..yang bernama sahabat

Sunday 23 June 2013

Hikayat Awang Sulung Merah Muda: satu analisis

1.0  Pengenalan

Analisis teks adalah berdasarkan cerita penglipur lara yang diceritakan oleh Pawang Ana dan Raja Haji Yahya dan dikumpulkan oleh Sir Richard Winstead dan A.J. Sturrock dan dibukukan sebagai Hikayat Awan Sulung Merah Muda.  Diterbitkan semula oleh Penerbit Fajar Bakti. Sdn Bhd.  Analisis Bab 6 dan 7 ini dilakukan merangkumi  strategi pemerengganan, pendekatan retorika, pendekatan ekletika, stilistika, wacana, logika dan tatabahasa.


1.1.  Pendekatan Retorika

Retorik daripada definisi Kamus Dewan Edisi Empat membawa maksud kemahiran mengeksploitasi bahasa dengan maksud untuk menyampaikan maksud dan manipulasi segala unsur bahasa sama ada aspek tatabahasa , semantik, estetik dan logik. 

Dalam menentukan keberkesanan penyampaian maklumat ataupun cerita pendekatan retorik digunakan secara meluas dengan menggunakan beberapa kaedah seperti:

(a)    Naratif (penceritaan)

Penyampaian secara bercerita sama ada melalui medium wacana ataupun secara lisan.  Ia boleh ditemui secara meluas di dalam karya-karya kreatif seperti cerpen, novel, hikayat dan yang memerlukan permulaan, perkembangan cerita, konflik, peleraian sehinggalah menghasilkan satu kesatuan idea atau solusi.     

Retorika naratif mengandungi empat unsur yang saling berkaitan iaitu pertama, kesatuan dalam penceritaan yang terlihat melalui tema.  Kedua, pertautan yang boleh dikesan melalui plot atau jalinan cerita.  Ketiga, penekanan yang merujuk kepada pemilihan dan penyusunan peristiwa melalui unsur-unsur saspen, klimaks dan gerak cerita.  Keempat,  penggunaan gaya bahasa yang menarik melalui semua aspek pemilihan kata seperti diksi, simile, metafora, hiperbola dan sebagainya. 

(b)   Deskriptif (pemerian)

Pendekatan retorika jenis deskriptif ini digunakan oleh penulis untuk memberi gambaran terperinci menggunakan bantuan visualisasi minda mengenai sesuatu yang menyentuh panca indera manusia.   Penulis juga menghasilkan wacana dengan memindahkan pengamatan dan pemerhatiannya kepada khalayak seperti imej, fizikal, keadaan, perasaan dan sebagainya. 

Gambaran boleh diberikan dalam dua bentuk iaitu realistik yang berasaskan fakta seperti di dalam rencana atau artikel  atau di dalam bentuk puisi seperti di dalam ungkapan, gurindam ataupun pantun. 
 
(c)    Pemujukan

Retorika pemujukan sangat berkait rapat dengan emosi khalayak.   Ini disebabkan faktor  usaha penulis untuk mengubah dan mempengaruhi minda, persepsi dan keyakinan melalui unsur-unsur psikologi .  Pembaca atau pendengar dipujuk dengan kehalusan berbahasa di dalam perbandingan pro dan kontra sehinggakan mereka terpengaruh dan akur pada saranan atau pendapat yang dibawakan oleh penulis.

(d)   Retorika eksposisi

Tujuan retorika ini adalah untuk memberi kefahaman kepada khalayak bersandarkan huraian fakta-fakta yang jelas dan terperinci.    Retorika jenis ini memperlihatkan iltizam penulis mengenengahkan ideanya menggunakan hujah dan fakta yang logik berasaskan bukti yang diperoleh melalui kajian dan pembacaan. 

Wacana yang menggunakan retorika jenis ini ialah kertas kerja, tesis, latihan ilmiah, jurnal yang banyak menggunakan teknik kajian, pentakrifan, pencerakinan dan kemahiran kognitif juga kebolehan intelek daripada pihak penulisnya. 

