.

Jessica Reel, The Hit, page 75

Reel dan Robbie pembunuh upahan kelas satu. Penembak tepat terlatih yang bertukar jadi mesin secara tradisional disebabkan kecelaruan emosi masa lalu. Mereka membunuh atas arahan dan macam diprogram setiap mangsa mereka adalah musuh atau orang jahat.

Konflik dalam The Hit, bila pemangsa jadi mangsa dan bila mangsa keliru siapa pemangsa dan siapa mangsa.

Klise gila dengan movie sedia ada. Tapi pengalaman bacaan, plot, gaya bahasa dan diksi rupa-rupanya lebih menarik. Latar tempat di US dipaparkan dengan sangat terperinci. Ceritanya beralur kronologi, kalau ada flash back - wataknya yang akan bercerita sendiri.

Ada sikit sentuhan emansipasi wanita dengan ketokohan watak Reel. Perempuan yang tak suka dipanggil 'lady' - licik, tenang dan sangat terlatih, minda dan fizikal. Nampak sangat ideal tapi disuntik sedikit dengan elemen manusia - buat silap dan menangis bila Robbie (yang mulanya memburu dia) tak lepaskan picu pistol yang diletakkan di kepalanya masa dalam satu insiden. 

Abaikanlah propaganda US tu - dengan konflik di Syria, Neo Nazi, Perang Dingin, Islamofobia, tindih menindih kuasa antara biro CIA, FBI, NSA dan entah menda-menda lagi.

Turn the anger into something that will guarantee we beat these pricks. 
Will Robbie.

Monday, 27 October 2014

Jejawi Tua Memang Menyeramkan

Assalamualaikum.

Ceritanya biasa. Cerita pasal pokok jejawi dalam satu kampung. Korang tahu tak pokok jejawi tu macam mana rupanya. Nanti sat aku google.

Ceritanya pasal sebuah kampung bernama Sungai Teja yang tiba-tiba gempar dengan pelbagai peristiwa ngeri lagi aneh dan misteri. Yang tak gemparnya cuma Angah Soyah yang berjay penulis simpan misterinya sampai ke sudah.

Novel ini sebenarnya menampar atau menempeleng umat Melayu. Terutama yang meletakkan kebergantungan lebih kepada makhluk daripada Allah S.W.T.  Kesemua watak yang dibariskan sebenarnya adalah gambaran watak-watak manusia bejat yang ada pada hari ini. Dan, tinggal satu perkara sahaja lagi yang membuatkan Angah Soyah masih bertenang di tengah-tengah kekalutan ini.
Apa dia, kenalah baca.

ni rupa pokok jejawi...jadinya faham sendirilah ceritanya macam mana

Sunday, 26 October 2014

Merantau Ke Deli dengan Poniem Lebih Bermotivasi

Assalamualaikum.

Komen banyak tak boleh. Sebab ni novel vintaj. Mungkin kebanyakan orang dah baca dan ada pandangan sendiri. Tapi, aku hanya tertarik dengan Poniem. Watak isteri Leman yang begitu positif.

Malah boleh aku katakan memberikan sedikit inspirasi buat aku. Novel ini sangatlah sinis. Di samping sindiran terhadap budaya setempat, adat dan masyarakat, ia juga memberi gambaran jelas betapa adat dan budaya dapat memastikan kelangsungan generasi, selagi ada yang menjaganya.

Bagaimanapun, ia sebaiknya berpandukan Al Quran dan Hadis. 

***Macam biasa pinjam kat PPAS

Saturday, 25 October 2014

Cinta Hilang Kata - Rebel With A Cause

Assalamualaikum.

La, mesti korang dah nampak kan entri pasal CHK ni tempoh hari. Apa yang buat aku nak ulang lagi? Hari tu, aku tulis masa belum habis baca. Sekarang dah habis baca.

(dah tak menulis ke Cik Mon? asyik review novel aje...hihihi)

Hmm...Love You In Silence. Cinta Hilang Kata. Mesti kat jelapang minda (pinjam ayat penulis) ingat ini cerita cinta. Aku pun sama - mula-mula.

Dahlah novelnya besar gedabak. Tebal pulak, memang kelas Kamus Dewan, tinggal lagi dia tak berkulit tebal aje. Tapi bila aku habis baca, aku faham. Penulis dan penerbit cuba menyampaikan sesuatu melalui saiz, ketebalan, kaver dan tentu sahaja isi cerita. Aku panggil 'rebel with a cause' - kwang...kwang...kwang.

