..yang bernama sahabat

Tuesday 30 April 2013

Embun Vokey : sekangkang itik


SEKANGKANG ITIK

Ala, tak tahu sudahlah..kecohlah kau..”  aku ternampak-nampak seorang pelajar perempuan yang berperawakan agak kasar, berkulit hitam manis.  Tidak tinggi benar tetapi suaranya meninggi.  Agak-agakku boleh mencecah ke besi penahan kilat di atas bumbung bengkel elektrik dan elektronik di depan kami sekarang. 
encikrezablogspot.com
           
“Itu moto dorm kitorang.  Tanda satu hati kami dengan senior,” tokok temannya yang lebih kurang,
lebih sedikit seperti dia juga.  Bezanya dia berkulit putih.
 
            “Aku tahulah.  Itu senikata lagu…kenangan kita, pengalaman bersama...kumpulan Kafilah yang nyanyi.”  Aku serahkan kedua-dua beg plastik berlogo pasar raya Tong Foong itu ke tangan Shaani dan Fazilah, sebaik sahaja menghampiri simpang masuk ke asrama putera.  Perbualan bermula di bandar Bentong ketika menunggu bas menghala ke Kuala Lumpur.  Perbualan yang jika diamati, bagai mahu memulakan perang sabil!
           
Ala…hantarlah sampai aspuri…” pujuk Shaani.  Suaranya memetir diiringi  penumbuknya yang sempat singgah di bahuku.  Aduh mak! Kenapalah ganas benar perempuan ni.  Kalau aku turutkan sampai ke aspuri, mahu lebam bahu aku ni.  Seperkara lagi, tidak putuskah urat lehernya menjerit sebegitu. 
           
“Ha’ah.  Bukan jauh benar, sekangkang itik aja…”  ujar Fazilah sambil ketawa terkekeh-kekeh.

            “Ha, itik kau jangan sebut ya.  Kau nak sebut lembu, kerbau, cik bab ke, tak apa aku tak marah.  Tapi kalau kau sebut itik…putus sahabat!”  ugutku. 

Ketawa kedua-duanya meledak.  MasyaAllah.  Pontianakpun seram sejuk mendengar ketawa mereka yang melantun-lantun sampai ke kebun getah di belakang rumah tuan pengetua, Mr Param.

            “Tak naklah, aku.  Nanti cikgu fikir aku nak menggatal pula.”  Aku berikan alasan sambil menyengih.  Bukan itu sebenarnya yang ingin aku beritahukan. 

Aku segan sendiri dengan gelagat pelajar aspuri yang akan berkumpul menghurung tingkap setiap kali pelajar lelaki melalui kawasan aspuri.  Ataupun diminta masuk ke kawasan aspuri untuk menghantar barang.  Terasa bagaikan aku sedang memperaga baju baru seperti maharaja yang benangnya polos dan halimunan.  Ngeri!

*****
            “SIAPA yang bagi ni?”
           
“Dato’ tengoklah sendiri.  Saya tolong sampaikan amanah orang aja.  Dah lama saya simpan buku ni.  Dia pesan bila saya masuk sekolah ni, beri buku ni pada sesiapa yang ada kaitan dengan tahun 1991 selain cikgu,  Dato’ lah..”  meremang bulu romaku mendengarnya. 

Bagaikan wasiat besar jutawan besi import eksport pula.  Siap sebut sesiapa yang ada kaitan dengan tahun 1991.  Pelajar itu berlalu, senyum dan dengus nafas puasnya kerana menyampaikan buku itu kedengaran.

Sebaik buku itu dibuka sebarisan perkataan tersusun cantik menarik perhatian mataku.

Nama                   :  Anom  Atila  Ahmad Mahir
Alamat                 :  Sekitar-sekitar sini juga
Kegemaran           :  Membaca
Tarikh Lahir         : 3 September
Minuman kegemaran      : teh
Makanan kegemaran      : ayam masak merah
Artis Kegemaran            : Kumpulan Gersang, Medicine, Ilusi, Search, Wings, Alleycats
Moto Hidup                             : Hidup berlandaskan realiti.

           
Anom Atila.  Aku cuba mengingat-ingat pemilik nama itu.  namun gagal.  Nama itu tertera beserta biodata pada muka surat pertama buku itu. Ada bekas tampalan sesuatu di atas nama itu.  Mungkin gambarnya.  Aku terus menyelak lembaran demi lembaran sambil langkahku menuruti Cikgu Ramli ke kantin sekolah.  Jamuan kecil yang tidak aku harapkan sudah tersedia. 
           
Dulu, sekolah ini memang mewah dengan jamuan dan konsert-konsert.  Boleh dikatakan setiap hujung bulan, ada sahaja konsert-konsert diadakan.  Kebiasaannya selepas jamuan mega di dewan makan.  Kenapa aku katakan jamuan mega, kerana lauk-pauknya mega daripada biasa.  Terlepas juga rindu pada kari biarpun sebenarnya serbuk kari yang digunakan sekadar cubit-cubit manja sahaja.  Asal ada, sudah. 

Begitupun, pekerja-pekerja dewan makan merupakan sahabat baik kami.  Baik lelaki mahupun perempuan.  Kalau bernasib lebih baik, merasa juga kami berkenduri setin biskut sedekah daripada abang-abang pekerja di situ. 

Atas tajuk yang pelbagai, konsert-konsert tersebut diadakan dan pastilah bingit dewan dengan tempikan irama rock keras ketika itu.  paling popular tentulah lagu sejati yang menjadi lagu wajib untuk sesiapa yang perasan suaranya seiras suara Awie. 

*****
 “PENUBUHAN kolej automotif dato’ dah sampai fasa ke berapa?”  soalan tuan pengetua menggemai gegendang.  Membuatkan aku terpaksa melupakan seketika misi mengingat pemilik diari biru itu.

            “insyaAllah cikgu.  Dengan izinNya, dalam fasa akhir.  Harap-harap tahun depan boleh buka untuk 1st intake,” jawabku sambil menyisip teh. 

Dulu, minuman paling popular selepas prep adalah air pili dari water heater.  airnya nyaman sejuk boleh diminum terus.  Tekan, nganga dan telan.  Jika air panas, air panasnya memang panas betul, sehinggakan ramai pula pelajar aspura yang menjadi chef memasak mee segera di situ.  Tetapi, tak sampai sebulan, kemudahan tersebut menjadi tugu.  Dikerjakan oleh tangan-tangan kreatif penghuni asrama. 

            “Saya bangga dengan pencapaian dato’,”  puji tuan pengetua.  Cikgu Ramli, cikgu automotif yang pernah berlakon dalam filem Maria Mariana itu juga mengangguk.  Segak dalam lagak samseng dalam geng motor kuasa tinggi Harley Davidson Roy Azman.

            “Semuanya bermula di sekolah ni, cikgu.  Saya sayang.  Sayang sangat dengan sekolah ni.  Nasib saya berubah di sini,”  pandanganku menyayup ke arah bengkel automotif yang nampak bumbungnya sahaja. 

Bengkel yang bagaikan gudang kosong itu mengisi harta karun dalam lumuran minyak enjin.  Harta karun berbentuk komponen-komponen enjin yang dijajakan di atas berbilang meja di dalam bengkel itu.  Mengandung azimat dunia auto dalam enjin yang tergantung dan tersadai di tepi. 

Menyimpan kitab-kitab rahsia dunia enjin dan permotoran dalam longgokan set spana.  Do dalam prototaip go-kart merangkap kereta lumba ala-ala jentera Ferrari bertayarkan tayar kereta sorong.   Terdapat juga di dalam Proton Saga merah menyala di luar bengkel.  Juga khazanah ilmu yang tersimpan di dada Cikgu Ramli, Cikgu Saufi, Cikgu Hairi.  Tak ketinggalan khazanah di dalam kereta Cikgu Ramli!

            Lengan telanjangku spontan menyentuh diari tadi yang terletak bersebelahan cawan berisi teh tadi.  Serta-merta, kerahan minda memerintah semula.  Nama itu berkawad kaki tanpa henti di dalam cepu kepala.  Aku menggamit Aziah, pembantu peribadiku.  Meminta dia mencarikan satu nama.
           
“Shaari, Suhairi, Suhaili ada, Shaani tak ada,”  selang beberapa minit dia memberikan jawapan. 

Jawabnya terpaksalah aku menyusuri laman FB dan mengetuk pintu grup alumni sekolah untuk mendapatkan nombor telefon Shaani.  Kukira, majlis sudah berakhir dan aku mengajak Aziah untuk ke bandar Bentong.  Memandangkan janji kepada pelajar tadi perlu aku tunaikan. 

            “Sempatkah dato’? Petang nanti kita ada satu lagi majlis dekat…”  ujar Aziah tetapi tidak sempat dihabiskan apabila pintasan kata-kataku mencelah perbualan.
           
“Sempat…”  aku menyakinkan Aziah apabila aku pula yang merancang jadual untuk hari ini. 

Aku arahkan dia ke Bentong, untuk membeli iPad dan aku menunggunya di Masjid Ketari.  Masjid tempat aku bersembahyang Jumaat ketika sekolah dahulu.  Menghabiskan hari Jumaat dengan kegiatan yang kurang berfaedah, satu ketika dulu.  Masjid itu akan dipenuhi gerombolan pelajar berbaju melayu serba putih bersamping biru turun dari bas berwarna biru tua.  Memasuki perkarangan masjid itu, sudah banyak perubahan yang aku rasakan.  Sudah terlalu lama aku tinggalkan pendaerahan ini, rasanya. 
           
Usai bersolat sunat, dengan niat iktikaf, aku bersandar di satu sudut berdekatan dengan pintu.  Zohor bakal menjengah dalam setengah jam lagi.  Kukira sempat untuk aku menjenguk seketika laman sosial grup alumni sekolah untuk mencari Shaani.  Zikir kesyukuran aku lantunkan perlahan.  Semoga segala-galanya dipermudahkan.  Aku menaip A di kolum search dan diikuti Y.  terteralah nama yang aku kehendaki.  Cepat-cepat aku taipkan permintaanku dan memintanya menghubungi aku semula.
           
“Memanglah moto tu dorm kitorang punya, tapi satu aspuri pun tahu…”  beritahu Shaani ketika aku tanyakan hal itu.  selang sepuluh minit, dia menghubungiku.  Dengan pesanan supaya menelefon semula kerana kreditnya sudah nazak. 

            “Kalau bukan budak dorm kau, mungkin budak dorm lain…” kataku sebaik sahaja perkataan ‘a’ keluar dari ulas bibir Shaani. 

            “Budak PPJ agaknya.  Kalau budak PPJ ramai dekat dorm F5 dan F4.  Shaani menceceh seorang diri.  Manalah dapat aku gambarkan dorm F5 atau F4.  dorm C4, aku ingatlah.  “Nantilah aku tanya.  Siapa namanya tadi?”  soalnya kembali. 

            “Anom Ahmad Mahir.  Kau ni, tak sampai seminit aku beritahu tadi…”

            “suara kau perlahan sangatlah.”

            “Takkanlah aku nak memekik dalam masjid pulak, Shaani oi…!  Aku bersuara separa berbisik.  Jemaah masjid semakin lama semakin bertambah.  Seorang lelaki sedang mengetuk-ngetuk pembesar suara.  Aku mematikan perbualan.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...