(e)    Retorika Penghujahan

Ia tergolong di dalam retorika pemujukan atau pengaruhan tetapi dibezakan dengan aspek penggunaan medium.  Jika retorika pemujukan cenderung memanipulasi aspek emosi,  retorika bentuk ini lebih terarah menggunakan bukti dan alasan yang kukuh untuk melekatkan fakta di minda khalayak.  Ia juga dikenali sebagai kaedah pemujukan rasional atau intelek. 

(f)    Retorika Penerangan

Kaedah ini bertujuan menyampaikan informasi kepada khalayak.  Ia menggunakan bahasa yang formal, tepat dan jelas supaya orang yang menerima maklumat itu dapat memahami dan memanfaatkan maklumat tersebut.  Contoh retorika ini ialah maklumat tentang langkah demi langkah pemprosesan. 
Untuk analisis teks ini telah ditemukan unsur retorika naratif sepenuhnya.    Ia mengandungi pendahuluan, perkembangan dan peleraian dan menggunakan bahasa klasik sederhana.  Dalam bab 6 ini,  pendahuluan diisi dengan kekecewaan Tuan Puteri Dayang Nuramah tentang kehilangan Awang Sulung Merah Muda seperti yang terdapat di dalam ayat di bawah;
Setelah didengarnya Awang Sulung sudah dijual oleh Tuanku Batin Alam serta dilihatnya Tuan Puteri Dayang Nuramah menghempaskan diri dengan tiada ketahuan dukacitanya.¹
Naratifnya terus bergerak dengan pelayaran Tuan Puteri Dayang Nuramah bersama anak

¹ Pawang Ana & Raja Ali Haji, Hikayat Awang Sulung Merah Muda (Selangor, Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd) m.s. 58

kapalnya yang terdiri daripada anak dara sehinggalah kakapnya bertembung dengan geliung panjang Tuan Puteri Dayang Seri Jawa. 
Tuan Puteri Dayang Nuramah meminta Awang Sulung Merah Muda dipulangkan kepadanya tetapi ditolak oleh Tuan Puteri Dayang Seri Jawa sehingga mengakibatkan peperangan sengit.  Ini digambarkan di dalam perenggan di bawah.

Hilang katanya, istinggar pun diletupkan.  Maka demikian juga terjatuh anting-anting yang di telinga Tuan Puteri Dayang Nuramah.  Maka diisi pula oleh Tuan Puteri Dayang Nuramah sekali lagi lalu diletupkannya.  Maka kenalah gelang Tuan Puteri Dayang Seri Jawa.  Maka sangatlah ia murka serta mengisi instinggarnya lalu meletupkan.  Maka kenalah pula gelang Tuan Puteri Dayang Nuramah, jatuhlah dari tangan.² 
 Elemen peleraian sebagai sebahagian daripada unsur retorika naratif ditemui di dalam pernggan akhir bab 6 ini tatkala Awang Sulung Merah Muda membaca mentera untuk meleraikan peperangan di antara kedua-duanya sehingga kakap Bunga Rampai dibawa angin pulang ke bandar Mengkaleh  seperti di dalam ayat di bawah
Ya Allah, Ya Maulai tuhan yang sebenarnya; jikalau sungguh datukku bernama si Helang Mawai yang bermakam di Gunung Ledang, nenekku bernama Simbang Geroda putih mata putih rambut bermakam di atas Gunung Lepu, panji-panji makamnya menyapu pintu Kaabah mementukan pahala dan dosa, halal dan haram; pintalah turun angin dua muka, yang dari darat mengundak geliung panjang ini ke laut, yang dari laut mengundak-undak kakap Bangai Ramapi ke Bandar Mengkaleh.³


² ibid. m.s. 66
³ibid  m.s. 69
1.2.  Pendekatan Ekletika
Kamus Dewan Edisi Empat mentakrifkan elektika adalah berkenaan kaedah atau pendekatan  yang dipilih atau dicerna daripada pelbagai sumber pemikiran, pembacaan yang berbeza dan menjadikan sesebuah karangan atau naskhah lebih informatif dan bernyawa.  Pendekatan sebegini memberi ilmu bantu kepada pembaca serta dapat memberi pilihan kepada pembaca. 

