..yang bernama sahabat

Friday 20 September 2013

Biar Pendam Jangan Dendam

       
    “Wei, kau dah tahallul ke belum?  Dah banyak benar duit nak beli kambing?”  Satu suara beserta tepukan lengkap lima jari berkelepek* di belakangku.   Pemunya suara itu terus mara dan berdiri di sebelahku.  Bahuku dipaut mesra.  Senyum dilemparkan kepada wanita-wanita yang berada di depanku.

            “Maaf, cik kak-cik kak sekelian.  Dia ni masih dalam ihram.  Free style pulak tu.”  Terang Eri tanpa diminta dan pantas menarik tanganku. 

            “Kau ni.  Pantang tengok perempuan kan?  Yang tu tadi dah sama tua dengan mak, kau tahu?”  hampir terkeluar bola mata Eri menudaki wajahku.  Tangannya pantas  mengeluarkan gunting kecil daripada poket kecil di tali pinggang berwarna hijau di pinggangnya.

            “Kau ni, cakap tu berlapiklah sikit.  Peminat aku tu.  Eii…makbul doa kau tu, apa aku nak jawab dengan mak?”  Terasa mahu aku gunting sahaja bibir si Eri ni.  Tidak dipeduli langsung malah kadang-kadang dia langsung tidak memikir sebelum melepaskan kata-kata.

            “Tahupun takut!”  dia mencebir sambil mengangguk-angguk.  Gunting kecil di tangannya dilipat kembali. 

            “Peminat nak bergambar, takkan aku nak kata tak boleh.  Lagipun ini tanah suci.  Sedangkan jemaah negara lain kita tegur, ini pula dari negara sendiri.”

            “yalah.  Yalah.  Aku yang salah.  Kaupun satu.  Kau tak ingat ke antara larangan ihram yang membabitkan perempuan.  Kau tu bujang lagi.   Lainlah macam aku.”  Bangga Eri membandingkan statusnya dengan statusku. 

Aku tidak mengendahkannya.  Labu betis terasa bagaikan mahu tertanggal daripada kantungnya.  Kalau tak kuat semangatku ini, Zohorku tertunai di surau hotellah jawabnya. 

            “Aku tunggu kau dekat Pintu Satu.  Sampai nak tertidur aku kat situ.  Kenapa lama sangat?”

            “Eh, aku baru habis saie ni kan?  Kaupun nampak.”  

Aku dan Eri beriringan.  Menentang arus jemaah Saie.  Sesekali, kami menepi memberi laluan buat jemaah lelaki yang berlari-lari anak di lengkung lampu hijau sepanjang trek saie itu.  Tidak mahu aku memberitahu Eri bahawa tawafku tertunda dua pusingan gara-gara si gadis bermata cantik itu.  Selain daripada ceramah percuma, tidak ketinggalan ketawa besarnya akan beriring juga. 

            “”Jom naik tingkat satu.  Lepas Zohor nanti kita balik.”  Saran Eri.  

Aku mengikut sahaja.  Di tingkat satu terdapat ruang yang disediakan penyaman udara.  Manakala ruang yang lebih terbuka dengan mata lepas bebas memandang Kaabah disediakan kemudahan kipas. 

            “Aku tengok perempuan tadi tu pandang kau semacam aja.”  Luah Eri sebaik sahaja kami meletakkan sila di atas karpet merah itu. 

            “Malaslah aku nak fikir.”  Tukasku, walaupun sebenarnya hatiku terganggu dengan kata-katanya. 

Akulah lelaki yang paling malang di dunia ini, Eri.  Perjalanan menuju puncak jodoh begitu berliku-liku.  Cabarannya juga bukan kecil-kecil anak.  Tetapi hati yang paling dalam terselit bagai mengembang kuncup memberi nafas, ada cinta yang sedang memekar di tanah milik komuniti  pagan satu ketika dahulu ini. 

“Kita doa sama-sama, okey.  Lupakan yang lepas-lepas tu.  Soal hidup mati, jodoh memang kerja Allah.  Nak marahpun tak guna.”  Pujuk Eri.

“Aku tak marahlah!” kata-kataku disambut ketawa kecil oleh Eri.  Aku sedang meninggikan suara sambil memberitahu yang aku berada dalam keadaan tenang.   Orang mabuk pun tahu aku sedang marah!


“Nak marah, marahlah.  Dia tak akan balik pada kau juga.”  Tersentap pangkal jantung menjadikan nafasku sesak mendengar walaupun setakat ganti nama terhadap gadis itu.  Aku tahu siapa yang dimaksudkan Eri. Dia bukan sahaja memusnahkan pelamin anganku.  Dalam masa yang sama, memusnahkan semua mimpi kedua orang tuaku.  Anganan emak dan ayah untuk melihat aku diselimuti bahagia dalam dakapan seorang isteri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...