Kaitan
Antara Perkembangan Moral dan Penaakulan Moral
Perkembangan
moral bersangkutan secara langsung dengan penaakulan moral apabila guru perlu
mengaplikasikan kemahiran penaakulan moral yang tinggi untuk mengecam tahap
penaakulan moral murid di sekolah. Dengan melakukan proses saringan ini, maka
proses perkembangan moral secara positif dan tersusun murid-murid dapat
dirangsang peringkat demi peringkat. Di antaranya ialah apabila guru mempunyai
kemahiran empati dan bertoleransi dengan murid, kaedah pengajaran yang
bersesuaian dapat direncana oleh guru bagi merangsang pemikiran rasional
murid-muridnya.
Kajian
pakar juga membuktikan wujudnya perkaitan di antara kedua-dua elemen ini. Pakar
membahagikan peringkat perkembangan moral kepada beberapa tahap iaitu tahap
prakonvensional, tahap konvensional dan poskonvensional. Ketiga-tiga peringkat
ini masih mengekalkan keupayaan pengurusan penaakulan moral yang mencakupi penggunaan minda yang waras dan rasional
dalam membuat keputusan tidak kira sama ada untuk mematuhi seperti yang
diterangkan di dalam peringkat 1 tahap prakonvensional iaitu orientasi hukuman
dan kepatuhan mahupun untuk membela diri atau menjaga kepentingan diri seperti
yang diterangkan pada tahap 3 di bawah peraturan orientasi prinsip etika sejagat.
Ini
bertepatan dengan konsep penaakulan moral yang menekankan nilai-nilai kepatuhan
kepada norma dan susun atur kehidupan bermasyarakat dari segenap aspek. Menurut
pakar lagi, para guru perlu mengaplikasi teori perkembangan moral dalam proses
taakulan moral murid yang terbahagi kepada dua peringkat. Peringkat 1 adalah
peringkat yang dinamakan orientasi hukuman dan kepatuhan. Guru harus menaakul
sejauh mana perkembangan moral murid membantu mereka mematuhi sesuatu autoriti
yang lebih berkuasa kerana takutkan kepada hukuman atau denda dan sejauh mana
mereka menggunakan penaakulan moral untuk mendepani cabaran itu. Pada peringkat
ini, perkembangan moral murid yang mementingkan diri sendiri atau dalam erti
kata lain untuk menyelamatkan diri sendiri harus diperhatikan dan dipastikan
sejajar dengan aspek penaakulan moral.
Pada
peringkat kedua pula iaitu orientasi instrumental relativis, moral murid
berkembang dengan keupayaan untuk mengambil berat dan mengambil tahu akan hal
persekitaran dan orang lain tetapi dengan motif berkepentingan sendiri.
Perkembangan moral murid memberitahu mereka perlu menjaga tepi kain orang lain
agar mereka tidak ketinggalan di dalam mata pelajaran misalnya tanpa
mempedulikan kawan-kawan lain. Peringkat penaakulan moral secara positif
seperti bekerjasama, menghormati hak dan mendengar pendapat orang lain dengan
lapang dada mulai boleh diterapkan pada peringkat ini.
Guru
perlu mempunyai takah penaakulan moral yang tinggi bagi memberi motivasi dan
menjadi idola sosial yang sesuai bagi menangani dilema perkembangan moral yang
mungkin timbul tatkala proses di atas berlangsung. Ini dapat dilihat dengan
keupayaan guru menangani dan membetulkan sekian banyak masalah berkaitan moral
di dalam kelas dan mewujudkan suasana kondusif di dalam kelas yang memungkinkan
murid lebih bermotivasi dan mampu mencapai tahap penaakulan moral yang positif
dengan lebih cepat. Guru perlu mempunyai empati dan sentiasa berusaha
mewujudkan situasi menang-menang di dalam kelas sebagai menunjukkan tahap
penaakulan moral yang tinggi demi menyeimbangkan tahap perkembangan moral
murid.
No comments:
Post a Comment