Empat kaedah yang digunakan di dalam pendekatan ekletika ialah:

(a)    Pendekatan Proses – ia memberi kebebasan kepada penulis untuk bereksperimen dan melakukan proses penambahbaikan sepanjang sesi penulisan itu berlangsung dengan penambahan fakta dan maklumat dari masa ke semasa.

(b)   Pendekatan Model – proses peniruan semula jadi.  Penulis memahami, menghayati gaya dan kaedah penulis lain sambil membuat kajian dan kemudiannya meniru gaya penulisannya. 

(c)    Pendekatan Metafizika  - ia lebih kepada kecenderungan penulis menggunakan pendekatan sensiviti panca indera untuk memerhati keadaan sekelilingnya untuk dijadikan kajian yang memungkinkan karya bermutu dihasilkan berasaskan minat dan motivasi secara bebas.
 
(d)   Pendekatan Pengalaman – Pendekatan pengalaman adalah kaedah paling mudah untuk memulakan penulisan dengan disokong oleh kemahiran berbahasa dan pemikiran.  Pendekatan pengalaman dengan dibantu dengan pembacaan akan menghasilkan idea yang kreatif dan segar.

Karya klasik ini menggabungjalin pelbagai pendekatan dan sudah tentulah bahannya berasaskan pendekatan metafizika iaitu kecenderungan pencerita menggunakan sensitiviti panca inderanya terutama di dalam penceritaan sesebuah pelayaran seperti diperturunkan di dalam gurindam di bawah.  Terlihat jelas,  pencerita kemahiran berbahasa yang maksimun yang berkaitan dengan alam, ketika menceritakan tentang keadaan angin yang menukarkan haluan geliung panjang itu

Tiang agung angguk-mengangguk
Tiang topang imbas mengimbas
Gada-gada cemuk-mencemuk
Ulai-ulai lilit melilit
Liang kumbang sembur menyembur
Tak terada laju geliung
Bagai pucuk dilancarkan
Bagai kumbang putus tali
Jikalau tidak sama dengan burung
Burung bersayap geliyang berlayar
Puntung hanyut penggal dua
Ranting yang patah disembar4

Pendekatan seterusnya ialah berasaskan pengalaman menceritakan sastera klasik yang tidak boleh tidak menceritakan tentang seorang tokoh yang mempunyai kehebatan yang luar biasa seperti juga di dalam teks Sastera Hikayat Malim Demam, Hikayat Carang Kulina mahupun Sejarah Melayu.  Ungkapan di bawah ini juga turut ditemukan di dalam beberapa teks klasik lain;
Dari jauh menjunjung duli
Sudah dekat langsung menyembah
Terangkat kadam jari sepuluh
Kuncup seperti sulur bakung
Jari seperti susun sirih
Berleher lembut berlidah fasih
Menundukkan otak batu kepala.5

4. ibid.  m.s. 70
5. ibid.  m.s. 80
Ayat di atas menggambarkan taat dan setianya hamba rakyat kepada pemerintah dan di dalam teks ini adalah utuk babak jurumudi, jurubatu, anak-anak geliung ketika mengadap Tuanku Datuk Nakhoda Tua

1.3.  Stilistika

Kamus Dewan Edisi Empat mengutarakan definisi stilistka adalah kajian tentang teknik penggunaan gaya bahasa secara berkesan di dalam penulisan.  Ia lebih berkaitan dengan stail atau gaya bahasa yang indah terutamanya gaya bahasa penulisan popular dan kreatif. 

