1.0
Pengenalan
Analisis teks adalah
berdasarkan cerita penglipur lara yang diceritakan oleh Pawang Ana dan Raja
Haji Yahya dan dikumpulkan oleh Sir Richard Winstead dan A.J. Sturrock dan
dibukukan sebagai Hikayat Awan Sulung Merah Muda. Diterbitkan semula oleh Penerbit Fajar Bakti.
Sdn Bhd. Analisis Bab 6 dan 7 ini dilakukan
merangkumi strategi pemerengganan,
pendekatan retorika, pendekatan ekletika, stilistika, wacana, logika dan
tatabahasa.
1.1. Pendekatan Retorika
Retorik daripada
definisi Kamus Dewan Edisi Empat membawa maksud kemahiran mengeksploitasi
bahasa dengan maksud untuk menyampaikan maksud dan manipulasi segala unsur
bahasa sama ada aspek tatabahasa , semantik, estetik dan logik.
Dalam menentukan keberkesanan
penyampaian maklumat ataupun cerita pendekatan retorik digunakan secara meluas
dengan menggunakan beberapa kaedah seperti:
(a) Naratif
(penceritaan)
Penyampaian
secara bercerita sama ada melalui medium wacana ataupun secara lisan. Ia boleh ditemui secara meluas di dalam karya-karya
kreatif seperti cerpen, novel, hikayat dan yang memerlukan permulaan,
perkembangan cerita, konflik, peleraian sehinggalah menghasilkan satu kesatuan
idea atau solusi.
Retorika
naratif mengandungi empat unsur yang saling berkaitan iaitu pertama, kesatuan
dalam penceritaan yang terlihat melalui tema.
Kedua, pertautan yang boleh dikesan melalui plot atau jalinan
cerita. Ketiga, penekanan yang merujuk
kepada pemilihan dan penyusunan peristiwa melalui unsur-unsur saspen, klimaks
dan gerak cerita. Keempat, penggunaan gaya bahasa yang menarik melalui
semua aspek pemilihan kata seperti diksi, simile, metafora, hiperbola dan
sebagainya.
(b) Deskriptif
(pemerian)
Pendekatan
retorika jenis deskriptif ini digunakan oleh penulis untuk memberi gambaran
terperinci menggunakan bantuan visualisasi minda mengenai sesuatu yang
menyentuh panca indera manusia. Penulis
juga menghasilkan wacana dengan memindahkan pengamatan dan pemerhatiannya
kepada khalayak seperti imej, fizikal, keadaan, perasaan dan sebagainya.
Gambaran
boleh diberikan dalam dua bentuk iaitu realistik yang berasaskan fakta seperti
di dalam rencana atau artikel atau di
dalam bentuk puisi seperti di dalam ungkapan, gurindam ataupun pantun.
(c) Pemujukan
Retorika
pemujukan sangat berkait rapat dengan emosi khalayak. Ini disebabkan faktor usaha penulis untuk mengubah dan mempengaruhi
minda, persepsi dan keyakinan melalui unsur-unsur psikologi . Pembaca atau pendengar dipujuk dengan
kehalusan berbahasa di dalam perbandingan pro dan kontra sehinggakan mereka
terpengaruh dan akur pada saranan atau pendapat yang dibawakan oleh penulis.
(d) Retorika
eksposisi
Tujuan
retorika ini adalah untuk memberi kefahaman kepada khalayak bersandarkan
huraian fakta-fakta yang jelas dan terperinci. Retorika jenis ini memperlihatkan iltizam
penulis mengenengahkan ideanya menggunakan hujah dan fakta yang logik
berasaskan bukti yang diperoleh melalui kajian dan pembacaan.
Wacana
yang menggunakan retorika jenis ini ialah kertas kerja, tesis, latihan ilmiah,
jurnal yang banyak menggunakan teknik kajian, pentakrifan, pencerakinan dan
kemahiran kognitif juga kebolehan intelek daripada pihak penulisnya.
