..yang bernama sahabat

Wednesday 16 January 2013

Aku Anak Vokey


1989

Nama                   :  Anom  Atila  Ahmad Mahir
Alamat                 :  Sekitar-sekitar sini juga
Kegemaran           :  Membaca
Tarikh Lahir         : 3 September 1974
Minuman kegemaran      : teh
Makanan kegemaran      : ayam masak merah
Artis Kegemaran            : Kumpulan Gersang, Medicine, Ilusi, Search, Wings, Alleycats
Moto Hidup                             : Hidup berlandaskan realiti.


Membaca biodata di atas, biasa-biasa sahaja kan.  Tiada yang bisa menjojolkan biji mata kalian.  Tiada yang bisa membuatkan kalian bertempek wow.  Tapi, di dalam autograf biru itulah segalanya bermula.  Autograf itu boleh sampai sehingga ke SMKT, ABS dan Bahaman.

 Bagi sahabat-sahabat sekitar Mentakab dan Temerloh, mereka tahu semua singkatan itu.  Singkatan-singkatan itu adalah milik Sekolah Menengah Kebangsaan Temerloh, Abu Bakar School, jirannya dan Sekolah Menengah Dato’ Bahaman di Lanchang.  Itu semua sekolah saingan sekolahku.  Sekolah Menengah Kebangsaan Mentakab.  Atau singkatannya kami gelarkan SEMEKEME.

Aku mendapat gelar alumni vokey juga kerana autograf itulah.  Biarpun awalnya, ia memedihkan, akhirnya aku memahami.  Inilah jalanku.  Inilah kebahagian yang didatangkan Allah atas usahaku selama ini.  Kalau tidak, bagaimana aku boleh menyiapkan satu manuskrip dalam masa sebulan kalau bukan dengan kepantasan menaip 50 perkataan seminit ini.  Daripada mana aku memperolehi kemahiran itu, kalau bukan vokasional. 

Tambah mencanak-canak bangga, sahabat-sahabatku yang setia telah bekerjasama dengan Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional.  Merangka modul baru yang dipanggil Kolej Vokasional.  Menjadi landasan buat lepasan teknikal melampiaskan kemahiran mereka ke peringkat maksimun.

Imbas kembali, Begitupun, biarpun kami bersaing, setiap kali ada sukan sekolah daerah, pasti ada kisah baru anak sekolah bermula.  Tak terkecuali aku.  Acara kegemaranku, lontar peluru.  Tetapi kebiasaannya peluru entah ke mana, aku entah ke mana.  

Tetapi disebabkan sekolah memang terdesak ketika itu (agakku) maka aku dihantar mewakili sekolah dalam kejohanan MSSD Temerloh bertempat di SMKT.  Untuk pengetahuan kalian, hanya SMKT dan ABS yang menawarkan tingkatan enam.  Maka, hati gatal kami memang tercuit-cuit hendak ke sana.  Sudah terasa berbulu biji mata melihat gelagat senior tingkatan lima.  Mahu melihat aksi dan wajah-wajah matang senior tingkatan enam yang tiada di sekolah kami.

Akhirnya, autograf biru itu mencatatkan suatu nama, yang aku ingat-ingat lupa.  Mohd Sani.  Klasik sungguh.  Ketika itu, aku baru selesai acara padang.  Bukan menangpun, aksi sahaja lebih.

“Nom, autograf kau,”  Che Ta, pemilik nama penuh Roslita mengunjukkan aku autograf biruku itu. 

Kecil sahaja sebesar buku tulis.  Sebenarnya, buku folio 360 mukasurat aku balut elok-elok.  Kemudian aku jadikan buku autograf.  Aku bukan bintang bola sepak atau bola jaring sekolah.  Aku juga bukan bintang pidato atau ahli kelab elit Interact Club atau Persatuan Bahasa Melayu yang paling popular itu.  Aku Anom Alita, budak tingkatan tiga yang masih senget tudungnya.  Ketika aku mencapainya, sekeping surat jatuh dari celahan buku itu.

“Siapa punya ni?”  tanyaku pada Che Ta yang membetulkan tudungnya.  Siputnya yang terlalu tinggi membuatkan tudung putih itu terjongket ke belakang.  Hampir menampakkan batang lehernya.

“Dahnya, dalam auto kau, kaulah yang punya,”  suara serak-serak basahnya kedengaran nyaring di telingaku.  Geng Carefree yang lain tidak ikut serta.  Hanya aku dan Che Ta yang terpilih.

Perlukah aku teruskan?  Di situ aku mengenali Sani.  Pelajar tingkatan enam rendah SMKT.  Tak pernah bertemupun.  Kalau bertemu, pasti terketar-ketar kepala lututku.  Silap haribulan , ke tandas pun tak berkesempatan.   Semuanya kami lalui, riang ria zaman remaja melalui warkah-warkah biru.

Sani, seadanya senior yang sudah melalui sukarnya SRP (Sijil Rendah Pelajaran sekarang sudah ditiadakan dan diganti dengan Penilaian Menengah Rendah) dan nazaknya diri menghadapi SPM sering menguntumkan nasihat.  Sudah tentulah kata nasihat berbaur muslihat kasih dan sayang yang tak kenampakan.  Aku mengerti itu.  Tetapi membiarkan rama-rama berterbangan di dalam dada sahaja.  Tidak aku benarkan berterbangan sehingga ke taman nirwana jiwa. 

“Lepas SRP nanti kau orang nak sambung belajar kat mana?”  tanya Ronie ketika kami selesai menghadam nota sejarah.   Persedian saat-saat akhir menghadapi SRP.

“Entah, akupun tak tahu,”  Che Ta menjongketkan bahunya.  Kami beriringan menuju ke kantin yang lengang.  Waktu rehat sessi sekolah petang belum tiba.  Maka yang berlegaran di kantin hanyalah para pelajar tingkatan tiga, empat dan lima.  Para pelajar sessi pagi. 
“Kau Nom?”  tanya Yanti.  Kami sama-sama menarik kerusi yang paling hujung.  Berdekatan dengan padang sekolah.  Di seberang padang sana, Taman Pasir Rawa kelihatan.  Kawasan perumahan mewah dan akan dibesarkan lagi.  Di sebelah kiri padang, terdapat nurseri bunga kelas Sains Pertanian.  Atas usaha Panitia Sains Pertanian. 

“Aku ingat nak masuk Vokey la,”  tiba-tiba sahaja ilham itu mengetuk cepu kepala.  Semuanya kerana pandanganku pada nurseri Sains Pertanian yang berkunci dan dipenuhi pokok bunga dan kehijauahn di dalamnya.

“Woi, kalau nak masuk Vokey, tak belajarpun tak apa.  Vokey kan sekolah pemulihan untuk budak-budak tak lulus SRP?”  bangkang Surina pula. 

“Nanti aku nak tanya Cikgu Azimah.  Aku ingat nak masuk vokey pertanian.  Ala, yang kat Chembong tu…”

“Kawan, cubalah fikir jauh sikit.  Kau masuk Vokey pertanian, habis SPM nak jadi apa?  Universiti mana nak ambil lulusan vokasional?”

“Politeknik kan ada?”  aku menjawab buta-buta.  Sebenarnya akupun tidak tahu apa hubungkaitnya politeknik dengan vokasional ketika itu.

“Politeknik untuk kursus perkapalan.  Macam kat Ungku Omar tu,”  patah Ronie pula.  Merujuk kepada Politeknik Ungku Omar di Ipoh.

Semuanya begitu sahaja.  Namun keinginan itu tidaklah mencanak benar.  Bagaimanapun surat Sani yang tidak sempat ku sorokkan di bawah bantal menjadi penguat keinginanku.

“Orang suruh kau pergi sekolah bukan nak menggatal”  suara emak makin tinggi makin memetir.  Matanya seakan mahu tersembul keluar.  Aku memandang ayah dengan air mata berdedaian di pipi.  Tapi ayah tidak peduli.

“Anom berkawan aja mak,”

“Anak tak tahu malu.  Kalau asyik berkawan, tiba-tiba termengandung macam mana?  Dah tak ada kawan perempuan nak dibuat kawan?”

Serentak dengan itu, berdas-das sebatan hinggap di pahaku.  Aku cuba melarikan diri.  Tetapi pelarianku sia-sia.  Sudahnya aku terpunduk di satu sudut Cuma menahan libasn rotan bulu ayam daripada emak.  Emak Cuma berhenti apabila rotan bulu ayam itu terpatah dua.  Tetapi amarahnya belum selesai.  segala kemungkina yang buruk-buruk dibariskan.

Aku?  Aku hanya mampu merayu memohon ampun dalam gelapnya malam.  Lolonganku tiada siapa mendengar.  Segalanya menyakitakan.  Baik libasan rotan, mahupun kata-klata.  Juga tingkah ayah yang tidak menyebelahi aku.

Malam itu aku tidur dalam rendaman air mata.  Lelap tak kunjung tiba.  Seluruh badanku terasa sakit.  Lima garisan di peha menemani di samping rasa sakit yang amat sangat.  Jaluran itu diapit warna merah darah yang membeku di pinggir setiap libasan.  Agaknya, kalau sedikit kuat lagi, akan berhamburan darah keluar kesan libasan itu.  Tapak tangan kiri juga memerah menahan libasan emak yang kerasukan. 

Aku ke sekolah juga dengan mata yang bengkak.  Aku tarik Che Ta ke tandas dan aku tunjukkan apa yang emak lakukan.  Che Ta turut menangis sama.  Sejak itu, aku kehilangan ceria.  Aku membilang hari menunggu pengumuman kemasukan ke sekolah vokasional diumumkan.  Sebaik sahaja hari yang dinanti tiba, aku menaiki bas menuju ke Sekolah Vokasional Puteri, Jalan Temerloh untuk mengambil borang.

Semua sudah aku siapkan.  Aku tahu kalau aku meminta izin, sampai ke sudah aku tak akan ke mana-mana.  Aku suka belajar di sekolah ini.  Aku suka dengan kawan-kawan.  Aku suka dengan guru-gurunya.  Semuanya baik-baik belaka.  Hanya, aku tidak suka kongkongan.  Bila disebut kongkongan sudah tentulah kongkongan total. 

Tidak boleh itu.  tidak boleh ini.  Jangan itu, jangan ini. Hey, aku manusia normal.  Yang dilarang itulah makin seronok ingin diketahui. Ingin dicuba.  Kalaupun aku terjerat dengan cinta anak sekolah, apakah bermakna aku akan meninggalkan sekolah ketika itu juga.  Merayu-rayu pada ayah dan emak minta dikahwinkan?  Tidak!  Cinta monyet itukan sebahagian hiasan dunia anak sekolah seperti aku.  Umpama hiasan di pokok krismas.  Habis musimnya, simpanlah semula.  Disimpan elok dapatlah dipakai semula.  Jika tidak, tahun depan belilah  yang baru.

Akhirnya permohonanku diterima.  Pastilah diterima.  Keputusan SRP yang cemerlang gemilang dan membilang-bilang.  Aku ke mana?  Chembong?  Tidak!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...