..yang bernama sahabat

Sunday, 17 February 2013

Tip Menulis Ala 3 Dol....




Tiba-tiba Che’ jadi cengil dalam dua tiga bab yang lepas.  Macam hilang identiti la plak.

Okey, ayuhlah kita kembali ke jalan yang lurus dan benar serta diredhai….

Kita terus menelusuri terowong ilmu, susur masuk ke topic yang lebih serius.  (kendurkan senyuman dan fokus!)

Che’ rasa Che’ akan bahagikan tajuk ini kepada 3 episod.  Sebab Che’Mon rasa perbincangan ini akan jadi menjela-jela.  Ainon Mohd (2011) sahaja bercerita hampir 10 bab dalam bab PLOT ni.


KENAPA?  Sebab plot menjadi ‘nyawa’ cerita.  Watak handsome nak gila, antagonis ganas tahap Yahudi Zionis jadi hambar kalau cerita ntah apa-apa.  Ke darat tak sampai ke bukit, ke laut tak jumpa pulau….

Senang cerita, penulis baru sentiasa bayangkan jalan cerita dalam drama atau filem untuk mudahkan serapan ilmu tentang topik PLOT ni.  Teknikalnya lain tapi berpandangan jauh la sikit.  Mana tahu, kedebum!  Tiba-tiba ada penerbit drama telefon nak filemkan/dramakan karya kita macam Suami Aku Ustaz (Hannah Dhaniyal 2012)

Sharif Shaary, Rahman Shaari, Mohd Rosli (2011) menjelaskan plot ialah:

-          rantaian cerita/peristiwa berasaskan logik sebab dan akibat
-          mesti kait/mengait, ada permulaan, konflik dan peleraian
-          paling asaslah tu : permulaan, konflik dan peleraian (ada gak cerita tanpa peleraian kukuh tapi biasanya cerita adaptasi macam Life of The Pi (Yann Martel, 2001)

asasnya : PERMULAAN/PENGENALAN diletakkan di pangkal plot /memperkenalkan watak/latar
*tema tak boleh diperkenalkan – ia hidup sendiri bersama cerita.

      PERTENGAHAN/KONFLIK  bergerak dgn pengembangan konflik/klimaks

      PELERAIAN – di akhir cerita sama ada solusi ataupun tergantung sebagai hook untuk tarik pembaca baca cerita seterusnya * kalau nak buat trilogi…forlogi atau filogi (3, 4,5) *bahasa ni tak ada dalam kamus.  Sila abaikan.

Paling mudah untuk memahami elemen ‘rentetan cerita berasaskan logik sebab dan akibat, kita boleh rujuk daripada naskhah-naskhah filem P. Ramlee.

(Kita sedang bincang pasal plot/bukan kajian kes filem ya!) tapi plot ada dalam filem, drama, novel, cerpen, certot, cerkon dan dlm apa juga naskhah karya kreatif lebih daripada 500 perkataan.

Che’ Mon ambil cth 3 Abdul la ye:


Faktor sebab & akibat:

Sebab        -           stress dengan anak-anak/sakit jantung
Akibat       -           Ismet Ulam Raja mati (hello…ajal maut tangan Allah tapi kita bicara dalam konteks karya…)
Sebab        _          Ismet Ulam Raja mati
Akibat       -           2 dol jadi tamak nak bolot harta
Sebab        -           2 dol jadi tamak nak bolot harta
Akibat       -           satu dol sudah merajuk (hamba akan pulang…pulang dengan membawa kemenangan…kata adik dol)
Sebab        -           satu dol sudah merajuk
Akibat       -           sillaturrahmi putus
Sebab        -           sillaturrahmi putus
Akibat       -           adik dol dah tak pedulikan 2 dol yang kemudiannya jadi lembu – sampai kena jual 2000 dirham dekat Hussien Lampoyang pun dia biarkan…

Begitulah lebih kurang… wallah hu alam

gambar 3 Abdul : hanakura-blogspot

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...