(e) Retorika
Penghujahan
Ia
tergolong di dalam retorika pemujukan atau pengaruhan tetapi dibezakan dengan
aspek penggunaan medium. Jika retorika
pemujukan cenderung memanipulasi aspek emosi,
retorika bentuk ini lebih terarah menggunakan bukti dan alasan yang
kukuh untuk melekatkan fakta di minda khalayak.
Ia juga dikenali sebagai kaedah pemujukan rasional atau intelek.
(f) Retorika
Penerangan
Kaedah
ini bertujuan menyampaikan informasi kepada khalayak. Ia menggunakan bahasa yang formal, tepat dan
jelas supaya orang yang menerima maklumat itu dapat memahami dan memanfaatkan
maklumat tersebut. Contoh retorika ini
ialah maklumat tentang langkah demi langkah pemprosesan.
Untuk
analisis teks ini telah ditemukan unsur retorika naratif sepenuhnya. Ia
mengandungi pendahuluan, perkembangan dan peleraian dan menggunakan bahasa
klasik sederhana. Dalam bab 6 ini, pendahuluan diisi dengan kekecewaan Tuan
Puteri Dayang Nuramah tentang kehilangan Awang Sulung Merah Muda seperti yang
terdapat di dalam ayat di bawah;
Setelah didengarnya Awang
Sulung sudah dijual oleh Tuanku Batin Alam serta dilihatnya Tuan Puteri Dayang
Nuramah menghempaskan diri dengan tiada ketahuan dukacitanya.¹
Naratifnya
terus bergerak dengan pelayaran Tuan Puteri Dayang Nuramah bersama anak
¹
Pawang Ana & Raja Ali Haji, Hikayat Awang Sulung Merah Muda (Selangor,
Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd) m.s. 58
kapalnya
yang terdiri daripada anak dara sehinggalah kakapnya bertembung dengan geliung
panjang Tuan Puteri Dayang Seri Jawa.
Tuan
Puteri Dayang Nuramah meminta Awang Sulung Merah Muda dipulangkan kepadanya
tetapi ditolak oleh Tuan Puteri Dayang Seri Jawa sehingga mengakibatkan
peperangan sengit. Ini digambarkan di
dalam perenggan di bawah.
Hilang katanya,
istinggar pun diletupkan. Maka demikian
juga terjatuh anting-anting yang di telinga Tuan Puteri Dayang Nuramah. Maka diisi pula oleh Tuan Puteri Dayang
Nuramah sekali lagi lalu diletupkannya.
Maka kenalah gelang Tuan Puteri Dayang Seri Jawa. Maka sangatlah ia murka serta mengisi
instinggarnya lalu meletupkan. Maka
kenalah pula gelang Tuan Puteri Dayang Nuramah, jatuhlah dari tangan.²
Elemen peleraian sebagai sebahagian daripada
unsur retorika naratif ditemui di dalam pernggan akhir bab 6 ini tatkala Awang
Sulung Merah Muda membaca mentera untuk meleraikan peperangan di antara
kedua-duanya sehingga kakap Bunga Rampai dibawa angin pulang ke bandar Mengkaleh seperti di dalam ayat di bawah
Ya Allah, Ya Maulai
tuhan yang sebenarnya; jikalau sungguh datukku bernama si Helang Mawai yang
bermakam di Gunung Ledang, nenekku bernama Simbang Geroda putih mata putih
rambut bermakam di atas Gunung Lepu, panji-panji makamnya menyapu pintu Kaabah
mementukan pahala dan dosa, halal dan haram; pintalah turun angin dua muka,
yang dari darat mengundak geliung panjang ini ke laut, yang dari laut
mengundak-undak kakap Bangai Ramapi ke Bandar Mengkaleh.³
²
ibid. m.s. 66
³ibid m.s. 69
1.2. Pendekatan Ekletika
Kamus Dewan Edisi Empat
mentakrifkan elektika adalah berkenaan kaedah atau pendekatan yang dipilih atau dicerna daripada pelbagai
sumber pemikiran, pembacaan yang berbeza dan menjadikan sesebuah karangan atau
naskhah lebih informatif dan bernyawa. Pendekatan
sebegini memberi ilmu bantu kepada pembaca serta dapat memberi pilihan kepada
pembaca.
