..yang bernama sahabat

Sunday, 29 March 2015

Lily Khalilah Bab 3







Bab 3
Memanfaatkan teknologi terkini, tempoh edah dilalui Lily Khalida dengan tenang. Teman-teman maya memberikan semangat walaupun dia berhati-hati setiap kali menekan kunci enter. Tidak mahu membaraikan sebarang rahsia peribadi di dada maya. Walhal, itulah yang paling suka dibaca dan dinikmati para pelayar laman sosial, pada kebanyakan ketika.
“Cik…”
Setelah salam dijawab, suara Maziah kedengarannya tersangat cemas. Tersekat-sekat bagaikan di sebelahnya terdapat penculik sedang menghunus pisau ke batang lehernya.
“Maziah, kenapa?” Lily melangkah keluar menuju ke beranda. Deretan kenderaan yang tidak pernah putus melewati jalan utama Taman Seri Manja mendepani kondo mewah yang didiaminya hampir sebulan lalu. Kereta-kereta yang melintasi kopitiam Old Time White Coffee umpama kereta mainan merangkak perlahan sebaik mendekati simpang tiga lampu trafik memecahkan laluan ke Petaling Utama dan Lebuhraya Kesas.
Dia melilau-lilaukan mata, mencari kelibat Maziah di antara sekian banyak manusia yang lalu lalang di bawah. Jika ada. Memanglah tidak jelas wajahnya 100%. Namun karekter fizikal dan lenggok tubuh dan lenggang jalannya boleh dicaminya walaupun Maziah baru bekerja dengannya. Tambahan pula, penampilan busana Maziah yang selalunya sangat kontras dan tak kena gaya, memudahkan proses ‘pengecaman’ tersebut.
“Cik…saya sesat,” adu Maziah. Suaranya kedengaran sebak dan panik.
“Awak kat mana?” Lily menegakkan bahu seakan tersentak dengan pengakuan Maziah. Tadi, Maziah yang meminta kebenaran untuk membeli barangan dapur di pasar raya besar di seberang jalan. Takkan sekarang dia sesat.
“Dekat tempat saya pergi ni la…”
“Laa…macam mana boleh sesat pulak. Masa pergi tadi boleh sampai?” tanya Lily antara gelak dan simpati. Namun, dicapai juga kunci kereta. Dengan niat untuk menyelamatkan Maziah, dikuncinya pintu dan pintu gril dengan segera.
“Awak tunggu kat muka pintu. Jangan pergi mana-mana. Bergerak pun jangan!” arah Lily sebelum mematikan talian dan ketawa. Maziah! Maziah! Pergi pasar raya di depan rumah pun boleh sesat. Macam mana kalau aku suruh dia beli barang kat Pavilion ke, mahu sesat sampai Kodiang ni.
*****
“Kalau saya pengsan ke, sakit ke, macam mana saya nak tinggalkan awak? Pasar raya tu kat depan kondo kita aje…” bebel Lily sebaik Maziah meloloskan diri ke dalam kereta. Barang-barang yang dibelinya sudah diletakkan di but belakang sebaik Lily membunyikan hon tadi. Maziah tidak menjawab. Sengih seperti selalu pun tidak. Sesekali dia mengesat peluh dingin di dahinya.
“Macam mana awak boleh telefon saya pulak. Tahu pulak nombor telefon saya?” uji Lily tersenyum-senyum, menunggu kereta di depan keluar daripada petak parkir sebelum meneruskan perjalanan.
“Ada orang tolong telefonkan. Saya tak pandai la guna telefon ni, cik. Boleh tak cik beli telefon yang ada lampu picit tu? Dulu kat kampung, mak saya pakai telefon macam tu.” Maziah menghulurkan telefon pintar versi terkini yang memang dibelikan oleh Hajah Roziah untuk pembantu rumahnya. Semua.
“Lampu picit?” Lily ketawa besar sebelum membelok masuk dan memarkirkan kereta di depan sebuah restoran makanan segera.
“Ha’ah. Sesak-sesak nak bangun malam tak payah bukak lampu,” terang Maziah lagi. Tersengih. Terpamer barisan giginya yang kelihatan seperti bangunan di ibu kota. Tinggi rendah, tajam tumpul, semua ada.
“Dahlah, awak ni. Nanti saya ajar. Tolong beli apa-apa untuk makan tengahari kita. Awak tak payah masaklah. Saya pun rasa malas nak masak…” ujar Lily menghulurkan dua keping not RM50 kepada Maziah. Maziah tidak bergerak dari tempat duduknya. Malah tidak membuka pun tali pinggang keledarnya. “Apa lagi ni?” tanya Lily menoleh. Dilihatnya wajah Maziah seperti ternampak hantu. Bulat besar matanya.
“Saya tak pernah pergi beli makanan kat tempat macam ni. Nanti kalau saya minta yang bukan-bukan, kena gelak pulak.”
“Ish! Awak ni dari hulu pendalaman mana?” Lily mencapai kaca mata hitamnya yang tersimpan di dalam laci papan pemuka. Ikatan rambutnya diburaikan dan dikemaskan dengan cakaran kedua-dua belah tangan. Getah rambut itu melilit pergelangan tangannya.
“Kalau abah nampak, masak saya, Maziah,” ujar Lily, keluar dari kereta. Sebaik dia berpaling, Maziah sudah pun berada di belakangnya.
“Saya temankan cik. Kalau puan hajah atau tuan haji tanya, nanti saya jawab,” jamin Maziah, membetulkan cekikan tudung berwarna oren berbunga biru di bahagian atas kepala. Mereka beriringan masuk ke restoran makanan segera itu yang sudah tentu menarik pandangan banyak mata. Lily bertubuh tinggi lampai, berblaus lengan panjang dan skirt labuh potongan lurus berwarna hitam. Rambutnya lurus mencecah dada dan derap langkah teratur dengan sandal bertumit yang melindungi sebahagian kakinya yang putih melepak. Berbeza dengan teman di sebelahnya, berbaju kurung tergantung dengan warna kusam beserta tudung yang boleh memancarkan sinar matahari siang dan malam. Namun, Lily tidak kelihatan kekok berbual-bual dengan Maziah.
“Cik…itulah budak lelaki yang tolong saya tadi.” Maziah menepuk lengan Lily sambil tangannya lurus menunjuk kea rah kelibat seorang lelaki yang berjalan di siar kaki di luar restoran tersebut. Lily hanya memandang sekilas, kemudian pandangannya kembali kepada deretan menu yang terpapar di dinding bahagian atas kaunter tempahan itu. Seakan terdengar namanya disebut, budak lelaki itu menghentikan langkahnya, membuka kaca mata hitamnya dan memandang kea rah mereka lantas tersenyum. Maziah turut membalas senyumannya walaupun tak pasti sama ada senyuman itu untuk dirinya.
Sewaktu dia dilanda panik kerana tidak dapat mengingat jalan yang dilaluinya tadi, dikeluarkan telefon yang memang diarahkan Lily agar dibawa ke mana sahaja. Jenuh dia menekan-nekan permukaan telefon itu, tetapi tiada apa pun yang keluar. Mulut hendak memaki hamun tetapi hati berkata jangan. Maka, dia duduk bersila di luar pasar raya besar berhampiran deretan kedai cermin mata. Dia memandang telefon lebar itu dengan pandangan berkaca.
“Kenapa kak?”
Satu suara lunak menegurnya. Maziah menyapu cairan di bawah hidungnya dengan hujung baju.
“Nak telefon cik puan saya, tapi saya tak reti,” adu Maziah, tanpa cuak.
“Mari sini, saya tengokkan.” Pemuda berbaju t belang merah hitam dan berseluar jeans itu bertinggung di sebelah Maziah. Maziah menghulurkan telefon tersebut kepadanya.
“Siapa nama dia?” tanyanya sambil jemarinya meleret ke bahagian contact.
“Lily Khalidah.”
“Cantik.”
“Ha’ah. Dia memang cantik. Kulit dia putih macam telur kena kupas. Gebu aje. Kat pipi dia, tak ada seketul jerawat ke, jeragat ke. Lepas tu dia selalu senyum –“
Maziah tidak sempat menghabiskan kata-katanya apabila lelaki muda berambut hampir mencecah bahu itu menghulurkan telefon tersebut dengan gambar Lily Khalidah terpapar dan gambar telefon juga speaker yang diaktifkan menggemakan bunyi nombor yang sedang didail.
*****
“Maziah…nak order apa?” Cuitan di pinggang mengejutkan dirinya. Kelam kabut dia berpusing dan menghadap kea rah kaunter tempahan itu.
“Ni…upah pasal awak sesat hari ni,” sakat Lily lagi. Maziah terkebil-kebil. Sukar menghadam gurauan perempuan yang masih nampak anggun itu. Dia mengangguk sahaja. Kalau menggeleng nanti, difikirnya aku tak mahu dibelanja. Siapa yang tak merasa ayam goreng? Aku jugak!

2 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  2. Salam Akak, semoga terus maju...jangan lupa juga lawat blog sya ya kat https://ceritaberemosi.blogspot.my/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget