..yang bernama sahabat

Friday 22 March 2013

Ikut Kata Hati : Dari Menara KL




Dari ceruk dapur, bermula dengan Asam Garam Gula & Kopi, Kopi O Tanpa Gula dan Teh Tarik Kurang Manis, A Jalil Ali sudah melompat mendaki Dari Menara KL.  Saya akui, saya sudah ketinggalan keretapi kerana Dari Menara KL terbit pada 2011.  Baru saya temui semalam di PPAS Pekan Seri Manja.

ini koleksi peribadi saya ya...

Saya peminat tegar A Jalil Ali.  Saya terpikat dengannya semenjak zaman beliau menjadi kolumnis di SDK.  Saya mengikuti setiap tulisannya yang sinikal walaupun hakikatnya benar.  A Jalil Ali adalah lambang Melayu totok.  Menyindir dalam manis, menegur dalam ketawa.

Dari Menara KL menyaksikan saya ketawa seorang diri, dari satu artikel ke satu artikel.  Artikel yang paling memegang hati saya ialah; Perihal Babi dan tahi Ayam, Dr BJ dan Kabinet Baru Najib, Apa ada Pada Nama?  Macam-macam Ada!  Hentikan gelagat membodek Najib tetapi yang paling memecahkan perut sindiran tepat buat para elitis perasan dalam Jom Kita Semarakkan Bahasa Rojakl!  Saya tidak dapat membayangkan seorang bomoh berinteraksi dengan jinnya di dalam bahasa rojak dan jinnya menjawab di dalam bahasa Inggeris lengkap, I try...

Melihat tajuk-tajuknya sahaja, anda boleh tersenyum sendiri.  Sebagaimana anda membaca catatan-catatannya dalam ketiga-tiga koleksi sebelum ini.  Ada baiknya kita redakan sedikit kekalutan cacai-mencacai, tuduh menuduh menjelang tarikh pembubaran parlimen ini. 

Ada baiknya kita letakkan ketaksuban kepada sesuatu ke tepi dan membuka buku ini untuk menilai semula pendirian kita lantas berfikir.  Di mana kedudukan kita sebenarnya. 

Selamat Membaca dan Selamat Membubar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...