..yang bernama sahabat

Thursday 3 October 2013

e-book Rautan Takdir

untuk pembelian klik www.monalitamansor.com
Cikgu Hana terdiam.  Berentetan kemungkinan berkawad di dalam cepu kepala.  Satu-satu disusunnya.  Yang tidak logik atau tidak berasas, diketepikan umpama menyaring kepala taugeh.  Bagaimanapun, logik di kepala Cikgu Hana tidak dapat menyimpul solusi.  Melintas juga di kepalanya penyebab-penyebab luaran seperti gejala cinta monyet, mahupun gejala cinta sejenis yang bukan pelik.  Tetapi, cepat-cepat dipadamkan dari ingatan. 
Kegemparan di akhbar tentang pengantin remaja, ataupun remaja lari hingga menyeberang Selat Melaka atau Selat Lombok diletakkan dalam rangka kemungkinan.  Tetapi pada tangga yang paling bawah.  Tidak mungkin masalah Zahirah meleret sehingga ke situ. 

          “Apa kata kita tanya ibu bapa dia?”  Cikgu Zalifah memberi saranan.

          “Sesetengah ibu bapa tak suka kalau kita ‘menyerang’ mereka macam FBI.  Lebih-lebih lagi ibu bapa alaf  21 ni…”  Cikgu Hana menutup mulutnya.  Merasa lucu dengan ayatnya sendiri.  Beberapa kes serangan ibu bapa di dada akhbar tanpa merujuk kepada pihak sekolah dahulu menjadi ingat-ingatan. 

          “Beginilah.  Kita cuba dulu.  Biar saya telefon ibu atau bapanya.  Jemput mereka ke sekolah.  Cikgu ada butirannya kan?”  Cikgu Hana memandang mata Cikgu Zalifah yang bagaikan purnama disuluh.

          “SAYA minta maaf, cikgu.  Saya seorang aja yang datang.  Ayah Zahirah bekerja, tak boleh bercuti.  Saya kira, perbincangan ni boleh diteruskan tanpa dia,”  Lancar wanita itu bersuara sebaik sahaja dipersilakan duduk oleh Cikgu Hana.  Cikgu Hana berdehem beberapa kali.  Dalam debar, dia memanjatkan doa supaya segala-galanya dipermudahkan.  Wanita yang tidak dapat diagak usianya itu tersenyum.  Malah tanpa senyumpun wajahnya tetap manis. Hati Cikgu Hana sedikit lega.


sedutan cerpen 'Malasnya Mata'


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...