Empat kaedah yang
digunakan di dalam pendekatan ekletika ialah:
(a) Pendekatan
Proses – ia memberi kebebasan kepada penulis untuk bereksperimen dan melakukan
proses penambahbaikan sepanjang sesi penulisan itu berlangsung dengan
penambahan fakta dan maklumat dari masa ke semasa.
(b) Pendekatan
Model – proses peniruan semula jadi.
Penulis memahami, menghayati gaya dan kaedah penulis lain sambil membuat
kajian dan kemudiannya meniru gaya penulisannya.
(c) Pendekatan
Metafizika - ia lebih kepada
kecenderungan penulis menggunakan pendekatan sensiviti panca indera untuk
memerhati keadaan sekelilingnya untuk dijadikan kajian yang memungkinkan karya
bermutu dihasilkan berasaskan minat dan motivasi secara bebas.
(d) Pendekatan
Pengalaman – Pendekatan pengalaman adalah kaedah paling mudah untuk memulakan
penulisan dengan disokong oleh kemahiran berbahasa dan pemikiran. Pendekatan pengalaman dengan dibantu dengan
pembacaan akan menghasilkan idea yang kreatif dan segar.
Karya klasik ini
menggabungjalin pelbagai pendekatan dan sudah tentulah bahannya berasaskan
pendekatan metafizika iaitu kecenderungan pencerita menggunakan sensitiviti
panca inderanya terutama di dalam penceritaan sesebuah pelayaran seperti
diperturunkan di dalam gurindam di bawah.
Terlihat jelas, pencerita kemahiran
berbahasa yang maksimun yang berkaitan dengan alam, ketika menceritakan tentang
keadaan angin yang menukarkan haluan geliung panjang itu
Tiang
agung angguk-mengangguk
Tiang
topang imbas mengimbas
Gada-gada
cemuk-mencemuk
Ulai-ulai
lilit melilit
Liang
kumbang sembur menyembur
Tak
terada laju geliung
Bagai
pucuk dilancarkan
Bagai
kumbang putus tali
Jikalau
tidak sama dengan burung
Burung
bersayap geliyang berlayar
Puntung
hanyut penggal dua
Ranting
yang patah disembar4
Pendekatan seterusnya
ialah berasaskan pengalaman menceritakan sastera klasik yang tidak boleh tidak
menceritakan tentang seorang tokoh yang mempunyai kehebatan yang luar biasa seperti
juga di dalam teks Sastera Hikayat Malim Demam, Hikayat Carang Kulina mahupun
Sejarah Melayu. Ungkapan di bawah ini juga
turut ditemukan di dalam beberapa teks klasik lain;
Dari
jauh menjunjung duli
Sudah
dekat langsung menyembah
Terangkat
kadam jari sepuluh
Kuncup
seperti sulur bakung
Jari
seperti susun sirih
Berleher
lembut berlidah fasih
Menundukkan
otak batu kepala.5
4.
ibid. m.s. 70
5.
ibid. m.s. 80
Ayat di atas
menggambarkan taat dan setianya hamba rakyat kepada pemerintah dan di dalam
teks ini adalah utuk babak jurumudi, jurubatu, anak-anak geliung ketika
mengadap Tuanku Datuk Nakhoda Tua
1.3. Stilistika
Kamus Dewan Edisi Empat
mengutarakan definisi stilistka adalah kajian tentang teknik penggunaan gaya
bahasa secara berkesan di dalam penulisan.
Ia lebih berkaitan dengan stail atau gaya bahasa yang indah terutamanya
gaya bahasa penulisan popular dan kreatif.
Di dalam takrifan
Hashim Awang (1987), gaya bahasa ialah cara menggunakan kata-kata dalam
menyampaikan fikiran dan perasaan. Ia
adalah penyusunan kata seabgai cara yang berkesan untuk melambangkan sifat
individu pengaran, fikiran dan tujuannya.
