..yang bernama sahabat

Saturday 25 January 2014

Komen 4 oleh Yang Lain daripada grup Buku Tiga Lima



Tajuk : Kabus Rindu
penulis : Monalita Mansor

ketika novel ini sampai ke tanganku, aku sangat tertarik dengan kaver dan tulisan tajuknya, emm, pada aku sangat cantik dan sesuai utk sebuah novel cinta. Oops! Ok, aku bukan peminat novel cinta, hehehee Cuma aku tertarik utk membaca novel ini kerana sinopsisnya yg kurasakan agak berbeza dgn cerita cinta biasa, kira macam cinta yg melangkaui sempadan masa laa sbb ada watak indera laksamana dan kembang dahlia dan berlatar belakangkan zaman silam.

selain kaver dan tulisan tajuknya, aku memuji gaya penulisannya yg santai dan lancar, aku merasakan penulis menggunakan sepenuh pengalamannya semasa zaman kecilnya serta mengabungkan dengan pengalaman / keletah anak2 zaman sekarang yg sinonim dgn K-pop, facebook, twiter dan handset canggih, kiranya novel ini menepati selera remaja sekarang, dan aku harap semoga novel ini diterima baik oleh golongan remaja masakini..

Pada aku novel ini tidak berat dari sudut konflik dan kekeluargaan, ia lbh menjurus kepada bagaimana cara remaja masakini menghadapi delima percintaan dan mengajak kita (pembaca) melihat permasalahan keluarga dari kacamata remaja. Apa yg setiap remaja akan rasa dan alamai jika berlaku konflik antara ibu bapa dan pilihan keluarga.

secara jujurnya aku tak dapat apa yg aku harapkan dalam novel ini, aku mengharapkan penglibatan watak indera laksamana atau setidak2nya diawal sangkaanku aku, aku mengharapkan cinta yg melangkaui sempadan masa ini pasti penuh dgn rintangan dan cabaran, jika tidak dapat sehebat cinta haryani kepada saifudin jails, sekurang2nya aku memerlukan sesuatu yg dapat membuat aku rasa teruja utk terus mengikuti bab demi bab dalam novel ini namun..

mengakhiri bacaan novel ini, aku sedikit kecewa, aku tak Nampak apa kaitan watak indera laksamana atau kembang dahlia dan raja helang olak lapan, kepada zaweeya atau wafi ??? atau kepada norman, budik, ain dan hairul ??? mgkn penulis memasukkan watak itu sebagai penyedap cerita sedang kami (para peminat novel mistik dan thriller) lebih mengharapkan watak itu sebagai penguat cerita.

7 bintang utk novel ini, sesuai utk bacaan remaja dan gaya penulisannya mmg boleh memikat pembaca.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...