..yang bernama sahabat

Thursday 7 February 2013

Aku Anak Vokey 3


BUMI perbukitan Bentong masih lena diseliputi kabus ketika teksi disewa mak dan abah sampai di depan sekolah.  Padang menghijau menyambut kami di sebelah kiri.  Di sebelah kanan terdiri agam dewan besar yang disambungkan ke bangunan utama pentadbiran dan bangunan sekolah dengan trek pejalan kaki berbumbung. 

Di seberang jalan, saujana mata memandang kehijauan membungkus bukit umpama banjaran berjajar tiga beradik.  Di bukit yang tengah, kelihatan seperti pintu gua, tidak berpokok.  Jika ditenung lama-lama menimbulkan seram. 
           
Tiada yang berubahpun.  Pakaian seragam masih sama.  Bezanya kasut sekolah berwarna hitam.  Apa rasionalnya, akupun tak tahu.  Aku membawa fail peribadi menuju ke meja pendaftaran bertulis, pengurusan pejabat.  PPJ.  Basa-basi ucapan selamat datang daripada kakak senior yang teruja mendapat bacuk mengisi kemahiran membuli mereka!
           

Kemudian, kami (aku dan kakak senior) berjalan kaki.  Pemandangan pelik bagi mataku.  Bukan sahaja kedapatan bangunan sekolah. Tetapi terdapat bangunan lain yang didirikan berasingan.  Paling berdekatan dengan jalan raya ialah bangunan bertulis Bengkel Elektronik.
           
“Tu aspura.  Itu dewan makan, surau dan sebelah dewan makan tu asrama puteri!”
Kakak senior yang tertulis nama ‘Haslina’ di tudungnya itu menerangkan.  Mak ai! Jauhnya.  Kenapa tak buat asrama puteri di bandar Bentong!  Tetapi, tidaklah aku lahirkan protesku.  Nampak berlagak.  Tak sampai beberapa minit dah berlagak, pasti kakak senior itu akan mengecam aku dunia akhirat!
gambar aku 'curik' dari group - tuan tanah x taw fasal dia x like page aku = ahaks

            Perkarangan asrama puteri masih lengang.  Hanya ada beberapa orang pelajar perempuan (yang aku agak senior) menyambut kami.  Seorang guru perempuan berada bersama mereka.  Usai mendaftar dan berbasa basi, aku dibawa pula mengheret beg.  Menaiki tangga sebelah luar.  Memanjat sehingga ke tingkat lima.  Dari tingkat lima, aku dimaklumkan bahawa beberapa buah rumah yang kelihatan di belakang bukit itu adalah rumah kakitangan dan rumah pengetua. 

            Aku percaya, selepas dua tahun di sekolah ini, aku memang mampu mengekalkan potongan peragawatiku. (feewit!)  Manakan tidak.  Dormitari di tingkat lima.  Dari aspuri ke blok bangunan sekolah perlu memanjat tangga. Melainkan melalui jalan menurun di depan aspura (argh! Aku tak sanggup!)  kelas pula di tingkat satu.  Aku percaya, mereka memang sengaja mereka bentuk landskap sekolah sebegini semata-mata untuk mengujiku.

            Emak meninggalkan aku dengan linangan air mata.  Aku sambut linangan air mata emak dengan lambaian.  Lambaian kebebasan.  Aku tidak perlu mendengar leteran emak lagi.  Aku bebas mahu berutus surat cinta dengan siapa sahaja yang aku mahu.  (kalau mahu)  Aku melihat asap daripada buntut teksi sewa itu bagaikan ais kering mengiringi persembahan aku yang sedang mendendang lagu bahagia.  Lagu-lagu yang menerbangkan aku ke angkasa.  Bebas. 
           
Aku ditempatkan di dorm F5.  Blok F bernombor 5.  ada satu lagi dorm yang bertentangan iaitu F4 yang juga kosong.  Memang dibiarkan berhantu sementara menunggu kedatangan junior, bisik seorang senior yang aku lupa namanya.  Menjelang tengahari, dormitari itu dipenuhi. 

Mula-mula masuk Ismawati Ismail.  Anak Selangor bermastautin di bumi Selayang.  Berkulit putih melepak, dengan rambut pendek,  bila bercakap pasti tangannya melurut rambutnya.  Bermata sepet kusangkakan berbangsa Cina.  Diikuti oleh Rafidah Rasid, dari Selangor juga.  Bila disebut sahaja Puchong, aku hanya membayangkan buaya puchong yang kini setia menetap di muzium negara replikanya.  Gadis bertahi lalat, kecil molek dan kulitnya hitam manis. 

Bicaranya laju selaju tren LRT.  Dia menetap di katil atas yang membawa malang pada hari-hari awal kedatangannya ke situ.  Loceng asrama berwarna merah betul-betul di atas kepalanya bairpun di sebelah luar.  Apabila siren kedengaran sebelum subuh, dia akan terjaga.  Bangun dan terus berdiri.  Berjalan ke depan dan dumm.  Adegan yang tak sanggup aku nak tengok.  Menghentam simen pembahagi siling!

