..yang bernama sahabat

Saturday 28 December 2013

Budiwati - tak pernah ada lagi

Assalamualaikum.

Budiwati ni sahabat aku. Aku abadikan nama dia dan wataknya sendiri sebab bagi aku nama dia sangat unik. Aku pernah jumpa Budiyati Mulia, pernah jumpa Budiman Perwira Negara tetapi belum pernah bertemu dengan pemilik Budiwati.

Budiwati, aku lukiskan wataknya sebagai sahabat yang gila-gila sama seperti Ain. Bagaimanapun dalam gila-gilanya ada sentapnya juga. Salah faham di antara Budiwati dengan Zaweeya kerana Norman memungkinkan hubungan persahabatan mereka dingin seketika. Tinggallah Zaweeya terkontang-kanting kerana Ain juga menjauhi Zaweeya ketika itu.

Padahal Zaweeya memang tidak pernah meletakkan hati pada Norman, biarpun Norman sebenarnya memang ada sikit hati pada Zaweeya. Aduh kalut betullah mereka ni.

Norman tersenyum-senyum di muka pintu.  Hidayati juga berada di luar rumah meladeni taman mininya.  Dua beg plastik hitam berisi anak pokok bunga yang dibawa Norman berada di tangannya.

“Mana Budik?”

“Manalah aku tahu.  Aku bukannya satu rumah dengan dia,”  Norman bertenggek di pinggir longkang di depan rumah. 

“Yalah.  Biasanya kau datang dengan dia.  Hari ni kau datang seorang pula.,” sela Zaweeya sambil menghulurkan gelas yang sudah berisi air sirap kepada Norman.


“Entah.  Aku tak tahu.  Tadi aku panggil dia, dia tak mahu turun.  Nak pergi perpustakaan tak?”  Tanpa kata, Zaweeya masuk ke dalam rumah.  Tidak lama kemudian Zakeeya muncul.  Setelah meminta izin mamanya, mereka berjalan kaki beriring-iringan menuju ke perpustakaan itu.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...