Tanpa stilistik, sesuatu teks akan kelihatan mendatar dan kejun. Ringkasnya stilistik bertujuan melembutkan
bahasa mengikut kehendak pengarangnya selari dengan maknanya. Pengarang terkenal menguasai pelbagai teknik
stilistik sehingga tulisan mereka cantik dan indah serta memaparkan identiti
mereka.
1.3.1. Ciri-ciri stilistik
(a) Kejujuran
i.
Berkorban untuk berlaku
jujur
ii.
Akur dengan kaedah
betul berbahasa
iii.
Menggunakan bahasa yang
jelas
iv.
Menyatakan sesuatu
dengan tepat
(b) Kesantunan
i.
Memberi apresiasi
kepada pembaca, pendengar, editor
ii.
Pengwujudan rasa nikmat
melalui penggunaan kata-kata
iii.
Menyampaikan sesuatu
dengan jelas
(c) Kejelasan
Dipertontonkan
kepada khalayak daripada segi ketatabahasaan, hubungannya dengan fakta yang
dipersembahkan melalui frasa dan ayat, urutan idea secara logis serta pemakaian
kiasan, ibarat atau perbandingan
(d) Kesingkatan
Usaha
menggunakan perkataan secara berhemat, bijaksana dan mengelakkan penggunaan
kata-kata yang sinonim dan berulang
(e) Menarik
Sesebuah
karya itu dikatakan menarik apabila mengandungi elemen berikut:
i.
Bervariasi
ii.
Humor yang sihat
iii.
Pengertian yang baik
iv.
Bervitalitas (mempunyai kekuatan dan penuh daya imaginasi
yang sihat)
1.3.2. Jenis-jenis Stilistik
i.
Pengarang – gaya
beridentitikan pengarang-pengarang tertentu, misalnya gaya A. Samad Said, gaya
Pak Sako, gaya Shahnon Ahmad dan lain-lain
ii.
Masa – gaya bahasa
berlatarkan masa contohnya gaya klasik atau gaya moden
iii.
Medium atau wahana - gaya berdasarkan subjek yang dibincangkan,
umpamanya gaya ilmiah, gaya popular, gaya kewartawanan dan sebagainya.
iv.
Tempat – gaya yang
dihubungkan dengan lokasi atau tempat yang mempengaruhi ungkapan atau gaya
berbahasa sebagai contoh gaya Kuala Lumpur, gaya Singapura, gaya Sabah dan
lain-lain lagi.
v.
Khalayak – gaya
berdasarkan tumpuan sasaran misalnya gaya popular untuk masyarakat umum dan
gaya intim atau mesra untuk lingkungan keluarga dan kerabat
vi.
Tujuan – gaya bahasa
yang ditentukan oleh maksud dan makna yang ingin disampaikan oleh pengarang
seperti gaya bahasa perbandingan, gaya bahasa sindirian, gaya bahasan
pertentangan dan gaya bahasa penegasan
vii.
Teori – berdasarkan
subjek dalam bidang bahasa dan kesusasteraan seperti skema dan majaz
Di
dalam teks ini pencerita menggunakan
gaya bahasa jenis bahasa klasik sama ada menerusi kata pinjaman ataupun bahasa
melayu klasik sendiri seperti perkataan rudus,
al-kisah dan lela seperti di
dalam ayat di bawah:
Maka murkalah
Uli Emak si Anjing kepada suaminya lalu diambil sebilah rudus
diparangkan kepada suaminya.6
Al kisah, maka tersebutlah
cerita geliung panjang.7
Memutih layar mengkuang
Memutih ceropong lela8
Jenis
stilistik dengan kaedah tujuan menggunakan pelbagai teknik gaya bahasa seperti personifikasi,
hiperbola, simile, sarkasis seperti
contoh-contoh teks di bawah
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6.
ibid.
7.
ibid.
8.
ibid m.s. 76
(a)
Gaya bahasa perbandingan: metafora
Pencerita
menggambarkan kehebatan geliung panjang kepunyaan Tuan Puteri Dayang Seri Jawa
belajar dengan membandingkannya dengan objek juga iaitu pucuk dan kumbang.
