..yang bernama sahabat

Tuesday 21 January 2014

Ilham Bahagia - Nayla



‘Kau ada call Pak Tam?’

Tak ada.’

‘Tipu.’

Nayla menaip perkataan ‘tak ada’ dan menghantarnya semula.

‘Pak Tam ada call kau?’

Ada.’

‘Ha.. patut la Ma marah. Dia dapat instinct tu.’

‘Habis takkan aku tak nak jawab call dia.’

‘Wei..call aku la.. habis kredit aku nanti.’

‘Malas.’

‘Kau rindu Pak Tam eh?’

‘Nanti aku reload balik.’

‘Kau rindu Pak Tam eh?’ Soalan yang sama dari Eza terpapar lagi.

‘Rindu jugaklah.’

‘Apa kata. Kau ambil cuti kita pergi makan angin. Kita pergi Sabah.’

‘Siapa yang rindu kat Pak Tam ni.  Aku ke engkau?’

‘Menyelam sambil minum air.

‘Tambang kapal terbang?’

‘Kau bayar. Nanti bila aku kerja aku bayar balik.

‘Hotel?’

‘Pak Tam ada.’

‘Kalau Ma tahu kau tolong jawab. Nak?’

‘Apa pula aku?’

‘Dah tua bangka takut kat Ma lagi.’

‘Kalau kau berani sangat pergi cakap kat Ma la.’

‘Aku bukannya takut. Aku hormat.’

Okeylah la. Ada call masuk.’

‘Aku tahu. Mesti Pak Tam.’

“Kenapa lambat angkat telefon?  Ni mesti sibuk layan mesej si Eza.”  Suara Aizat kedengaran ceria di corong sana.

“Taupun.”

“Rindu kat saya tak?”
           
Dia mengumpan dengan persoalan hati yang tidak pernah terjawab sejak dulu. Tidak pernah seminitpun hati ini tidak merinduimu.

“Adalah sikit,” Nayla menjawab sombong.


“Hari ni apa pula masalah awak? Apa yang tak balance? Siapa customer yang kacau awak lagi. Bos awak meroyan lagi ke…saya nak dengar ni. Saya tak pernah penat nak mendengar.”  Sinis ajuan bicara di Aizat di hujung sana sebelum ketawa kecil menyusul.

“Hari ni tak nak cerita pasal kerja.”

“Awak tak nak tanya pasal kerja saya. Susah saya kat sini. Rindu macam nak mati kat awak. Nayla… saya rindukan senyuman awak. Kan seronok kalau kita tak payah habis belajar. Hari-hari saya boleh tengok muka awak.”

“Lepas tu, pinjaman PTPTN tak payah bayar. Pinjaman FAMA tak payah bayar. Penat lelah orang tua yang membesarkan kita tu, tak payah dibalas?”

Sebak hati saat menyebut perkataan FAMA.  Mak dan abah saya tak pernah menyukai awak, Aizat.  Apa yang terhubung di antara kita memekar di taman larangan.

“Maaf, Zat.  Saya rasa ada panggilan masuk ni.  Nanti saya telefon awak semula.”


“Awak sembunyikan se…”  Aizat tidak sempat menghabiskan kata apabila talian telahpun diputuskan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...