..yang bernama sahabat

Sunday, 1 March 2015

Pengsan Berjemaah dengan Mak

gambar : google
Assalamualaikum.

Kata orang masuk kandang kambing mengembek. Masuk kandang kerbau menguak. Masuk kandang buaya, kalau sempat lari, larilah.
tapi tunang aku sudah salah masuk daaa...

Dua kali mak aku pengsan. Sekali masa bertunang, dan hampir masuk tiga kali termasuk nak pengsan berjemaah dengan aku sebab rombongan pihak lelaki lambat sampai.

Insiden cincin tu ialah bila cincin merisik aku 'ditarik' sebaik cincin tunang tersarung. Kata Mak Ngah Bedah (al fatihah) ini antara apa yang termaktub dalam Adat Perpatih. (Lepas tu, aku siap beli buku mengenai Adat Perpatih - nak pastikan info sahih)

Mak aku sudah jerit satu kampung daaa....

Katanya ini sudah kasi malu sama dia. Macam anak dia sudah kena tebuk tupai (nauzubillah) Argh! cepat-cepat aku dok bersimpuh jam tu jugak. Mak pengsan sambil sebelum tu berwasiat bagai kat ayah. Kalau dia mati...bla..bla...bla...dramatik betul mak aku.

Terpaksalah aku dengan perasaan terpaksanya menelefon tunang aku suruh hantar balik cincin tu. (eleh...alasan! yang sebenarnya aku pun seronok sebab dia datang ke rumah. Tak kira dah dia nak drive sampai dua jam lebih dari Jelebu nak ke Mentakab tu...)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget