..yang bernama sahabat

Monday 12 January 2015

Hidup Bersama Bahagian Akhir

“Kan saya kata. Bini dia tu lain fahamannya.” Su Melah seperti melepaskan geram.
“Bukankah isteri tu tugasnya menyenangkan hati suami? Masa suami susah ni, bantulah. Reda. Memanglah ganjarannya tak nampak sekarang. Tapi, Tuhan balas dalam bentuk lain. Kalau tak nak susah, cari suami kaya,” bebel Long Jali.
“Kalau bini dia tu, anak saya, senang saya cakapkan.”
“Huh! Nak anak  beli beras pun awak tak berani, lagi awak nak cakap pasal tanggungjawab? Pasal hak? Lupakanlah Cik Melah oii..” Long  Jali menempelak lagi.
Jeritan di luar bilik mengalih perhatian mereka. Su Melah gesit bangun menjenguk. Si adik sedang mengangakan mulut seluas-luasnya dengan tangan menutup mata. Si abang pelat bersuara membela diri.
Su Melah bercekak pinggang. Telunjuknya mengarah kepada dua buah buaian yang meregang, berat mengandung isi. Dua jasad di dalamnya menggeliang-geliut. Si adik, dalam ngongoi menuduh abangnya. Su Melah mendekati kedua-dua buai dan dienjutnya perlahan-lahan. Su Melah menggeleng-geleng apabila dilihatnya Long Jali sudah pun membuka pintu, meninggalkan dia seorang diri, tunggang terbalik meladeni cucu.

*****
“Aku ni dah macam Quran buruk. Anak-anak semua jauh. Balik jarang-jarang sekali,” adu Kak Limah, jiran setaman yang suka bertandang pada waktu petang. Pantang kalau didengarnya suara budak-budak di depan rumah teres setingkat itu, akan muncullah dia menatang buah tangan. Kalau kuih, kuihlah. Kalau buah, buahlah dibawanya. Tak pernah bertangan kosong.
“Sama aje kita, kak.” Su Melah melunjurkan kaki. Kak Limah bersandar di tiang wakaf bersebelahan dengan Su Melah. Su Melah mengosok-gosok kepala lututnya yang sengal.
 “Anak-anak kau baik, Melah. Ajak kau duduk sekali. Aku ni kalau ikut hati, diam-diam aku nak lari pergi memondok.” Kak Limah melampiaskan perasaannya. Mungkin dia sunyi amat di rumah besar peninggalan suaminya itu, fikir Su Melah.
“Kenapa sampai begitu sekali, kak. Kesian pada anak-anak.”
“Kita kesian pada mereka. Mereka ada kesian pada kita? Ada tak mereka telefon tanya khabar kita? Zaman sekarang, anak ramai ke, anak sikit ke, tak menjamin apa-apa.” Kak Limah meluah kesal, kelihatannya tegas, tetapi sepasang matanya digenangi manik-manik jernih.
“Kenapa kau tak nak ikut duduk dengan mereka Limah? Kan senang,” sela Long Jali yang sekadar menjadi pendengar semenjak tadi. Dia menolak sedikit hujung kaki Su Melah dan bertinggir di situ. Sebelah kaki dilipat dan sebelah lagi terjulur menyentuh lantai simen. Sesekali kaki berselipar coklat yang terayun itu menggeser simen.
“Tak kuasa aku. Kalau setakat nak jadikan aku orang gaji, nak basuh kencing berak cuc-cucu, tak payah. Tajuknya konon nak menolong anak, kesian kat anak. Takut terbeban nak bayar taska lah, takut kena dera dengan pengasuhlah. Akhirnya aku nanti yang kena dera.” Kak Limah spontan melepaskan perkataan tanpa berlapik. Su Melah dan Long Jali berpandangan. Seakan memukul kedua-dua belah pipi mereka. Kiri dan kanan, berulang-ulang kali.

*****
“Maknya. Kalau saya tak ada, awak nak pergi memondok ke?” soalan Long Jali yang tiba-tiba saat mata Su Melah tidak dapat ditongkat lagi itu mengundang tawa hambar daripada bibir tuanya.
“Kenapa?”

“Kalau awak teringin, pergilah. Saya izinkan,” kata Long Jali perlahan. Kemudian menelentang, menghela segerombolan nafas. Long Jali mengqiamkan tangannya dan terus diam. Su Melah turut melebarkan layarnya ke alam mimpi. Mimpi merdeka seorang ibu tua.  

Cerpen tersiar di dalam akhbar BH edisi 9/11/2014. Terima kasih editor Sanggar Kreatif.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...