Di dalam takrifan Hashim Awang (1987), gaya bahasa ialah cara menggunakan kata-kata dalam menyampaikan fikiran dan perasaan.  Ia adalah penyusunan kata seabgai cara yang berkesan untuk melambangkan sifat individu pengaran, fikiran dan tujuannya.  Tanpa stilistik, sesuatu teks akan kelihatan mendatar dan kejun.  Ringkasnya stilistik bertujuan melembutkan bahasa mengikut kehendak pengarangnya selari dengan maknanya.  Pengarang terkenal menguasai pelbagai teknik stilistik sehingga tulisan mereka cantik dan indah serta memaparkan identiti mereka.

1.3.1.  Ciri-ciri stilistik

(a)    Kejujuran
i.                    Berkorban untuk berlaku jujur
ii.                  Akur dengan kaedah betul berbahasa
iii.                Menggunakan bahasa yang jelas
iv.                Menyatakan sesuatu dengan tepat

(b)   Kesantunan
i.                    Memberi apresiasi kepada pembaca, pendengar, editor
ii.                  Pengwujudan rasa nikmat melalui penggunaan kata-kata
iii.                Menyampaikan sesuatu dengan jelas

(c)    Kejelasan
Dipertontonkan kepada khalayak daripada segi ketatabahasaan, hubungannya dengan fakta yang dipersembahkan melalui frasa dan ayat, urutan idea secara logis serta pemakaian kiasan, ibarat atau perbandingan
(d)   Kesingkatan
Usaha menggunakan perkataan secara berhemat, bijaksana dan mengelakkan penggunaan kata-kata yang sinonim dan berulang

(e)    Menarik
Sesebuah karya itu dikatakan menarik apabila mengandungi elemen berikut:
i.                    Bervariasi
ii.                  Humor yang sihat
iii.                Pengertian yang baik
iv.                Bervitalitas  (mempunyai kekuatan dan penuh daya imaginasi yang sihat)
1.3.2.   Jenis-jenis Stilistik
i.                    Pengarang – gaya beridentitikan pengarang-pengarang tertentu, misalnya gaya A. Samad Said, gaya Pak Sako, gaya Shahnon Ahmad dan lain-lain

ii.                  Masa – gaya bahasa berlatarkan masa contohnya gaya klasik atau gaya moden


iii.                Medium atau wahana  - gaya berdasarkan subjek yang dibincangkan, umpamanya gaya ilmiah, gaya popular, gaya kewartawanan dan sebagainya.

iv.                Tempat – gaya yang dihubungkan dengan lokasi atau tempat yang mempengaruhi ungkapan atau gaya berbahasa sebagai contoh gaya Kuala Lumpur, gaya Singapura, gaya Sabah dan lain-lain lagi.


v.                  Khalayak – gaya berdasarkan tumpuan sasaran misalnya gaya popular untuk masyarakat umum dan gaya intim atau mesra untuk lingkungan keluarga dan kerabat

vi.                Tujuan – gaya bahasa yang ditentukan oleh maksud dan makna yang ingin disampaikan oleh pengarang seperti gaya bahasa perbandingan, gaya bahasa sindirian, gaya bahasan pertentangan dan gaya bahasa penegasan


vii.              Teori – berdasarkan subjek dalam bidang bahasa dan kesusasteraan seperti skema  dan majaz

Di dalam teks ini pencerita  menggunakan gaya bahasa jenis bahasa klasik sama ada menerusi kata pinjaman ataupun bahasa melayu klasik sendiri seperti perkataan rudus, al-kisah dan lela seperti di dalam ayat di bawah:
Maka murkalah Uli Emak si Anjing kepada suaminya lalu diambil sebilah rudus diparangkan kepada suaminya.6
Al kisah, maka tersebutlah cerita geliung panjang.7
Memutih layar mengkuang
Memutih ceropong lela8