Aku suka kata novel ni novel kemanusiaan. Kata kuncinya manusia.

Manusia itu merujuk kepada Nurul Masmin. Watak utama yang memang manusia sifatnya. Berserah, pemurah, akur pada kehendak orang lain, tetapi pada masa yang sama memimpin pemberontakan secara terpimpin di dalam hati (rujuk bab dia panjat pagar asrama lelaki dan p gunting boxer Amirul!)

Manusia juga merujuk kepada Rain Akhtar, seperti adanya lelaki di luar sana. Takut-takut berani. Manusia merujuk kepada Amirul yang memegang mazhab separuh-separuh. Taat mak (perempuan) wajib/menjahanamkan duit bini, tak bertanggungjawab (perempuan juga) wajib. 

Manusia diwarnai hasad dengki, tindas menindas, caras-mencaras, malahan ke tahap yang paling gampang, paling sial (kata kasarnya) bersekongkol dengan syaitan. Syaitan pun pening kepala! Penulis pula macam sengaja membiarkan syaitan-syaitan dalam bentuk manusia ni menang. Sesuatu yang sangat tak disukai oleh pembaca. Rupa-rupanya, di dunia nyata itulah realitinya kerana yang mungkar itu akan selalu kelihatan menang. 

Panjang review nih!

Tapi, dalam banyak perkara, penulis dengan selamba tenuknya menerusi watak Nurul Masmin, Ezra, Che Wanie, Deens, Sabirah (eiii), Zaili, dan Kak Muna telah menelanjangkan sampai nampak nyata kudis, panau, kurap, kayap, kudis buta, lebam, bengkak dunia penulisan. Daripada kepala - ragam penulis sesama penulis, editor, penerbit, pengedar dan akhirnya pembaca. Kesemuanya.


Friday, 24 October 2014

Happy New Year

Assalamualaikum

macam tak kena aje wish happy new year di kala ambang Maal Hijrah ni kan...
begitupun
aku mohon ampun dan maaf pada semua
terutama pada pengunjung blog ini
yang terhibur atau tak
yang dapat ilmu atau tak

MABRUK


**gambar Google

Sunday, 19 October 2014

Mentol Gudik

Assalamualaikum.

Mentol semalam belum malap, Mentol baru dah menyala. Ini musim rezeki penulis namanya, musim ilham menyerbu. Ada penulis yang simpan dalam bank idea. Bank idea aku, di sinilah. Mentol seterusnya.

'Mentol Gudik' - aku namakan. Gudik tu, nama khas. Maknanya ada kisah 'dia' yang bakal aku simpan sama ada dalam bentuk cerpen, novel atau novelet. 


Apabila kita mengubah gambaran dalam fikiran kita maka emosi kita akan berubah dan tindakan kita akan berubah. Oleh itu, bina gambaran positif dan sentiasa elakkan keganasan atau kekasaran. Gambaran positif akan menghasilkan hormon positif dan akan memberikan kekuatan semangat dan kesihatan yang baik kepada kita.

Prof. Dr. Muhaya Mohamad


Saturday, 18 October 2014

Bukan Hebat Sangat

Assalamualaikum.

Seiring dengan peningkatan usia kot. Bahan bacaan pun dah gradually change kata orang putih. 
Hari ini bergilir ganti baca buku ni dengan Cinta Hilang Kata. 

Semoga Allah melembutkan hati aku. Maafkan orang lain. Aku pun bukan hebat sangat!

kira detik - Maal Hijrah

Friday, 17 October 2014

Mentol Menyala-Nyala

carian google
Alhamdulillah. 
Ada dua tiga mentol menyala-nyala. 

1. Mentol 'ikhlas'

2. Mentol 'anak angkat'

sabar ya mentol. Nanti aku kembali. 


**Kira detik - Maal Hijrah. Buku Baru.

Kembara Di Luar Kotak

carian Google
Assalamualaikum. 

Filem ni out of box - TV2 sekarang.
pasal tu kena kritik
filem pertama Khatijah Ibrahim berlakon kot
kritik sosial
dunia kreatif
yang nazak

serupa aje
dengan
dunia
penulisan

oh Tanah Malayaku...

bai....


