..yang bernama sahabat

Monday 5 November 2012

Bondaku Besan Ratu - Bab 14




ALLYSA Elesendralah.  Begitupun, dia sepupu aku yang paling baik.  Paling cantik.  Pandai mengambil hati.  Mamapun tak boleh kata apa bila nenek kami dah setuju nak menjodohkan kami.  Mungkin dalam masa terdekat ini. 

Kata mama, warisan keluarga harus berada di dalam garisnya.  Tidak perlu dibuat garisan baru atau membengkokkan apa yang sudah lurus.  Akupun tak tahu Zaw.  tapi bagi aku Lisa pilihan yang tepat.  Aku rasa kalau aku dengan dia disatukan, akulah orang yang paling bahagia.  Akulah orang yang paling bertuah di dalam dunia ni.

Uwek! 
Segala isi perut yang baru dipantakkan bagai mahu berlari keluar melalui temboloknya.  Kalau tempohari, nada e-melnya agak berbeza.  Nada kali ini jauh berbeza. 
Semuanya cerita tentang sepupunya itu.  tiba-tiba.  Teringat dia kembali pada gadis gedik itu.  yang jauh dalam sudut matanya menyimpan kebimbangan yang amat sangat seandainya haknya yang satu itu dirampas.  Zaw mematikan terus ipadnya.  Hilang dan terbang pergi semua keinginan untuk melayari laman-laman sosial di dalam sana.  Terus berbaring menghempaskan diri.
           
“Zaw, mama nak pergi kelas poco-poco ni.  Kalau nak makan, semuanya mama dah masakkan.  Zaw tolong makan saja.   Pinggan mangkukpun tak payah basuh.  Nanti balik mama basuh,”  Hidayati bersuara senafas sebelum berpusing keluar dari bilik itu.
           
Zaweeya melepaskan keluhan.  Sindirlah Mama, sindir.  Mentang-mentanglah muka aku ni muka mengelat bila ke dapur!  Satu hari, bila aku belajar memasak,   Buddy dari Carlos Bakery dalam TLCpun akan ambil aku jadi kakitangannya!  Dia mencapai telefon yang tiba-tiba menyanyikan lagu terbaru kumpulan Infinite, Be Mine.
           
‘Kau ada dekat rumah?  Nama Budik terpapar di skrin atas dengan diikuti mesej di ruang bawahnya.
           
‘aku ada dalam rumah’
           
‘mama kau masak apa petang ni?’
           
‘tak tahu.  Tak apa.  Datang saja.  Bawa tilam bantal sekali.  Mama akupun tak kisah.’

Tiada balasan menjengah.  Sepuluh minit kemudian, salam kesejahteraan berlagu di pintu pagar.  Zaw cuma menjerit dari tingkap biliknya mengatakan pintu pagar tidak berkunci.
           
“Amboi, siap suruh aku pindah ke mari nampak?”
           
“Yalah.  Tanya mama aku masak apa.  Mak kau tak masak kah sampai kena datang minum petang kat rumah aku?” 
           
“Wei, mak aku kerjalah.  Petang karang baru balik.”  Budik menerangkan biarpun dia tahu Zaw sudah tahu.  Adat hidup di bandar, begitulah.  Wanita berkerjaya tidak ada pilihan.  Kadang-kadang, rumahtangga juga terabai kerana tuntutan kerja.
           
“Wafi ada hantar berita?”  tanya Budik tiba-tiba.  Dia berbaring di atas katil Zakeeyaa.
           
“Berita apa?  Aku bukannya stesen tv tempat hantar berita,” tukas Zaw.  Tiba-tiba merasa tidak enak membicarakan hal Wafi.  Cemburukah hati ini?  Tetapi untuk apa.  Bukannya ada rasa cintapun di hati mereka.  Cinta? 
           
“Lain macam bunyinya ni.  Ada apa-apa yang tak kena kah?” 
           