 Teman-teman awal lain ialah Roszana Abu Salam, Hayati Mohd Nor dan Norhairiah Abu Hani.  Ketiga-tiga mereka sedaerah berlain mukim denganku.  Ketiga-tiganya pelajar terbaik SRP Sek Men Keb Jenderak Utara.  Sebelum itu pernah aku bertembung dengan Roszana atau Kak Anne dalam pertandingan kuiz agama Islam peringkat daerah di Sek Men Dato Bahaman, Lanchang.  Di situ juga, aku berkenalan dengan Zaki.  Begitulah sehingga penuh dormitari kami dengan nama-nama ini yang tertampal di dinding selain nama tadi:

Zaliza Karim                                       Liza
Asmawati Ismail                                             Asma’  (dia ada linkage dengan kakak senior bernama Rozita Ismail, so senior lain tak berani usik dia!)
Asmawati Nong Zali                           Semoh (dia bengang betul kami gelarkan dia begini)
Sh. Zanariah Syed Mohamad             Zana
Lily Safura Ali                                    Lily      (ketua dorm)
Zuhaizah                                             Kak Zue
Che Zainoraini Che Ahmad                Che Nor
Fazelina Isa                                         Yoyo (yg ni paling glamour, outspoken – kakak-              kakak senior suka buli dan memang suka dia!)
Zuhaila Ahmad                                   Angah
Zuraini Osman                                    Anis
Zuhana Farha Zulkifly                        Zuhana
Rosmina Jaafar                                    Na
Haseena                                               Seena (dak Hippies)   
Ada seorang lagi dari kursus PPN      yg ini aku ingat namanya ada Ni sahaja di belakang.

Mulanya seramai itu, kemudian entah kenapa, dihijrahkan sebahagian daripada mereka ke dorm-dorm lain dan tinggallah dua puak di dalam dorm itu.  puak aku dan puak Lily.  Walaupun kami berpuak, puak kami cuma wujud ketika mencampuri gerombolan ke dewan makan atau acara-acara lain.  Selebihnya, kami bersama kerana masing-masing berbilang kelas. 

            Seminggu di aspuri, setiap malam aku mendengar tangisan.  Sungguh, dengan bangganya aku mengumumkan, tiada setitik air mata gatal pun gugur sepanjang minggu orientasi berlangsung.  Malah ketika Kak Aleeya, salah seorang exco merangkap senior dimaki setiap junior di dalam hati, aku mengaguminya.  Agaknya diapun terperanjat apabila membaca kertas undian ‘ kakak senior yg paling saya suka’ – aku letakkan namanya.
            Nyatakan sahaja bentuk-bentuk pembulian mesra alam yang dirangka oleh Aleeya n The Gang.  Tiup kipas, tiup lampu, melastik, membasuh, menyanyi, menari, tetapi hanya itu.  kerana selepas itu tiada laporan akhbar mengatakan junior SMVB didera!
           
Tetapi, malam penutup orientasi memang menderaku.  Aku benci! Aku benci!  Cikgu Sharifah, guru kelas kami baru sahaja menandatangani buku kedatangan mengajar di sekolah itu.  segar bugar keluaran maktab.  Diajarnya kami lagu ‘penyair dari gunung’ di dalam bilik trengkas.  Cikgu sharifah bertudung ikat belakang, ataupun tudung bersilang sangat bergaya dengan kasut senada warna baju. 
           
Begitupun, aku tetap bencikan malam penutup orientasi.  Benci!  Benci!  Kalau tidak kerana malam penutup itu, tidaklah aku bertembung dengan dia.  Huh! Menyampah sungguh!
nipun aku curik dari page group -  tuan tanah x tahu gak, fasal dia x   like page aku...

SAHABAT-SAHABAT, AKU ANAK VOKEY TELAH DISIAPKAN DALAM BENTUK NOVELLA, NANTIKAN AKHIR APRIL INI.  AKU POSTKAN DI SINI.

4 comments:

  1. ooo aleeya...baru aku tau ko kaki buli yee...ini mesti liza, azura n the gang terlibat sama..

    ReplyDelete
  2. oppss..ampun. Kak Leeya la senior paling baik...

    ReplyDelete
  3. akak baru baca dik.......terharu sob..sob..sob...
    sbb mona laa satu2 nya suka akak....

    bukan junior jea yg nyampah kt akak...senior pun...cakap akak over haha

    akak hanya menjalankan tugas...hakss!!

    lagi terharu sbb mona sudi jadikan akak kakak angkat....
    sob..sob (lagi)

    tok4, ni keje aku seorg jea...sambil dibantu idea oleh senior2 yg lain...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...