***kira detik Maal Hijrah. 

Dating dengan Coco Chanel

Ini bukan Coco Chanel. Ini Putih. Gambar daripada blog Scarlette's Petal
Assalamualaikum. Kelas kau...janganlah kalian cemburu. Aku selalu singgah kat blog Scarlett's Petal ni pasal bagi aku ia unik dan kreatif. Kucing di rumah tu memang pandai bercerita. Macam-macam cerita. Ini cerita terbaru. 
Syukur!!!Dapat juga saya tumpang bercakap dengan kawan-kawan emak yang baik hati terutama Acik MONALITA MANSUR.Terima kasihlah ACIK sebab rajin singgah blog emak.Emak kata emak akan balas kunjungan Acik secepat mungkin.Kalau tak silap 17 hingga 25 Oktober ni emak cuti sekolah.Masa tulah emak nak pulun jenguk Acik.(Acik!Oooo Acik!Pulun tu apa?) Oh ya.Lupa pulak saya nak perkenalkan diri.Nama saya Coco Chanel.Panggil Coco je.

http://scarlettj1.blogspot.com/2014/10/saya-coco.html

Thursday, 16 October 2014

Dah 4 Tahun Rupanya



Pegawai bertugas : Pn Norhanizah Ismail - sekali imbas seiras dengan seseorang di GBK

Assalamualaikum.
Affan panggil pi-pas. Tolonglah. PPAS tu akronim Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor. Balik dari pasar (hari ini harga ayam RM4.90 sekilo). Singgah sini dulu.
Lokasi tersorok sikit, tapi ini destinasi wajib aku mai setiap minggu. Memang lubuk - lubuk buku. Letaknya dekat Taman Seri Manja, Petaling Jaya. Ini librari alternatif selain Perpustakaan Komuniti MBPJ dekat PJ Old Town. 
Tengok comel dua orang ni, siap bawak bekal lagi...
Tak ada dalam google - korang taip Restoran D' Desaria. Atau taip Masjid As-Salam PJS1 atau pasar malam hari Selasa Sri Manja. 
Buka sejak 18 Oktober 2010. Oh, selamat hari lahir PPAS Pekan Seri Manja.
hasil tangkapan



Perpustakaan Komuniti Sri Manja 
No. 15, Jalan PJS 3/32, Taman Sri Manja, Batu 6 ½, Off Jalan Klang Lama, 
46150 Petaling Jaya







Hilang Kata-Kata dengan Cinta Hilang Kata.

kalau belum ada, hubungi penulisnya.
Assalamualaikum. Baru beberapa muka surat. Di tangan Lily Haslina Nasir, sastera dan santai dimadukan dengan baik dan boleh bermastautin dengan aman di dalam sebuah novel setebal seruas jari tengah orang dewasa ni. Novelnya pun besar gedabak - berbeza daripada saiz novel sedia ada. 

Kata penulisnya, plotnya berat dan novelnya pun berat sebab banyak ilmu (aku tambah)


Wednesday, 15 October 2014

Kahwinkan Aku?

Fragmen daripada ms 323 Kabus Rindu.
Baca aje, percuma.

Jauh Tu

Assalamualaikum. Sambil ngeteh, cerita pasal buku ni. Mula-mula kawan, Ani yang racun kat grup Wasap. Dia siap print screen suruh aku baca. Aku abaikan. Hari tu aku pergi PPAS, aku pegang - macam terbitan yang biasa aku tengok. Tapi bila tengok dekat-dekat bukan.

Dari mula sampai habis, setiap cerpen dia walaupun satu muka surat, ada punch line. Dalam masa beberapa jam aku baca, itulah kerja aku. Ketawa, gelak, mengekek-ngekek, terkekeh-kekeh - sampai habis.

Gaya bahasa - minta ampun - santai habis. Penulis dan penerbit dah maklumkan kat depan sekali. Tak ada standard DBP dalam koleksi cerpen ni. Kisah-kisah dalamnya? tak disusun. Ikut suka penulis aje dan ikut suka kitalah nak baca ikut kronologi ke, flash back atau flash forward. 

***Penulis ni juga blogger.
***gambar : carian Google

Tuesday, 14 October 2014

Getaran



kenapa dengan gambo ni? tak ada apa-apa. Cer baca, cer baca. Fragmen novel aku yang tajuknya Kabus Rindu tu. Tak pernah baca kan? Kaver dia ada kat sebelah sanen. Aku bagilah sikit-sikit bagi yang belum baca. Bagi yang dah baca, terima kasih daun keladi.