Jenis stilistik dengan kaedah tujuan menggunakan pelbagai  teknik gaya bahasa seperti personifikasi, hiperbola,  simile, sarkasis seperti contoh-contoh teks di bawah
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6. ibid.
7. ibid.
8. ibid m.s. 76
(a) Gaya bahasa perbandingan: metafora
Pencerita menggambarkan kehebatan geliung panjang kepunyaan Tuan Puteri Dayang Seri Jawa belajar dengan membandingkannya dengan objek juga iaitu pucuk dan kumbang.
Bagai pucuk dilancarkan
Bagai kumbang putus tali 9

(b)   Gaya bahasa perbandingan : parabel
Pencerita menggunakan kiasan dalam menggambarkan darjat Awang Sulung Merah Muda yang ketika itu menyamar sebagai budak hitam di dalam geliung panjang kepunyaan Tuan Puteri Dayang Seri Jawa.  Ia adalah ayat penolakan Awang Sulung Merah Muda ketika dipanggil menghadap oleh Tuanku Nakhoda Tua  seperti ayat di bawah:
Budak hitam sombong lagi
Anak sakai jangan diajar10

(c)    Gaya bahasa perbandingan :  simbolik
Satu lagi teknik tujuan menerusi gaya bahasa ditemui di dalam teks ini iaitu di dalam perkataan tua cendawan yang membawa maksud tua yang tidak berguna.  Dilagukan oleh Tuan Puteri Dayang Seri Jawa kepada ayahandanya  di dalam pantun
Tua orang tua berakal
Makin tua makin berminyak
Tua ayah tua cendawan
Makin tua makin busuk ¹¹
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9 ibid.  m.s. 70
10 ibid. m.s. 86
¹¹ ibid. m.s. 84

(d)   Gaya bahasa perbandingan : Litoses
Gaya bahasa ini merupakan gaya bahasa penyerdehanaan, rendah diri yang bertentangan dengan hakikat sebenar.  Ini digambarkan oleh pencerita di dalam dialog Awang Sulung merah muda yang ketika itu menyamar sebagai budak hitam yang berhutang  dengan  Tuan Puteri Dayang Seri Jawa apabila diminta oleh puteri itu untuk mengemudikan geliung panjang kerana kesemua anak kapalnya sudah pengsan.
Maka titah Awang Sulung Merah Muda, Kak Kembang gilakah meminta orang bayar hutang di tengah lautan.  Apabila sudah sampai ke darat bolehlah dijadikan orang hamba penghalau ayam, penunggu itik, penyapu rumah.¹² 
(e)    Gaya bahasa perbandingan : hiperbola
Hiperbola diambil daripada bahasa Latin ‘ballein’ yang bermaksud melemparkan.  Ia menunjukkan gaya bahasa yang digunakan berlebih-lebihan untuk menggambarkan sesuatu keadaan atau individu.  Ciri-ciri hiperbola adalah wajib di dalam teks klasik seperti ini.  Lihat contoh gaya bahasa di dalam pantun yang menceritakan kelembutan Tuan Puteri  Puteri Dayang Nuramah,
Melangkahlah Tuan puteri Dayang Nuramah;
Tengah buntar bayang-bayang
Baik rajawali bertimbang
Bumi disembar layang-layang
Sekali ia melenggang limbai
Rukuk sekalian kayu kayuan
Sekali ia mengangkat tapak
Menurut sampah di kakinya
Jalannya si ganja belalai
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
¹²ibid. m.s. 71
Dirasa surut kepada tangku
Orang tidak pandai berjalan
Penjalin lantai diikuti¹³

(f)    Gaya bahasa perbandingan : Sinekdoki  pars pro toto
Gaya bahasa penyebutan sebahagian kata tetapi memberi makna keseluruhan seperti dalam ayat tepung tawarilah segala alat senjata.    Seperti di dalam ayat di bawah yang menceritakan amaran Tuan Puteri Dayang Nuramah mengenai peperangan yang bakal berlaku di antara dia dan Tuan Puteri Dayang Seri Jawa.
 Apabila sampai, maka bertitahlah ia kepada sekalian anak-anak dara dalam kakap itu, melainkan ingat-ingatlah masa ini hamprilah kita datang pergaduhan besar; tepung tawarilah segala alat senjata.14 

