..yang bernama sahabat

Tuesday 30 April 2013

Embun Vokey : Sate Kemuncup


SATE KEMUNCUP           

B
ELUM pun habis lenguh kaki dengan seksaan jalan itik itu, malam selepas jemaah Isyak, kami dikejutkan lagi dengan siren.  Baru sahaja langkah kiriku mencecah tangga terakhir tingkat lima, kami diarahkan turun.  Senior Hezri yang juga ketua pengawas bagaikan mengaum dari aras satu.  Suaranya menguak naik ke atas.  Bubar dan kecoh seisi asrama.  Semuanya buru-buru turun.  Derap kaki yang berdedai-dedai dan pantas menggemai tangga dalam dan tangga luar asrama. 

sallysangratu@blogspot.com

            “Saya tanya siapa yang buat?”  Suara Senior Hezri lantang. 

Di sebelahnya Senior Azli seperti biasa mundar mandir.  Semakin ke belakang, cahaya lampu dari foyer semakin kelam.  Semakin ke belakang, tumpuan semakin hilang.  Aku menyigung Faizal yang menyangkutkan pelekatnya di bahu.  Tinggallah seluar pendek bawah lututnya tanpa dapat melindungi seluruh kaki.  Aku menjongketkan dagu kea rah Faizal. 
           
“Entah…saja nak cari fasal!”  nada Faizal berbunyi geram.  
           
“Yang si bodoh tu satu hal.  Dah tahu memerut, flush la…tak fasal-fasal kita pula nak tanggung…ei, aku kalau dapatlah si mangkuk jamban tu, memang aku sembam-sembamkan muka dia dalam lubang tu…” suara Norman di sebelah kananku kedengaran.
           
“La fasal tu aja ke?”
           
“Iya.  Kan aku dah cakap.  Senior-senior ni semuanya nak cari fasal.  Kalau hebat sangat, marilah ke padang…”
           
“Dahlah kau Faizal, semalam kena ketuk ketampi dalam dorm tak melawanpun!”  sampuk Nasir yang berdiri di belakang Norman.
           
“Yang di belakang tu.  Saya bercakap di depan.  Awak bercakap di belakang.  Ke mari…”  Gamit Senior Hezri.

Kami saling pandang memandang.  Agh! Karut betul senior ni.  Hatiku menyumpah.  Betullah kata Faizal.  Sengaja mencari fasal. 
           
“Ha..awak lagi,”  senior Azli menegur.  Mesralah sangat!
           
“Di sekolah lama dulu tak diajar ke.  Kalau cikgu tengah mengajar kat depan, jangan bercakap kat belakang…”  Senior Hezri menyilangkan kedua-dua tangannya di belakang badan.

            “Itu kalau cikgu yang bercakap…”  terlepas suara Faizal.  Kesabarannya sudah menipis dalam dinginnya angin malam.

            “Oh! Menjawab.  Bagus!  Saya suka junior macam ni…”  Senior Hezri bertepuk tangan.  Beberapa orang senior berkumpul di belakang Hezri yang tegap berisi tubuhnya itu, di atas foyer. 
           
“Baik.  Kau!”  telunjuknya lurus ke arah Faizal.  “Pumping 50 kali.  Lepas tu cabut batang kemuncut 100 helai.  Saya sendiri akan kira sehelai demi sehelai!”  kata-kata Hezri disambut tawa.  Manalah mereka tahu, ketawa mereka menambah nilaian denda buat diri mereka juga. 

            “Siapa suruh ketawa?”  dia mendongak, hidungnya kelihatan tinggi sambil bertanya.  Senior Hezri bercekak pinggang.

            “Sebab kamu ketawa, semua kena tidur dekat gelanggang tenis malam ni…”  tambah seorang lagi senior.

 Senior yang lebih dikenali dengan panggilan Abang Man.  Keju!  Semak betul!  Aku hanya mampu menyumpah di dalam hati.  Di dalam serabut itu, memikir jati diri apakah yang dapat dibentuk dengan sessi menuai kemuncup ini agaknya.  Keperibadian bagaimanakah yang tercipta dengan menjemur kami di tengah malam bolong di gelanggang tenis terbuka yang udara malamnya menggigit hingga ke tulang sulbi.   Kawasan sekolah ini masih dipagari hutan.  Bermakna oksigen berada di dalam dukungan persekitaran dalam masa yang lebih lama.  Oksigen yang tidak boleh dipegang tetapi boleh dirasa dengan kesejukannya. 

            “…yang tiga orang ni, pumping 20 kali.  Sate kemuncup 50!”  perintah Abang Man.  Aku melengung dan merendahkan badan. 

Sate kemuncup ya!  Mahu rasanya aku berlari naik ke foyer itu dan menggigit telinga senior-senior itu seorang demi seorang.  Kini, aku masih tersenyum sendiri, di manakah agaknya senior-senior ini yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada kami.  Akrab bak adik beradik.           

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...