Pengenalan
Pembelajaran
berpusatkan pelajar (selepas ini disebut
PBP) adalah salah satu daripada beberapa komponen jenis pengajaran yang
dikenalpasti dapat mewujudkan situasi pembelajaran dan pengajaran yang
kondusif. Seterusnya menarik minat dan pemahaman tuntas murid-murid
terhadap subjek yang dipelajari.
Komponen selain PBP ialah
- Pembelajaran
Berpusatkan Guru
- Pembelajaran
Bersifat Individu
- Pembelajaran
Berfikrah
- Pembelajaran
Berbantukan Teknologi
Thornburg, (1995) berpendapat bahawa proses PBP adalah
proses interaksi sekumpulan pelajar yang mengalami proses pembelajaran secara
kreatif yang boleh diadaptasikan ke dunia realiti. Pelajar adalah inti utama di dalam sebuah
kelas sebagaimana peranan seorang pemain di dalam satu pasukan permainan.
Definisi
PBP didefinisikan sebagai pemfokusan kepada:-
a) perkembangan
pembelajaran – pelajar sebagai unit asas iaitu individu
b) memberi pilihan kepada pelajar - menentukan jenis pengetahuan dan apa yang
ingin diketahui,
c) mewujudkan kolaborasi - membina pengetahuan dan persekitaran
berkumpulan, berinteraksi secara positif
d) penglibatan
di dalam penilaian berterusan dan;
e) sikap guru yang mendengar pandangan pelajar dan
melibatkan pelajar untuk merancang.
Pelajar
bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pembelajarannya dan terlibat secara terus
dalam mencari pengetahuan, mencabar pengetahuan sedia ada dan pemahaman konsep
baru secara menyeluruh dan mendalam, pembelajaran yang melibatkan interaksi
sosial di mana sekolah, pekerjaan, rumah dan komuniti sebagai sumber dan
menggunakan aktiviti luar untuk meningkatkan pembelajaran.
Ted
Panitz (http://www.newforums.com/newstudentseries.htm)
Prinsip
Syidam
Abdullah (2008) menggariskan PBP adalah berlandaskan prinsip-prinsip berikut:-
a) Daya
fikir, minat dan watak berbeza menjadi tunjang proses pengajaran dan
pembelajaran PBP
b) Guru bertindak
menjadi fasilitator sementara pelajar terlibat secara keseluruhan
c) Pembelajaran terarah kendiri dan akses kendiri diutamakan
d) Penilaian berasaskan keupayaan kendiri ditekankan
Isu-Isu
Berkaitan Pendekatan Pembelajaran Berpusatkan Pelajar
a) Apabila kebebasan mencari,
menaakul, mengadaptasi, melaksana atau menyelesaikan masalah diserahkan
bulat-bulat kepada murid-murid pemantauan guru-guru adalah sangat-sangat diperlukan.
Jika tidak akan berlaku keadaan murid-murid hilang fokus,
menyalahgunakan proses-proses tersebut dengan melakukan aktiviti yang tidak
berkaitan ataupun kesasar daripada panduan yang telah digariskan.
Sebagai contoh;
ketika sessi perbincangan berkumpulan berlangsung, guru harus bijak
mengawal situasi dan menjadikan ia situasi perbincangan kondusif yang
bermanfaat buat murid-murid. Proses
penilaian berterusan harus dijana secara konsisten dan pada akhir sessi murid-murid
dapat membentangkan hasil dapatan perbincangan mereka secara tersusun dan
kreatif.
b) Timbulnya jurang individu
yang menyaksikan murid-murid yang aktif akan menguasai keadaan dan murid-murid
yang pasif akan keciciran atau sekadar
menjadi pengikut tanpa mahu menggerakkan diri bersama-sama di dalam satu
pasukan. Kredit yang diterima adalah untuk pasukan atau kumpulan dan ia
mewujudkan suasana tidak adil buat murid-murid.
Situasi ini, jika terlepas pandang akan membuatkan
murid-murid terus membawa corak pemikiran sebegitu ke dalam masyarakat apabila
mereka dewasa kelak. Ini adalah kerana,
PBP adalah proses pembelajaran sepanjang hayat.
Ia boleh diadaptasi bukan sahaja
untuk pembelajaran di sekolah, malah boleh digunapakai untuk menggerakkan
komuniti.
c) Akan berlaku tekanan kepada
murid-murid yang ketinggalan dalam proses pembelajaran. Sebagai contoh murid-murid yang tidak dapat
menguasai prinsip asas KSSR. Mereka
tidak dapat mengenalpasti sumber ataupun melibatkan diri di dalam kemahiran
mencari pengetahuan melalui model-model pembelajaran berasaskan koperatif,
kolaboratif, komuniti, asas masalah, asas projek, kajian kes, rakan sebaya,
konstruktivisme dan pendekatan inkuiri.
Maka, untuk kes-kes seperti ini, pengajaran berpusatkan guru harus
diadaptasi semula.
Kesimpulan
Thornburg, 1995 merumuskan bahawa PBP adalah proses
pembelajaran seumur hidup dan setiap pelajar harus belajar dan memahami
kepentingannya kepada mereka.
Transformasi daripada Pembelajaran Berpusatkan Guru ke Pembelajaran
Berpusatkan Pelajar adalah berasaskan teori di atas yang menekankan proses
pembelajaran sepanjang hidup. Maka ia
akan mengambil masa seiring dengan perkembangan umur dan kematangan
pelajar.
Dalam pada itu, segala isu yang dibincangkan di atas
boleh diatasi dengan pendekatan penilaian secara berkala dan berterusan yang
dilakukan oleh guru sebagai fasilitator.
Maklumbalas sepanjang proses penilaian itu berfungsi sebagai agen
penambahbaikan yang juga salah satu ciri utama Pembelajaran Berpusatkan
Pelajar.
Bibliografi
Syidam
Abdullah, 2008.
Pembelajaran
Berpusatkan Pelajar
Sabar
Afifuddin Ahmad Sobri, Mohd Taufek Mohd Noh, Fatimah Zahra A. Jamil, Zuazlina
Mohd Sadri,
Diterima daripada : http://www.scribd.com/doc/25416097/PEMBELAJARAN-BERPUSATKAN-PELAJAR
pada 21/12/2012
Thornburg, 1995
Pembelajaran Berpusatkan Pelajar
diterima daripada http://whatta.ipgmksm.edu.my/pdf/PEMBELAJARAN%20BERPUSATKAN%20PELAJAR.pdf pada 21/12/2012
Ted
Panitz (http://www.newforums.com/newstudentseries.htm)
No comments:
Post a Comment