(g)   Gaya bahasa perbandingan Antonomasia
Antonomasia bermaksud kiasan yang menggambarkan ciri-ciri fizikal watak itu sendiri.  Seperti contoh di dalam ayat ini ialah budak hitam yang merujuk kepada Awang Sulung Merah Muda yang menyamar seperti di dalam ayat;
...mendapatkan Awang Sulung Merah Muda sambil berkata, “Hai budak hitam, sabda tuan15
(h)   Gaya Bahasa Penegasan: Retoris
Gaya bahasa berbentuk pertanyaan yang telah tersedia jawapan oleh penanya juga ditemukan di dalam teks klasik itu.  Ia menunjukkan satu bentuk ucapan yang lebih menunjukkan si
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
¹³ ibid. m.s. 65
14 ibid m.s. 64
15 ibid. m.s. 76
penanya mengetahui apa yang ingin diketahui, cuma diungkapkannya dengan sengaja  di dalam perenggan di bawah
Maka bergaduhlah jurumudi anak orang Pulau Laut, “Apakah faedah menaruh budak yang demikian ini, disuruh ambil air, diambil air masin, disuruh potong kayu, dipotong batang nipah.16
(i)     Gaya bahasa penegasan asindenton
Gaya bahasa ini merupakan sekelompok ayat yang sepatutnya mempunyai kata penyambung tetapi sengaja atu tidak digunakan sebagai cara penghematan kata.   seperti di dalam contoh ayat di bawah sepatutnya kata penyambung dan, tetapi, walaupun boleh digunakan tetapi tidak digunakan di dalam ayat ini.
Maka segeralah Awang Sulung Merah Muda pergi mencari, lain-lain orang mengambil kayu bakau, kayu tumu; ia mengambil batang nipah lalu kembali ke geliung.17 
(j)     Gaya bahasa penegasan Polysindeton
Gaya bahasa ini bertentangan dengan asindenton yang banyak ditemui di dalam teks-teks klasik.  Sejenis gaya bahasa lama iaitu penggunaan seluruh perkataan  yang kadangkala tidak membawa erti atau makna yang tepat.  Kata penyambungnya akan digunakan sepenuhnya hingga menyebabkan ayat itu menjadi berjela-jela sedangkan maksud  yang hendak disampaikan mungkin berada di dalam satu atau dua perkataan sahaja 
Maka menyembah Tuan Puteri Dayang Nuramah, ‘Jikalau sesungguhnya ayahanda bonda memulangkan fikiran serta mengikut perkataaan anakanda, melainkan anakanda pintalah hendak pergi menurut Awang Sulung Merah Muda itu dan haraplah ayahanda kumpulkan sekalian anaka-anak dara di dalam negeri ini; usahkan laki-laki, prempuan janda pun jangan..18
16 ibid. m.s. 73
17 ibid. m.s. 74
18 ibid. m.s. 59


(k)   Gaya bahasa Pertentangan : Antithese
Gaya bahasa pertentangan merujuk kepada satu gaya yang menunjukkan makna yang kontra di dalam satu ayat.  Bagi elemen Antithese yang bermaksud gabungan dua patah perkataan yang berlawanan maksud di dalam satu ayat, ditemukan di dalam perkataan laki isteri dalam ayat berikut:  
Maka pada suatu hari Awang Sulung Merah Muda pun dengan Tuan Puteri Dayang Seri Jaya dua laki isteri bersemayam di magun di atas peterana.19  
(l)     Gaya bahasa sindiran
Gaya bahasa ini seperti namanya ‘sindiran’ adalah mengenai satu gaya perli kepada sesuatu yang kurang digemari atau yang tidak bersesuaian dengan hati.  Terdapat tiga jenis gaya bahasa sindiran iaitu  ironi, sinisme dan sarkasme
Di dalam teks ini, banyak ditemukan gaya bahasa sindiran berbentuk sinisme yang diungkap di dalam bentuk pantun seperti pantun di bawah ketika Tuan Puteri Dayang Seri Jawa mendengar Awang Sulung Merah Muda menegur  Tuan Puteri Dayang Nuramah seperti di dalam pantun dibawah:
Ada kain buangkan baju
Kerana baju panjang lima
Ada lain buangkan aku
Kerana aku dagang yang hina²º

