..yang bernama sahabat

Sunday 8 February 2015

Alasan Paling Konkrit



Assalamualaikum...

Disebut pasal kegarangan ni, tak boleh lari daripada cerita rotan. Mintak mahap, masa kecil-kecil, aku tak pernah kena rotan. Mak dengan ayah punya 'toy' untuk belasah aku ialah, papan, hanger, ranting dan bulu ayam.

Walaupun aku ni dalam kategori anak tunggal yang sepatutnya 'pampered' gila, tapi aku tak terkecuali daripada kena benda-benda tu. Aku ingat lagi, masa darjah dua, aku kena papan dinding dengan ayah sebab naik bas sekolah tanpa izin.

Bukan apa, teringin. Sebab aku pergi sekolah naik trak (ayah pekerja awam di kem bersebelahan, jadi adalah sikit previlige untuk naik trak). Satu hari dan beberapa hari, sebab teringin nak naik bas, aku join member sekampung pergi sekolah naik bas.

Pergh! macam dayak dapat senapang kau! Siap bukak tingkap kasi angin sepoi-sepoi sapu muka. Yelah, tingkap tu kita punya. Bila ayah dapat tahu...sendiri mahu ingatlah.

Yang paling aku ingat sekali, buah tangan emak aku. Tuh, bulu ayam tu apa ke namanya. Puncanya sebab aku kantoi, baca surat. Dia belasah aku macam aku ni pembunuh yang dah bunuh 99 orang. Rotan tu patah dua. Paha aku dua-dua belah lebam kehitaman. Kalau dia belasah sikit lagi, insya-Allah pembuluh darah tu pecah dan dia pun sama-sama duduk dalam penjara.

Ya, mak mungkin ada alasan. Tapi, aku pulak pandai-pandai jadikan alasan nak masuk sekolah vokasional, lepas tu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...