..yang bernama sahabat

Friday 13 February 2015

Kena Tebas Wooo

Assalamualaikum.

Hari ini bermula cabaran baru. (semalam).

Bila aku ingatkan balik betapa ketar dan merahnya muka aku menahan sabar dengan kerenah si bang ngah (yang baju merah tu) menangis sampai sejam lepas balik dari sekolah, aku faham sikit kenapa ada orang yang waras hilang waras dengan kerenah anak-anak.

Agaknya, mak aku dulu pun banyak kali lupa zikir menengokkan telatah aku yang kurang fikir masa tu. Apa daa...

Tapi, ada sekali tu mereka buat mental twist dengan aku. Ternganga aku sekejap. Aku ingat lagi, senyap-senyap aku 'keluar daerah' dengan 'seseorang' tanpa kebenaran mereka juga kebenaran agama.

parents mana yang tak cuak ye tak. Sekali aku kena warning dengan mak - kalau jadi 'apa-apa' dia nak tebas aku dengan pedang samurai! sebenarnya ia bukan pedang samurai, pedang dari Sarawak yang ayah aku dapat masa dia nak pencen, orang kasi hadiah.

Pergh...babak tu yang jadi babak tak berapa nak penting dalam novel Mentua Aku Shogun Tokugawa tu.

Tapi, ayah pulak, buat pendekatan mental twist. Dia panggil aku mengeteh sebelum hantar aku pergi kerja, lepas tu slow talk dengan aku. "Jangan buat lagi gitu, awak dah besar...malu kalau jadi apa-apa."

allamak...nak gugur air mata aku. Alhamdulillah, mereka bagi didikan agama pada aku sejak kecil, aku taklah sia-siakan...

carian blogger

1 comment:

  1. hehhehe kak antara nasihat secara psykology dan cara mengugut....anak2 lebih terkesan cara psykology....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...