Bagai pucuk dilancarkan
Bagai kumbang putus tali 9
(b) Gaya
bahasa perbandingan : parabel
Pencerita
menggunakan kiasan dalam menggambarkan darjat Awang Sulung Merah Muda yang
ketika itu menyamar sebagai budak hitam di dalam geliung panjang kepunyaan Tuan
Puteri Dayang Seri Jawa. Ia adalah ayat
penolakan Awang Sulung Merah Muda ketika dipanggil menghadap oleh Tuanku
Nakhoda Tua seperti ayat di bawah:
Budak hitam sombong lagi
Anak sakai jangan diajar10
(c) Gaya
bahasa perbandingan : simbolik
Satu
lagi teknik tujuan menerusi gaya bahasa ditemui di dalam teks ini iaitu di
dalam perkataan tua cendawan yang membawa maksud tua yang
tidak berguna. Dilagukan oleh Tuan
Puteri Dayang Seri Jawa kepada ayahandanya
di dalam pantun
Tua orang tua berakal
Makin tua makin berminyak
Tua ayah tua cendawan
Makin tua makin busuk ¹¹
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9
ibid. m.s. 70
10 ibid.
m.s. 86
¹¹
ibid. m.s. 84
(d) Gaya
bahasa perbandingan : Litoses
Gaya
bahasa ini merupakan gaya bahasa penyerdehanaan, rendah diri yang bertentangan
dengan hakikat sebenar. Ini digambarkan
oleh pencerita di dalam dialog Awang Sulung merah muda yang ketika itu menyamar
sebagai budak hitam yang berhutang
dengan Tuan Puteri Dayang Seri Jawa
apabila diminta oleh puteri itu untuk mengemudikan geliung panjang kerana
kesemua anak kapalnya sudah pengsan.
Maka titah Awang
Sulung Merah Muda, Kak Kembang gilakah meminta orang bayar hutang di tengah
lautan. Apabila sudah sampai ke darat
bolehlah dijadikan orang hamba penghalau ayam, penunggu itik, penyapu rumah.¹²
(e) Gaya
bahasa perbandingan : hiperbola
Hiperbola
diambil daripada bahasa Latin ‘ballein’ yang bermaksud melemparkan. Ia menunjukkan gaya bahasa yang digunakan
berlebih-lebihan untuk menggambarkan sesuatu keadaan atau individu. Ciri-ciri hiperbola adalah wajib di dalam
teks klasik seperti ini. Lihat contoh
gaya bahasa di dalam pantun yang menceritakan kelembutan Tuan Puteri Puteri Dayang Nuramah,
Melangkahlah Tuan puteri Dayang
Nuramah;
Tengah buntar bayang-bayang
Baik rajawali bertimbang
Bumi disembar layang-layang
Sekali ia melenggang limbai
Rukuk sekalian kayu kayuan
Sekali ia mengangkat tapak
Menurut sampah di kakinya
Jalannya si ganja belalai
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
¹²ibid. m.s. 71
Dirasa surut kepada tangku
Orang tidak pandai berjalan
Penjalin lantai diikuti¹³
(f) Gaya
bahasa perbandingan : Sinekdoki pars pro
toto
Gaya
bahasa penyebutan sebahagian kata tetapi memberi makna keseluruhan seperti
dalam ayat tepung tawarilah segala alat
senjata. Seperti di dalam ayat di
bawah yang menceritakan amaran Tuan Puteri Dayang Nuramah mengenai peperangan
yang bakal berlaku di antara dia dan Tuan Puteri Dayang Seri Jawa.
