..yang bernama sahabat

Friday 13 March 2015

Kumpulan Warisan Bonda






Gambar : Ehsan FB Hasimah Rahman



Assalamualaikum
Kumpulan Warisan Bonda

Aku nak menulis tentang kumpulan ini semenjak aku nampak gong tembaga buatan tangan kat umah pak cik Abid masa temankan omak ambil beras ‘ori’ – made in Sungai Buluh hari tu. Tapi, macam tak berkesempatan pulak.

Maka, impian aku terlaksana semasa majlis raikan cinta (istilahnya – baca sebagai : majlis perkahwinan) Nurul Aen dan Nizam pada 7/3/2015. Nurul Aen tu, anak kepada Induk Misah, anak Tok Cik/Tok Lang yang merupakan adik kepada almarhum Wan Noriah dan pak sedara kepada adik sebapa abah. Tok sah pening kepala sebab nanti aku akan simpan salasilah keluarga ni untuk rujukan generasi seterusnya.

Ketika aku dan keluarga sampai, kira-kira jam 9 lebih (malam) hari Jumaat, acara Terinai baru bermula. Apalah pulak Terinai tu? Menurut Mak Cik Hasimah, isteri Pak Cik Abid, yang juga pengurus kumpulan Warisan Bonda Sg Buloh ini, Terinai adalah kombinasi tari piring, tari lilin dan silat pengantin.
Jam tu, tari lilin baru nak bermula. Maka, aku tanyalah soalan bodoh. Apa beza tari piring dengan tari lilin. Tari piring guna piring sahaja tanpa lilin, bo…. (mak cik tak cakap, tapi aku rasa dia memang nak cakap macam tu..hahaha)

Kumpulan Warisan Bonda ni dah ditubuhkan 10 tahun yang lalu, di Kg Sungai Buloh, Simpang Durian, Jelebu, Negeri Sembilan. Ia terdiri daripada ahli kompang, pasukan tarian yang berjumlah hampir 40 orang termasuklah anak-anak mak cik dan pak cik.

So far, paling jauh mereka pernah buat show sampai ke Kedah. Menariknya ialah tentunya alat muzik yang mereka gunakanlah. Gong tembaga tu ialah gong warisan keturunan Mak Cik Hasimah yang 100%  ‘hand-made’. Macam mana nak tahu gong tu ‘hand-made’? Aku tak tahu sampai mak cik beritahu – permukaan gong tu tak rata sebab dikemaskan dengan jari. Tak percaya? Tak percaya dan nak percaya dan nak menempah pasukan mereka – boleh hubungi Hasimah Rahman(tekan link tu)

*omak dan abah : merujuk kepada emak dan bapa mentua aku, sebab aku gelar ‘parents’ aku :- mak dan ayah
* Pak Cik Abid a.k.a Encik Nasaruddin bin Ahmad ialah adik kandung omak no 8 dan Mak Cik Hasimah adalah isterinya. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...