“Eh, jomlah.  Kita pergi perpustakaan.  Atau mana-mana.  Janji tak duduk kat rumah ni.  Serabutlah!”  Zaw bangun mencapai baju T berlengan panjang berbelang merah hitam.  Juga dicapainya tudung warna senada.  Mereka berjalan kaki sahaja menuju ke perpustakaan yang terletak di baris yang paling hujung di kawasan perumahan itu.  
           
“Kalau kau dapat warna yang terbang dalam keputusan kau nanti, kau nak ke mana?  Universiti? Kolej?  Luar negara.  Dalam negara.  Atau kau nak terus bekerja?”
           
“Warna yang terbang?” Budik menoleh
           
“Flying colours.”

            “Oh, okey.”  Sedikit senyum tipis terukir di bibirnya.  “Zaw, Zaw.  Macam-macamlah kau ni.” Hatinya berkata.
           
“Kenapa kau tanya macam tu?”

            “Aku terasa nak bertanya.  Macamana kalau kita dapat keputusan yang baik.  Masuk universiti, tapi sudahnya kita gagal dapat kerja.  Sedangkan kawan-kawan kita yang tak dapat keputusan yang baik, dah bekerja tiga atau empat tahun daripada kita.  Dah ada kelebihan jauh daripada kita.  Dah ada pengalaman.  Mana-mana tempat kerjapun perlukan pengalaman.”

            Mereka berdua tiba di depan satu lot kedai yang sudah diubahsuai menjadi perpustakaan awam itu.  Pustakawan yang bertugas itu tersenyum sambil menyambut salam mereka.  Sudah biasa melihat wajah mereka.

  Pengunjung tetap terutama saat-saat SPM kian menghampir dahulu.  Sepulang dari sekolah, selepas kelas tambahan, terus ke situ.  Biasanya bertiga.  Hari ini berdua sahaja. Petang, selepas waktu persekolahan, perpustakaan kecil itu sedikit sesak.  Biarpun kebanyakan yang datang cuma untuk menggunakan kemudahan kafe siber yang disediakan percuma.  Juga melayari maya dengan gajet masing-masing dengan WIFI percuma. 
           
Tetapi, lebih baik daripada anak-anak seusia lapan hingga belasan tahun itu menghabiskan masa di kafe siber yang sebenar yang sesak dengan asap rokok dan kelucahan maya yang tidak terkawal.  Mereka mengambil sudut di bawah tangga di mana majalah-majalah ditempatkan.  Di situ lebih selesa.  Ada sofa putih dengan permaidani yang tebal.  Bagaikan di rumah sendiri.
           
“Masa tu, keluarga mesti beri tekanan.  Menghabiskan beras.  Dihantar belajar, sudahnya tak dapat kerja.  Perempuan tak mengapa lagi.  Lelaki?  Itu aku tak tambah yang dah berpunya masa di universiti.  Tentulah berhajat nak berumahtangga.”  Budik mendengar dengan kusyuk untuk menghadam.
           
“Kau maksudkan Wafi kah?”  teka Budik.  Zaweeya meletakkan semula majalah islamik untuk remaja yang dicapainya.
           
“Wafi tu termasuk dalam kategori ‘terkecuali’.  Anak orang berada.  Kalau tekanan daripada keluarga tak kuat, dia boleh bersenang-lenang dengan harta keluarganya.  Aku maksudkan selain daripada Wafi.  Khalayak.”
           
“Apa yang buat kau berfikir serius sangat macam ni?”  Budik mencapai majalah yang diletakkan Zaw tadi.  Suasana perpustakaan itu tidak seperti perpustakaan.  Hingar-bingar.  Kafe yang menghidangkan makanan dan minuman separuh ringan juga dihurungi oleh anak-anak yang meminta itu dan ini.
           
“Aku bimbang tak dapat memenuhi apa yang Mama dan Papa aku harapkan.  Reema dah habis belajar.  Senang-senang dapat kerja.  Aku tengok Mama dan Papa bangga sungguh dengan dia. Senyum aja.  Aku takut dengan aku, mereka tak boleh nak senyum.”
           
“Mama kau memang selalu senyum, apa.  Susahpun dia senyum.  Marahpun dia senyum.  Kita orang yang tengah susah hatipun dia boleh senyum.  Siap buat lawak lagi,”  Budik teringatkan kejadian Zaweeya menumbuk Wafi di sekolah dahulu.  Bagaikan putus nyawa mereka berlari mengejar Zaweeya.  Sampai di pintu pagar rumah Zaweeya,  Puan Hidayati bertanyakan tentang sukan sekolah.  “Tak patut betul,” getus hatinya.  
           
“bukan senyum tulah, ngok.  Dah muka Mama aku macam tu.  Nak buat macamana.  Aku maksudkan hati dia,”  Zaweeya menyelak pantas helaian demi helaian majalah bersaiz kompak itu.
           
“Tak ada mak yang nak anak dia gagallah, Zaw,” ujar Budik.  Pendek tetapi mengesankan.   Selajur bangun.  Menuju ke rak buku novel remaja yang tersusun kemas.
Zaweeya meneruskan pembacaannya pada satu artikel yang tiba-tiba bagai menarik-narik matanya untuk dibaca.
           
Suara Sung Kyu mendendangkan lagu Be Mine kedengaran perlahan dan menggetar di dalam poket seluar jeansnya.  Beberapa mata yang mengenali irama itu dan peminat Kpop mencari arah bunyi itu.  Ada suara-suara teruja kedengaran.
           
“Kenapa kau kunci pagar ni.  Aku nak masuk macamana?”  Suara Zakeeya kedengaran kelelahan dalam marah.
           
Sorrylah.  Takkan aku nak tinggalkan kunci kat pintu pagar pula.  Agak-agaklah kau ni.  Aku dekat perpustakaan, kenapa?”
           
“Perpustakaan?  Baliklah.  Dah lama aku tunggu.  Terjerit-jerit macam orang gila kat depan rumah ni.  Lain kali letaklah notis.  Papan tanda kat pintu pagar ni.  Buat malu aku aja,”  Zakeeya terus menyambung cecehannya.
           
“Alah, kau tumpang rumah Cik Ros sebelah sekejap.  Tak lama lagi Mama balik,”  Zaweeya bangun.  Melepaskan diri dari celahan cermin pintu perpustakaan dan bertenggek di atas motosikal yang diparkir di depan perpustakaan itu.
           
“Cik Rospun pergi kelas poco-poco dengan Mamalah.  Eh, baliklah.  Aku penat ni,” Tegas Zakeeya.  Sudahlah kepenatan berjalan kaki dari sekolah selepas aktiviti ko-kurikulum tadi.
 
Cadangnya sampai di rumah hendak dilempar tubuh di depan televisyen.  Sambil-sambil menonton rancangan realiti dari Korea Selatan, Let’s Go Dream Team.   Tiba-tiba, hanya pintu pagar besi yang menyambutnya.  Berkunci pula.  Apalagi, beg kasut berwarna merah yang tidak bersalah di tangan nyaris terbang ke dalam longkang.  
           
Zaweeya menggamit Budik.  Zakeeya jika dibiarkan berlama-lama nanti, syarahannya tidak akan berhenti hingga ke tengah malam.  Ditambah pula dengan bantuan penyanyi iringan yang anggun dan tampan dua orang itu.  Bertambah semaraklah rumah itu dengan ceramah perdana percuma.
           
Sambil menunggu Budik, tangannya spontan mengenggam hendal motosikal itu.  dipulasnya beberapa kali, bagai membawa motosikal. 
           
“Ehem, dah sampai Perlis kah?  Banyak tiang dah kena tinggal ni…” satu suara menyapa.  Zaweeya melepaskan pegangannya dan terus berdiri. Mengambul sedikit motosikal itu apabila Zaweeya bangun.  Zaweeya tersengih-sengih.  “Mesti, dia tengok gelagat aku dari tadi.” dia mengumam sendiri.
           
