..yang bernama sahabat

Friday 6 February 2015

Lend Your Ears

gambar : carian google
Assalamualaikum....

Bila Ummi bercerita tentang konflik dia dengan kawan-kawan kat sekolah, satu perkataan yang selalu aku cakap padanya, "it's okay. Ummi ada dua pilihan." Dan, aku meletakkan dua pilihan untuk Ummi pilih. Kerana, apabila mendengar keluhan Ummi, ia seolah-olah mendengar luahan diri sendiri, puluhan tahun lepas.

Bezanya, Ummi ada emak untuk mendengar. Aku pula, hanya ada catatan-catatan bisu dan kaku yang aku simpan dan kadang-kadang kotak-kotak imaginasi-imaginasi yang perlu aku teroka. Moral of the story, mak-mak yang ada anak remaja, do lend your ears to them.

Aku anak tunggal, satu hal. Satu hal lagi, anak tunggal yang dikawal ketat. Seingat aku, sebaik memori aku menguat, sekitar umur 3-4 tahun, aku memang dikawal dek mak dengan ayah. Kawan-kawan aku dipilih dan pada kebanyakan masa, aku berkawan dengan diri aku sendiri.

p/s : nasib baik tak berkawan dengan antu.....

2 comments:

  1. salams kak mona,

    waaaah akak anak tunggal,,,bestnya....
    byk pengalaman menjadi anak tunggal kan:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...