..yang bernama sahabat

Thursday 26 December 2013

Nur Ain Syafira - pewaris saka pontianak

Assalamuaikum.

Di dalam dunia realiti, Nur Ain Syafira ini betul-betul memberikan kejutan. Dia satu-satunya pelajar Melayu di Sek. Men Kebangsaan Puchong Jaya A yang mendapat 8A. Anak aku dan rakan sekelas berada di belakangnya dengan 7A IB, padahal masa dia di tahun enam, keputusan PMR-nya mencatatkan satu B mengikuti 4A yang lain.

Di dalam Kabus Rindu, Ain Syafira kawan baik Zaweeya, sama gila-gilanya dengan Budik atau Budiwati. Selalu bikin hangat mama Yatt dengan telatah mereka bertiga. Tapi, ada ketikanya persabahatan mereka digoda badai jugak. Budik la. Tak nak bertanya dengan Yaya dulu. Kan dah rugi masa-masa gemilang zaman remaja bersama-sama.

Tapi babak kegemaran penulis ialah masa mereka meneka-neka siapa hantu yang selalu mengSMS Wafi sampaikan waktu makan kenduri pun masih sibuk lagi. Siapa agaknya ya?

Wafi tergesit-gesit menahan kepedasan sambal dilengkapi aneka daun-daunan seperti pucuk ubi, daun kaduk, daun kunyit dicampur tempoyak dan petai beserta cili api dan kunyit hidup.  Ditambah pula dengan hidangan daging lembu salai dimasak lemak cili api.

            “Sakit apa?” tanya Wafi, terus tersenyum.
           
“Sakit hati.  Dalam hati ada nurseri bunga!”  jerit Budiwati.
           
“Mana ada, ” tukas Wafi.
           
“Sudahlah.  Janganlah cuba-cuba nak menipu kami ni, Wafi.  Bukan sehari dua kami kenal kau.  Dulu kau tak macam nipun,” jerkah Ain pula.  Bagaikan Wafi pesalah yang akan menerima hukuman gantung sebentar lagi.
           
“Biarkanlah dia.  Kenapa nak marah-marah pula?”  tanya Amirul.  Sekadar membela.  Wafi mengangguk-angguk sambil melayangkan tapak tangannya kirinya.  Bertemu dengan tapak tangan Amirul.
           
“Sebab dia tak bagi tahu siapa yang sebabkan dia angau tu!” tambah Ain lagi.
           
“Jangan-jangan dengan kau kot?”  telunjuk Budiwati mengarah kepada Zaweeya yang baru meletakkan sebekas plastik berisi dadih yang masih dingin.
            

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...