“Maaf.”  Sepatah kata sahaja yang terkeluar.  Budik yang berlenggang-lenggok menghampiri mereka ditariknya.
           
“Man, hantar aku balik,” sela Budik tiba-tiba.
           
“Tak ada maknanya.  Daripada aku hantar kau baik aku hantar ‘minah rempit’ ni balik Perlis.”  Pemuda ditegur Budik itu mengenyit mata.

            “Jangan nak mengada-ngadalah, Norman.  Dia ni kawan sekolah akulah.”

            “Yang tumbuk Wafi hari tu kah?”  Zaw membulatkan matanya.  Tangannya mengutil lengan Budik.  Budik terjerit.

            “Oi.. Sim-Alif- Kaf -Ya -Ta lah,”

            “Fa-Alif-Dal-Nun  Mim-Wau-Mim-Alif  Kaf Alif Wau,”  balas Zaweeya meninggalkan mereka.  Budik dan Norman berpandangan.  Sebelum ketawa daripada mulut Norman pecah dahulu.

            “Padan muka kau!”  Jeritnya.  Barulah Budik menyambut tawanya.  Tamparan kasar hinggap di belakang Norman berkali-kali.  Terjerit-jerit Norman sambil ketawa tetapi menuju ke arah Zaweeya.   

            “Aku budak sekolah Jalan Lapan.  Wafi tu aku kenal.  Satu taman ni tahu pasal kisah kau tumbuk dia.  Biasalah.  Kau nak malu apa.  Lagipun zaman sekolah dah habis,”  ujar Norman seakan memujuk.  Langkah Zaweeya terhenti.  Di tepi jalan dengan kereta yang lalu lalang.  Norman menutup mukanya dengan kedua-dua lengan sambil menyengetkan sikit tubuhnya.  Kemudian dia beralih posisi.

            “Kau, jangan.  Aku ada silat,”  Norman memberi amaran sambil membuka bunga silatnya yang nampak benar huru-haranya.  Pemandu kenderaan yang lalu lalang menoleh ke arahnya yang bersilat tak ketahuan bunga itu.

            “Aku tak kenal kaupun.”  Zaweeya bersuara.

            “Akupun tak kenal kau.  Tapi, kalau kau nak berkenalan dengan aku, akupun nak berkenalan dengan kau.”  Norman memberhentikan aksi bodohnya.  Tersengih memerhatikan Zaweeya sambil mengesat peluh yang menuruni dahi.  Badannya yang agak berisi memudahkan dia mengah dan berpeluh apabila melakukan aktiviti lasak.
           
Biarpun ketinggian dan beratnya nampak seimbang apabila diukur, dia sudah termasuk di dalam kategori berat badan berlebihan.  Tercatat dalam carta BMI yang diukur sendiri di sekolah.  Niatnya ada untuk menurukan berat badan tetapi melihat makanan yang tidak pernah tidak enak dimasak emaknya, maka tertangguhlah hasrat yang ada.

“Zaw, sebenarnya, Norman tu jiran aku.”   Terang Budik apabila Norman berpatah balik ke perpustakaan.  Mengambil motosikalnya sebelum satu sepakan dihadiahkan ke kaki Budik.

“Anak Cik Nab.  Yang rumahnya macam hutan belukar tu,”  Budik memuncungkan mulut.  Bersungguh-sungguh.  Cik Nab membuka nurseri bunga-bungaan di depan rumahnya.  Kadang-kadang emaknya bising juga, bimbang binatang berbisa berumahtangga di dalam semak belukar itu merayap ke dalam pagar rumah mereka pula.

“Kenapa aku tak pernah nampak dia?”  tanya Zaweeya ketika mereka beriringan semula. 

“Mana nak nampak.  Kalau duduk dalam semak belukar,” sela Budik pula.  Satu deruman pantas beserta hon bertalu-talu berlalu bagaikan kilat di tepi mereka.  Norman meninggalkan asap dan bingitan bunyi enjin yang sengaja dipulasnya.      
            

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...