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19 ibid m.s. 87
²º ibid m.s. 68
Gaya bahasa sindiran : sarkasme
Berbanding teks klasik yang lain, hikayat Awang Sulung Merah Muda banyak menggunakan gaya bahasa sindiran bertentuk sarkasme seperti  orang tua celaka, tua kutuk, tua suntuk tidak berakal,  perempuan haram jadah dan anak sakai. 
Contoh-contohnya kedapatan di dalam perenggan di bawah
..., maka Uli Emak si Anjing murka dengan suaminya berkata, “Orang tua celaka, tua kutuk, tua suntuk, tidak berakal.  ²¹
Maka titah Tuanku Datuk Batin Alam, wahai perempuan haram jadah, jangan berkata-kata lagi; aku dengan saudaraku apa engkau peduli²²
Budak hitam sombong lagi,
Anak sakai jangan diajar²³

RUMUSAN
Berasaskan analisis terhadap karya klasik di atas, banyak membuktikan keindahan bahasa Melayu dengan penemuan pelbagai elemen yang mevariasikan sesebuah naskhah.  Strategi kepengarangan yang bertitik-tolak daripada pengamatan terhadap flora dan fauna serta pengalaman menjadikan sesuatu wacana sama ada tersalur secara lisan atau bertulis menjadi khazanah begitu berharga yang akan sentiasa tersimpan di dalam arkib kepengarangan Malaysia.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
²¹ ibid.
²² ibid.
²³ ibid.

BIBLIOGRAFI

Pawang Ana & Raja Ali Haji.  (1985)  Hikayat Awang Sulung Merah Muda.  Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd
Abdullah Hassan, Seri Lanang Jaya Rohani, Razali Ayoh & Zulkifli Osman.  (2006)  Sintaksis.  Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn Bhd
Abu Hassan Abdul & Abd. Rashid Md Idris.  (2012)  Seni Mengarang BMK 3043. Tanjung Malim; Pusat Pendidikan Luar Universiti Pendidikan Sultan Idris
Asmah Haji Omar, (2008)  Nahu Kemas Kini.  Kuala Lumpur; PTS Professional Publishing
Sdn Bhd
Abdullah Hassan.   (2008)  Tatabahasa Pedagogi Untuk Sekolah Menengah.  Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn Bhd
Definisi perkataan diperolehi pada 12 April 2013 daripada : http:www.prpm.dbp.gov.my
Retorik (diperolehi pada 11 April 2013) daripada : http://www.tutor.com.my/stpm/retorik.htm
Jenis-Jenis Gaya Bahasa (diperolehi pada 3 April 2013) daripada : http://retibasa.blogspot.com/2011/03/jenis-jenis-gaya-bahasa.html
Bahasa melayu klasik (diperolehi pada 11 April 2013) daripada fatihahosman@blogspot.com




3 comments:

  1. Assalamualaikum, salam perkenalan. Tahniah untuk artikel di Tunas Cipta Jun 2013. Kalau tak salah saya cerpen Cik/Puan juga tersiar di Era Muslimah, terkini. "Si Manis" Itupun kalau tak salahlah.

    ReplyDelete
  2. As Salam
    Mohon keizinan untuk membukukan esei Hikayat Awang Sulung Merah Muda: satu analisis. Emel saya zabidinismail@yahoo.com / 0125070513
    Tlg respons. tq

    ReplyDelete
  3. Assalam Puan
    Sila mohon keizinan menggunakan ilustrasi saya dari buku saya HIKAYAT : FROM THE ANCIENT MAKAY KINGDOMS. Terimakasih.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...