..yang bernama sahabat

Tuesday 11 February 2014

Cerpen Menguji Setia di Mingguan Wanita

Assalamualaikum.

Bismillah. Ahad sudah diberitahu Raiza Khairina, rakan penulis yang cerpen saya tersiar di majalah Mingguan Wanita. Alhamdulillah. Namun kisah penciptaan cerpen ini agak unik. Sebab ia bermula daripada diskusi sebelum pejam mata dengan encik suami.

Soalan saya padanya ketika itu ialah; "kalau saya dipenjara sebab songlap duit orang, macam mana?" lalu dia membariskan kemungkinan termasuk berkahwin lagi satu sebab memenuhi keperluan diri sebagai lelaki. Sebab tu saya tulis 'kesetiaan dan keperluan adalah dua perkara berbeza buat seorang lelaki'

Saya juga siapkan watak orang ketiganya sekali, seorang wanita TKI yang berjuang sendirian di sini demi kelangsungan hidup setelah ditinggalkan suami. Mampukah kedua-dua wanita ini merelakan?

Bacalah sendiri. Saya berkata pada diri, inilah cerpen pertama dan terakhir yang membawa kisah sebegini. Saya tak mampu. Memang berendam air mata sungguh.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...