Apabila sampai, maka bertitahlah ia kepada
sekalian anak-anak dara dalam kakap itu, melainkan ingat-ingatlah masa ini
hamprilah kita datang pergaduhan besar; tepung tawarilah segala alat
senjata.14
(g) Gaya
bahasa perbandingan Antonomasia
Antonomasia
bermaksud kiasan yang menggambarkan ciri-ciri fizikal watak itu sendiri. Seperti contoh di dalam ayat ini ialah budak hitam yang merujuk kepada Awang Sulung Merah Muda yang menyamar
seperti di dalam ayat;
...mendapatkan
Awang Sulung Merah Muda sambil berkata, “Hai budak hitam, sabda tuan15
(h) Gaya
Bahasa Penegasan: Retoris
Gaya
bahasa berbentuk pertanyaan yang telah tersedia jawapan oleh penanya juga
ditemukan di dalam teks klasik itu. Ia
menunjukkan satu bentuk ucapan yang lebih menunjukkan si
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
¹³
ibid. m.s. 65
14
ibid
m.s. 64
15 ibid.
m.s. 76
penanya
mengetahui apa yang ingin diketahui, cuma diungkapkannya dengan sengaja di dalam perenggan di bawah
Maka bergaduhlah
jurumudi anak orang Pulau Laut, “Apakah faedah menaruh budak yang demikian ini,
disuruh ambil air, diambil air masin, disuruh potong kayu, dipotong batang
nipah.16
(i) Gaya
bahasa penegasan asindenton
Gaya
bahasa ini merupakan sekelompok ayat yang sepatutnya mempunyai kata penyambung
tetapi sengaja atu tidak digunakan sebagai cara penghematan kata. seperti di dalam contoh ayat di bawah
sepatutnya kata penyambung dan, tetapi, walaupun boleh digunakan tetapi tidak
digunakan di dalam ayat ini.
Maka segeralah
Awang Sulung Merah Muda pergi mencari, lain-lain orang mengambil kayu bakau,
kayu tumu; ia mengambil batang nipah lalu kembali ke geliung.17
(j) Gaya
bahasa penegasan Polysindeton
Gaya
bahasa ini bertentangan dengan asindenton yang banyak ditemui di dalam
teks-teks klasik. Sejenis gaya bahasa
lama iaitu penggunaan seluruh perkataan
yang kadangkala tidak membawa erti atau makna yang tepat. Kata penyambungnya akan digunakan sepenuhnya
hingga menyebabkan ayat itu menjadi berjela-jela sedangkan maksud yang hendak disampaikan mungkin berada di
dalam satu atau dua perkataan sahaja
Maka menyembah
Tuan Puteri Dayang Nuramah, ‘Jikalau sesungguhnya ayahanda bonda memulangkan
fikiran serta mengikut perkataaan anakanda, melainkan anakanda pintalah hendak
pergi menurut Awang Sulung Merah Muda itu dan haraplah ayahanda kumpulkan
sekalian anaka-anak dara di dalam negeri ini; usahkan laki-laki, prempuan janda
pun jangan..18
16 ibid. m.s. 73
17 ibid. m.s. 74
18 ibid. m.s. 59
(k) Gaya
bahasa Pertentangan : Antithese
Gaya
bahasa pertentangan merujuk kepada satu gaya yang menunjukkan makna yang kontra
di dalam satu ayat. Bagi elemen
Antithese yang bermaksud gabungan dua patah perkataan yang berlawanan maksud di
dalam satu ayat, ditemukan di dalam perkataan laki isteri dalam ayat
berikut:
Maka pada suatu
hari Awang Sulung Merah Muda pun dengan Tuan Puteri Dayang Seri Jaya dua
laki isteri bersemayam di magun di atas peterana.19
(l) Gaya
bahasa sindiran
Gaya
bahasa ini seperti namanya ‘sindiran’ adalah mengenai satu gaya perli kepada
sesuatu yang kurang digemari atau yang tidak bersesuaian dengan hati. Terdapat tiga jenis gaya bahasa sindiran
iaitu ironi, sinisme dan sarkasme
Di
dalam teks ini, banyak ditemukan gaya bahasa sindiran berbentuk sinisme yang
diungkap di dalam bentuk pantun seperti pantun di bawah ketika Tuan Puteri
Dayang Seri Jawa mendengar Awang Sulung Merah Muda menegur Tuan Puteri Dayang Nuramah seperti di dalam
pantun dibawah:
Ada kain buangkan baju
Kerana baju panjang lima
Ada lain buangkan aku
Kerana aku dagang yang hina²º
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19
ibid m.s. 87
²º
ibid m.s. 68
Gaya
bahasa sindiran : sarkasme
Berbanding
teks klasik yang lain, hikayat Awang Sulung Merah Muda banyak menggunakan gaya
bahasa sindiran bertentuk sarkasme seperti
orang tua celaka, tua kutuk, tua
suntuk tidak berakal, perempuan haram
jadah dan anak sakai.