Ayya Bukan Sekadar Hiburan

Assalamualaikum

Hari Ahad, hari santai. Tekan-tekan siaran, pilih-pilih akhirnya Affan sudah lekat pada satu channel. Apa lagi kalau hari minggu. Filem Tamil di TV2. Tajuknya Ayya. Di TV7 ada Shah Rukh Khan. Menang tak Shah Rukh Khan?

Tak.

Kata Encik Suami, filem Hindi, sekadar hiburan - boleh. (kecuali filem-filem Aamir Khan) tapi kalau nak tengok filem untuk berfikir - lebih baik tengok filem Tamil. (Abaikanlah tari-menari tu) 

*kat TV2 tulis Ayya - kat poster tulis Ayyah...ayyo...
gambar Google

Monday, 13 October 2014

Marathon Buku Lagi

Assalamualaikum. 
Lepas layan cerita duka lara Zainuddin dalam Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, aku marathon terus dengan Cerpen, Khairulnizam Bakeri. Pinjam dengan PPAS jugak. 

Gaya bahasa - taman bahasa. Garapan - superb. Kategori dan babak 18sx? - sila skip kalau tak nak baca (malaikat di kiri dan kanan sudah standby) Tapi cerpen paling best ialah Gerabak - kalau aku kaye - aku post skrip kat Anthony E. Zuiker dan Jerry Bruckheimer.



gambar - pak Google kasi pinjam

Sunday, 12 October 2014

Dah Taraf Gila

saya pinjam di PPAS
Assalamualaikum. Orang kata penulis kalau tak baca Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck karya Hamka macam pakai dres kain kasa. Ada baju tapi tak tutup aurat. Suko kau! 
Terbitan sekitar 70-an

Saya tahu tentang cerita ni sebab tengok drama Hayati satu ketika dulu, tapi sebab siaran banyak sangat, dah tak ingat nak tengok endingnya. Banyak kritik sosial woooo....banyak juga inspirasi dan motivasi - dan best sekali, Buya Hamka melukiskan keindahan ranah Minang tu dengan indah sekali.

ini terbitan selepas 1949


kenapa tajuk atas tu gila? sebab dalam masa yang sama saya habiskan juga kumpulan cerpen Khairulnizam Bakeri - Cerpen, berselang-seli, beberapa jam selepas itu. 

*semua gambar ehsan google

I'm Back

ehsan Google
Assalamualaikum....Rindu kat aku? bluweeekkk....

Monday, 17 March 2014

Merajukkkk....

Bunyinya macam merajuk, walaupun aku dah terbiasa merajuk tanpa perlu dipujuk. Tapi hari ni memang terasa nak merajuk. Lalu, aku bawaklah rajuk ni ke blog.

Rasa-rasanya selepas ni lebih baik buat sibuk di blog. Sambil kongsi apa yang boleh dikongsi. Minggu ni insya-Allah minggu yang sibuk.

18/3/2014 - tak sibuk sangat - ke pejabat pos aja hantar novel kiriman Che Shue Jaafar. Aku ada jual novel tahu. Di facebook korang boleh taip Mundam Ilmu. Di blog pun sama. Tapi aku tidaklah menjual semua novel.  Maaf sebab selektif tapi biarlah aku simpan asbab keselektifan aku tu.

19/3/2014 - Hari ni, Pesta Buku Antarabangsa di Putrajaya International Convention Centre. - Sepatutnya EMP terlibat, tapi kak Elee batalkan saat akhir. Penulis EMP hanya ada di sana pada 22/3/2014 ajelah. Tapi, aku akan turun untuk jumpa sahabat-sahabat aku, insya-Allah.

20/3/2014 - duk diam-diam dan sambung manuskrip Aku Drebar Forklift tu

21/3/2014 - juga dok diam-diam (mana boleh!!!) jaga kelas blog tu lah. Protege-protege nya memang 'happening' dan membuatkan aku gembira.

22/3/2014 - aku kena turun KL berkampung dengan penulis EMP lain, kak Zara Aluwi, Siti Khatijah Diana dan Siti Hanisah. Kemudian bergerak ke PICC untuk acara cabutan bertuah pada sebelah malam

23/3/2014 - insya-Allah akan bergerak ke MPH Kinta City Mall, Ipoh

Semoga semuanya dipermudahkan.

