..yang bernama sahabat

Saturday 9 February 2013

Tip Menulis Ala Koboi 7


Assalamualaikum,
Kemaafan kerana tiba-tiba menjarakkan diri daripada blog ini, terkekang dengan garis-garis mati yang setiap minggu mengejar.  Lalu Che’ Mon harus berlaku adil dengan meletakkan keutamaan di tempatnya.

Che’ Mon bawakan topik latar

Sharif Shaary, Rahman Shaari dan Mohd Rosli Salidin (2012) mendefinisikan latar sebagai:-

-         penerangan mengenai waktu/ruang/suasana terjadinya sesuatu peristiwa dalam karya


-         agen pengaktif yang mengembangkan watak, tema, persoalan dan plot cth:-
watak sedang makan.  Sambil makan dia/mereka bercakap, pembaca harus diberitahu watak itu sedang makan DI MANA seterusnya menerangkan APA yang dibincangkan, di samping menceritakan APA yang berlaku di SEKITAR tempat yang dinamakan DI MANA sebentar tadi.

Mereka membahagikan latar kepada empat bahagian:

            Tempat -  prinsip MANA/WHERE
           
            Masa                -  prinsip BILA/WHEN

            Suasana            -  prinsip BAGAIMANA/HOW

            Masyarakat      - prinsip APA/WHAT

Dr. Othman Puteh (2002)  menghuraikan latar merujuk semula kepada
3 persoalan iaitu
apa – peristiwa,
mana – ruang/tempat dan
bila – waktu. 

Beliau menegaskan pemilihan latar adalah berdasarkan watak serta jenis plot.
Adegan atau perlukisan latak perlu digarap sehingga menimbulkan kesan rangsang yang tinggi.  Bermakna ia perlu ditulis secara detail mengenai dimensinya yang spesifik.  Bantuan lain seperti geografi/tempat/status, kepercayaan dan kehidupan sosial watak akan lebih menyakinkan khalayak pembaca tentang watak dan latar. 

Penulis dinasihatkan menggunakan latar yang paling dekat dengan dirinya.  Jangan menggunakan latar asing tanpa ilmu dan daya kreatif yang tinggi kerana ia akan mengelirukan pembaca. 

Fungsi Latar

Ia bertindak sebagai maklumat situasi atau kadang-kadang menjadi kiasan/perbandingan terhadap suasana emosi.  Cth: Umpamanya gambaran langit yang terang gemilang bagai hatiku yang senang

Latar juga boleh juga dilukiskan berkontras dengan emosi watak untuk mencantikkan cerita cth: langit terang gemilang tidak dapat mengubat hatiku yang rawan.

Penulis seboleh-bolehnya dapat menulis/bercerita mengenai latar sehingga boleh menimbulkan kesan visual buat pembaca.  Tetapi harus diingat, pilihan latar itu mestilah relevan dan bertepatan dengan lokasi.  Jangan bercerita tentang latar rumah nelayan tetapi isi rumahnya menggunakan konsep dekor ala Inggeris!

Perincian latar biasanya boleh diperolehi melalui pengalaman, khayalan, rasa cemas ataupun melihat keindahan alam itu sendiri.  Bagaimanapun, semasa merancang latar, pastikan ia seimbang dan rasional.  Tidak melompat-lompat.  Misalnya latar rumah nelayan terus ke lapangan terbang tanpa ‘cerita’ Tiada panduan khusu untuk meletakkan sebanyak mana latar dalam karya.  Begitupun, penulis dinasihatkan agar menghindarkan latar yang sama untuk mengelakkan stereotaip. 

Ainon Mohd (2011)  berdasarkan teori Surah Yusuf mengungkapkan karya yang baik tidak membutuhkan latar.  Ia hanyalah opsyenal dan bukan wajib.

Kebaikan teori ini ialah, penulis bebas bergerak dalam ruang penulisan kerana ia bebas waktu dan bebas ruang dan tidak perlu memperincikan hal-hal mengenai latar.  Baginya kisah indah tanpa latar ruang, latar waktu adalah karya yang akan kekal relevan sepanjang zaman.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...