Contoh-contohnya
kedapatan di dalam perenggan di bawah
..., maka Uli
Emak si Anjing murka dengan suaminya berkata, “Orang tua celaka, tua kutuk,
tua suntuk, tidak berakal. ²¹
Maka titah
Tuanku Datuk Batin Alam, wahai perempuan haram jadah,
jangan berkata-kata lagi; aku dengan saudaraku apa engkau peduli²²
Budak hitam sombong lagi,
Anak sakai jangan diajar²³
RUMUSAN
Berasaskan
analisis terhadap karya klasik di atas, banyak membuktikan keindahan bahasa
Melayu dengan penemuan pelbagai elemen yang mevariasikan sesebuah naskhah. Strategi kepengarangan yang bertitik-tolak
daripada pengamatan terhadap flora dan fauna serta pengalaman menjadikan
sesuatu wacana sama ada tersalur secara lisan atau bertulis menjadi khazanah
begitu berharga yang akan sentiasa tersimpan di dalam arkib kepengarangan
Malaysia.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
²¹ ibid.
²² ibid.
²³ ibid.
BIBLIOGRAFI
Pawang Ana &
Raja Ali Haji. (1985) Hikayat Awang Sulung Merah Muda. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd
Abdullah Hassan,
Seri Lanang Jaya Rohani, Razali Ayoh & Zulkifli Osman. (2006)
Sintaksis. Kuala Lumpur: PTS
Professional Publishing Sdn Bhd
Abu Hassan Abdul
& Abd. Rashid Md Idris. (2012) Seni Mengarang BMK 3043. Tanjung Malim; Pusat
Pendidikan Luar Universiti Pendidikan Sultan Idris
Asmah Haji Omar,
(2008) Nahu Kemas Kini. Kuala Lumpur; PTS Professional Publishing
Sdn Bhd
Abdullah
Hassan. (2008) Tatabahasa Pedagogi Untuk Sekolah Menengah. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn
Bhd
Definisi
perkataan diperolehi pada 12 April 2013 daripada : http:www.prpm.dbp.gov.my
Definisi stilistika (diperolehi pada 11 April
2013) daripada : http://usupress.usu.ac.id/files/Stilistika%20Sastra%20Indonesia;%20Kaji%20Bahasa%20Karya%20Sastra_Final_Normal_bab%201.pdf
Retorik (diperolehi pada 11 April 2013)
daripada : http://www.tutor.com.my/stpm/retorik.htm
Jenis-Jenis Gaya Bahasa (diperolehi pada 3
April 2013) daripada : http://retibasa.blogspot.com/2011/03/jenis-jenis-gaya-bahasa.html
Gaya Bahasa (diperolehi pada 3 April 2013)
daripada : http://www.tutor.com.my/tutor/dunia.asp?y=2010&dt=0407&pub=DuniaPendidikan&sec=Munsyi_Bahasa&pg=mb_01.htm
Bahasa melayu klasik (diperolehi pada 11 April
2013) daripada fatihahosman@blogspot.com
Assalamualaikum, salam perkenalan. Tahniah untuk artikel di Tunas Cipta Jun 2013. Kalau tak salah saya cerpen Cik/Puan juga tersiar di Era Muslimah, terkini. "Si Manis" Itupun kalau tak salahlah.
ReplyDeleteAs Salam
ReplyDeleteMohon keizinan untuk membukukan esei Hikayat Awang Sulung Merah Muda: satu analisis. Emel saya zabidinismail@yahoo.com / 0125070513
Tlg respons. tq
Assalam Puan
ReplyDeleteSila mohon keizinan menggunakan ilustrasi saya dari buku saya HIKAYAT : FROM THE ANCIENT MAKAY KINGDOMS. Terimakasih.