Wednesday, 5 March 2014

Jemputan Khas


Wednesday, 26 February 2014

Bab 16 : Nadra



“HA?” Nek Ton  yang sudah memutih uban di kepalanya bertanya lagi.
Nadra menutup mulut menahan tawa. Puan Rohana dan Encik Hashim pun tergelak kecil. Damia sudah awal-awal lagi menghidupkan enjin sebaik sahaja barang-barang dari dalam bonet dipindah masuk ke dalam rumah Nenek.
 “Nadra… anak angkat mak!” Danish meninggikan suara. Walaupun mulutnya diletakkan di pinggir telinga Nek Ton. 
Nek Ton yang duduk berehat di muka pintu itu mengangguk-angguk sebelum meludahkan cairan merah ke hujung kakinya. Bersempelat sisa sirih pinang  itu di merata-mara tempat di halaman. Biarpun dia mempunyai satu tin susu khas untuk menabung sisa yang bercampur air liurnya itu.
Nek Ton pun ketawa. Meski pendek, bagai meraikan kepulangan mereka. Encik Hashim satu-satunya anak lelaki Nek Ton. Lima yang lain, semuanya perempuan. Cuma apabila cuti sekolah ataupun musim perayaan, rumah tua itu bertambah seri. Anak cucu bergilir ganti datang dan pergi.
“Ayah tak ada, nenek. Mak aja yang tinggal…”  Nadra menjawab jujur apabila ditanya Nek Ton tentang dirinya. 
Tetapi tidak jujur mengenai ibunya. Kerana dia sendiri tidak tahu siapa dan di mana ibunya. Dari mulut mak cu, perempuan yang mengaku ibu saudara tetapi tidak melaksanakan pengakuan itu sewajarnya, ibunya bukan perempuan baik. Setiap kata-kata yang keluar dari mulut mak cu mengenai ibunya semuanya buruk-buruk belaka. Semuanya kasar, penuh maki dan benci. Kerana itu juga, Nadra cepat memberontak walaupun luaran kelihatannya dia disadurkan dengan kelembutan. Cepat merajuk dan segala sifat negatif menggayut dirinya, tidak mahu lepas.   

Tuesday, 25 February 2014

Bab 15 : Danish




“DANISH,”  suara Encik Hashim memalingkan wajah Danish yang baru menukar seluar pendek separas keting. Dia mendatangi ruang tamu itu sambil terus duduk di antara kedua-dua orang tuanya itu.
            “Kamu nak buat apa sementara tunggu keputusan ni?” Tanya Encik Hashim menepuk-nepuk peha pejal anak bujangnya itu.
            “Danish nak kerja kot. Tak tahulah lagi…kenapa abah?” Kedua-dua tangan Danish berada di bahu Encik Hashim dan Puan Rohana.
            “Kawan Danish tu?”
“Nadra lah, bang,”  Puan Rohana membetulkan. 
“Ha, Nadra tupun sama?”
“Iyalah. Tak tahulah kalau mak nak buka kelas memasak untuk dia pula. Senang bila dah kahwin esok.” Danish senyum meleret. Satu cubitan lembut singgah di pipi hitam manis Danish.
“Mak tak suka dengar Danish cakap macam tu lah! Ingat sikit,” Puan Rohana memberi amaran.
Gementar hatinya dengan gurauan Danish itu. Doanya, pertalian di antara Danish dengan Nadra hanyalah sebagai kawan biasa. Jika lebih daripada itu, dibimbanginya sesuatu yang tidak pernah melintas di kepalanya, terjadi pula. Puan Rohana memejamkan mata. Pantas mengusir ingatan-ingatan buruk sebegitu. Mohon diperkuatkan iman anak-anak itu. Biarpun tadi, dengan ekor mata dia melihat gurauan mesra pada tahap yang luar biasa di antara kedua-duanya.
“Danish tak nak balik kampung jenguk nenek?” Encik Hashim memberi cadangan.
Mereka sekeluarga juga sudah lama tidak pulang ke kampung menjenguk ibu Encik Hashim itu. Dia sahajalah tunggak keluarga yang masih bernafas. Masih sihat biarpun tinggal sendiri.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget