gambar : Google |
1.0 PENGENALAN
Salah anggap terhadap
fungsi dan peranan sastera dalam masyarakat menjadikan sastera di Malaysia lesu
dan terpinggir. Tidak ramai yang memahami bahawa sastera sebenarnya adalah akar
umbi kepada jati diri sesuatu bangsa. Sastera adalah wadah yang menakung
peradaban bangsa semenjak zaman berzaman dan masih diteruskan sehingga kini. Sastera
adalah kanta pembesar yang memberi manusia peluang memandang dunia dengan mata
manusia dengan deria tambahan.
Sejarah merekodkan
pemisahan kesusasteraan dengan sejarah dicetuskan oleh perkembangan sistem
pendidikan baharu hasil campur tangan Inggeris di negeri-negeri Melayu. R.J.
Wilkinson dan R.O Windstet dikatakan adalah perintis kepercayaan bahawa
terdapat dua konsep di dalam sastera dan sejarah iaitu tawarikh dan hikayat. Sabaruddin
Ahmad mentakrifkan kesusasteraan ialah manifestasi daripada gerak jiwa manusia
yang wujud dalam pernyataan bahasa. Pada hakikatnya, kesusasteraan atau seni
sastera itu ialah bingkisan kata yang dipersembahkan oleh sasterawan sebagai
hadiah kepada masyarakat. (Sabaruddin Ahmad, 1963)
2.0 DEFINISI SASTERA
Prof. Dr. Hasyim Yahya, mendefinasikan kesusasteraan sebagai sebuah ciptaan seni yang disampaikan melalui bahasa. Ia menjadi indah berakar-umbikan perkataan susastera di dalam bahasa Sanskrit. ‘Su’ membawa maksud indah, baik atau lebih bermakna. ‘Sastera’ pula bermaksud buku. Apabila disimpulkan bolehlah dinyatakan bahawa sastera adalah kumpulan buku yang menghimpunkan sesuatu yang indah, baik dan memberi makna kepada persekitarannya.
Dewan Bahasa dan Pustaka, melalui Kamus Dewan mentakrifkan
sastera ialah bahasa-bahasa yang digunakan di dalam kitab-kitab dan bukan
merupakan bahasa basahan. Contoh bahasa sastera yang paling indah ialah di
dalam Surah Yusuf yang kini menjadi sandaran kepada genre baru dunia penulisan
yang dipanggil sastera islami. Memperluaskan lagi skop definasi sastera ialah
pandangan Prof Dr. Hasyim Yahya yang menyifatkan kesusasteraan adalah ciptaan seni
yang disampaikan melalui bahasa. Ia mungkin dituturkan iaitu sastera lisan dan
juga sastera tulisan. Kedua-dua jenis bentuk sastera ini akan dibincangkan
secara lanjut.
3.0 MAKNA SASTERA
3.0 MAKNA SASTERA
Di dalam buku Pengantar Pengajian Kesusasteraan, Ali Ahmad
menggariskan makna sastera sebagai sesuatu yang berseni, yang berkaitan dengan
kehalusan atau estetika dan bahasa. Selanjutnya beliau mengatakan kesusasteraan
itu ialah kehalusan pencipta dan keinginan pembacanya meneroka aspek kehalusan
itu. Beliau juga berpendapat bahawa estetika penggayaan bahasa merupakan asas
kewujudan hasil kesusasteraan. Dengan menokok pendapat B.
Simorangkir-Simajuntak, 1971, mengatakan bahawa kesusasteraan adalah cermin
jiwa getar sukma pengarang dan ia harus tumbuh di tengah-tengah rakyat dan
untuk rakyat. Kesusasteraan harus menggambarkan suka duka, harap cipta dan
kerja cipta rakyat, dapatlah dikatakan kesusasteraan itu terlalu dekat dan
telah sebati dengan jiwa umat Melayu semenjak dahulu lagi.
Ini dibuktikan dengan kehadiran pelbagai bentuk hasil
kesusasteraan sama ada berbentuk lisan mahupun naratif yang dikumpul dan
direkodkan oleh ahli sastera terdahulu. Di dalam perbincangan ini, pengkhususan
akan dilakukan bagi membincangkan makna tiga jenis sastera yang dekat di hati
rakyat iaitu sastera rakyat, sastera epik dan sastera hikayat.
3.1 Bentuk-bentuk Sastera
Sebelum menelusuri perbincangan
mengenai makna tiga jenis sastera yang tersebut di atas, ada baiknya kita
mendapatkan sedikit maklumat mengenai bentuk-bentuk sastera. Bentuk sastera
terbahagi kepada dua kelompok besar menurut acuan bentuk bahasa iaitu sastera
prosa dan sastera puisi. Sastera prosa adalah sastera yang ditulis dengan
menggunakan tatabahasa mudah dan disusun dalam bentuk karangan dan lebih mudah
difahami. Contoh sastera prosa ialah cerpen, novel, esei ataupun skrip drama.
Manakala sastera puisi didefinasikan
sebagai hasil kesusasteraan yang dikarang tetapi di dalam bentuk baris.
Kebiasaannya ia merupakan bahasa yang berirama dan mempunyai maksud berlapis.
Sastera puisi banyak juga terdapat di dalam sastera rakyat, sastera epik dan
dan sastera hikayat. Contoh-contohnya ialah, sajak, gurindam, pantun, syair
atau mentera.
3.1.1 Sastera Rakyat
Sastera rakyat diletakkan di bawah
naungan sastera lisan kerana proses penyampaian diperturunkan daripada generasi
ke generasi secara lisan. Ia dianggap di antara proses kesusasteraan meliputi
ciri-ciri hiburan, kritikan, pengkisahan sejarah, nasihat dan motivasi dan
tidak statik. Tokok tambah dan perubahan akan sentiasa berlaku disebabkan
tiadanya rekod pengumpulan cerita secara bertulis.
Di alam Melayu, sastera rakyat masih
kekal sebagai sebahagian daripada identiti kesusasteraan awal umat Melayu.
Malahan kedapatan pula profesion sebagai penglipur lara, tukang cerita, tok
pawang yang akan bercerita pelbagai versi dan tokok tambah bersifat pralogis yang
kadang-kadang melampaui batas logik umum untuk mencantikkan cerita. Abdul
Rassid Haji Subet dalam pembentangan kertas kerja Menghayati Sebaginda Bujang
dan Anak Cuik Keramat Melalui Pendekatan Moral merekodkan bahawa walaupun
kemudiannya tulisan diperkenalkan, sastera lisan (rakyat) tetap berkembang
pesat dalam masyarakat Melayu/peribumi tradisional.
Dari segi estetikanya, kehalusan
bahasa dan pengaturan irama terlihat jelas sebagai satu kriteria penting untuk
memberi keunikan kepada sastera rakyat. Menurut Prof Dr Hasyim Awang, 1985 selain daripada ciri-ciri dinamis, sastera
rakyat tidak memperincikan sebarang isu hak cipta di mana pencerita tidak
pernah mengakui hak milik kepengarangannya. Malahan, pada kebanyakan ketika ia
membahukannya kepada individu yang tidak dikenali yang dipanggil ‘Yang Empunya
Cerita’. Secara mudahnya, sastera rakyat merupakan cerita mitos, cerita legenda
dan cerita binatang yang digelar juga sastera rakyat naratif. Bagi sastera
rakyat bukan naratif, ia boleh terbias jelas di dalam pantun, gurindam, seloka,
pepatah dan perbilangan adat, teka teki ataupun jampi serapah. Contoh sastera
rakyat yang paling popular ialah Sang Kancil, Legenda Mahsuri atau Legenda
Pulau Tioman.
3.1.2.
Sastera Epik
Dari segi bahasa, epik didefinasikan
sebagai sebuah puisi yang panjang yang menceritakan mengenai individu pahlawan
yang berjasa kepada komunitinya.
Kepanjangannya itu meleret sehingga membabitkan watak-watak sampingan
yang ramai dan jangka masa penceritaan yang lama. Kebiasaannya latar sastera epik
melibatkan zaman kuno atau ratusan tahun yang lampau. Pada kebanyakan ketika,
ia agak sukar difahami kerana menukilkan maksud tersirat dan tersurat dalam
perjalanan seorang adiwira yang tidak boleh tidak mengaitkan juga faktor mitos,
legenda dan dongeng di dalamnya. Ciri sastera epik yang lain ialah ia merupakan
sebahagian sumber pensejarahan di dalam sifat adiwira watak utamanya.
Sastera epik juga mengenengahkan
unsur bersifat objektif dengan tidak memihak kepada sesuatu pihak atau watak
sepanjang penceritaan itu berlangsung. Sastera epik meletakkan nilai-nilai
positif di dalam sifat kepahlawanan watak utamanya dan kadang-kadang diselitkan
juga unsur ultra-adiwira untuk menggambarkan kehebatan dan keperwiraan tokoh
tersebut. Fungsi sastera epik di antara lainnya ialah menyemai sikap positif
dan bagi sastera epik kebangsaan, sudah tentu sekali ia bertujuan menanamkan
semangat cintakan agama, negara dan bangsa. Contoh sastera epik yang sangat
dekat dengan kita ialah Hikayat Hang Tuah. Manakala Hikayat Amir Hamzah dan
Hikayat Muhammad Hanafiah adalah contoh karya sastera epik berunsur Islam.
3.1.3
Sastera Hikayat
Berbeza
dengan sastera rakyat, sastera hikayat merupakan koleksi cerita-cerita berbentuk
tulisan dan ditulis dalam Bahasa Melayu lama serta dalam laras bahasa dan
struktur tertentu. Kebiasaannya ia membentangkan cerita-cerita ajaib lagi
mistik berunsur hiburan yang mungkin kadang-kala ultra hebat tentang watak
ciptaan pengarangnya. Ciri-ciri umum sastera hikayat ialah latar penceritaan
sangat luas meliputi alam nyata dan alam khayalan seperti kayangan, istana jin,
alam dewa-dewi dan alam hantu syaitan. Watak-wataknya diceritakan sebagai
pralogis baik dari segi fizikal (keindahan paras wajah atau kekuatan fizikal
pahlawannya) malah meliputi juga unsur-unsur luar biasa yang melampau batas
logic.
Pada
kebanyakan ketika, plot cerita berbentuk kronologi yang menceritakan
pengembaraan watak dan kehebatannya semenjak lahir. Di dalam sastera hikayat
juga ditulis mengenai struktur sosial masyarakat yang boleh dijadikan rujukan
seperti hubungan rakyat jelata dengan pemerintah dan cara pemikiran masyarakat
pada ketika itu. Sastera hikayat ditulis
dengan tujuan memberi hiburan kepada pembacanya. Sastera hikayat terbahagi
kepada tiga iaitu sastera hikayat berunsur Islam, berunsur Hindu dan berunsur hindu Islam.
Sastera
hikayat berunsur Islam disebut juga cerita di dalam cerita. Ia juga disebut
cerita berbingkai di mana terdapat pelbagai cerita sisipan daripada cerita
pokok sedia ada. Sastera hikayat berunsur Islam dibawa masuk melalui Arab Parsi
yang menekankan elemen islamik walaupun isi cerita berasal dari kesusasteraan
Hindu. Contoh hikayat genre begini ialah Hikayat Bayan Budiman dan HIkayat
Seribu Satu Malam.
Sastera
hikayat berunsur Hindu ialah ialah kisah sastera yang dipetik sepenuhnya atau
sebahagiannya daripada dua kitab epik hindu yang terkenal iaitu Mahabratha dan
Ramayana. Kisah-kisah mengenai pengembaraan watak-wataknya ditulis dalam latar
yang tidak berdimensi seperti alam kayangan contohnya. Contoh hikayat Melayu
yang menerima sentuhan hikayat sastera berunsur Hindu ialah Hikayat Seri Rama
dan Hikayat Pendawa Lima. Sastera
hikayat yang terakhir ialah sastera hikayat berunsur Hindu Islam. Seperti
sifatnya, karya ini masih berasaskan sastera Hindu tetapi telah disuntik dengan
elemen kesusasteraan Islam bersesuaian dengan suasana masyarakat pada ketika
itu. Ia ditulis ketika pengaruh kedatangan Islam meluas di alam Melayu. Contoh
paling mudah untuk mengenal susuk sastera jenis ini ialah ia memakai dua judul
iaitu judul Hindu dan judul Islam. Nama, watak
dan gaya bahasa cenderung menggunakan latar kesusasteraan Arab. Contoh
hikayat Hindu Islam ialah Hikayat Si Miskin atau Hikayar Marakarma dan Hikayat
Serangga Baru/Hikayat Ahmad Muhammd.
4.0 KESIMPULAN
Setelah mengenali dan memahami
ketiga-tiga makna sastera tersebut, dapatlah disimpulkan bahawa kesusasteraan
membawa peranan besar dalam pembentukan ideologi masyarakat melayu semenjak bertahun
lamanya. Kewujudan sastera rakyat misalnya membawa makna dalam kesan
pensejarahan dan susur galur serta situasi sosial umat Melayu ketika itu.
Sastera epik pula merupakan wacana yang mendorong manusia, umat Melayu
khususnya menjalani kehidupan bermasyarakat secara positif dan menjadi yang
terbaik berasaskan contoh teladan yang ada. Manakala sastera hikayat memainkan
peranan sebagai penghibur dan sebagai citra budaya bangsa yang masih boleh
dibaca dan dikaji sehingga kini.
Bibliografi
Hashim Awang (1986) Glosari Mini Kesusasteraan,
Petaling Jaya : Fajar Bakti
Persatuan Sejarah Malaysia (1984) Sastera dan Sasterawan II Kuala Lumpur.
United Selangor Press Sdn Bhd.
Drs. Abd Aziz
Hj Omar (2012, May 10), Definisi
Sastera/Kesusasteraan Melayu. Diperolehi pada 0ktober 3, 2014 daripada http://azmar-pb.blogspot.com/2012/05/definisi-sasterakesusasteraan-melayu.html
Bahasa Melayu OUM (tiada rekod tarikh), Definisi Kesusasteraan. Diperolehi pada Oktober
3,2014 daripada http://bahasamelayudnisenu.blogspot.com/2010/12/definisi-kesusasteraan.html
Kesusasteraan Melayu Tradisional 922/1 (2008,
September 17), Definisi Kesusasteraan.
Diperolehi pada Oktober 3, 2014 daripada http://kalimahbestari.blogspot.com/2008/09/definisi-kesusasteraan.html
Wikipedia (tiada rekod tarikh) Sastera Rakyat (Sumber Hashim Awang, 1985). Diperolehi pada Oktober
3,2014 daripada http://ms.wikipedia.org/wiki/Sastera_rakyat
Kesusasteraan Melayu 1-STPM (tiada rekod tarikh), Sastera Epik. Diperolehi pada Oktober 3,
2014 daripada http://www.scribd.com/doc/15792642/SASTERA-EPIK
Kesusateraan Melayu SPTM, (2011, Oktober 16) Skema Jawapan KMM922/1 Peperiksaan Percubaan
2011. Diperolehi pada Oktober 3, 2014 daripada http://cgpauzi.blogspot.com/2011/10/skema-jawapan-km-9221-peperiksaan.html
Mimbar Kata (tiada rekod tarikh) Sastera Hikayat. Diperolehi pada Oktober
3,2014 daripada http://mimbarkata.blogspot.com/2013/05/sastera-hikayat.html
Suak Menerung (2009, May 20) Sastera Hikayat.
Diperolehi pada Oktober 3,2014 daripada http://suakmenerung.blogspot.com/2009/05/sastera-hikayat.html
Utusan Sarawak, Stail Seni dan Budaya, (2008, Jun
26) Mengenali Sastera Rakyat.
Diperolehi pada Oktober 3, 2014 daripada http://cetasasbuya.blogspot.com/2008/06/mengenali-sastera-rakyat.html
Kesusasteraan Melayu Tradisional (tiada rekod
tarikh) Ringkasan Pembahagian Sastera
Lisan. Diperolehi pada Oktober 3,2014 daripada http://smsotutong.tripod.com/sastera_melayu/id3.html
Uthaya Sankar SB, Sasterawan Malaysia (2011, April
1) Wawancara Nizam-Uthaya. Diperolehi pada Oktober 1, 2014 daripada http://uthayasb.blogspot.com/2011/04/wawancara-nizam-uthaya.html
No comments:
Post a Comment