..yang bernama sahabat

Saturday 7 February 2015

Mak Aku Garang

gambar: carian google
Assalamualaikum...

Dan disebabkan aku tak ramai kawan serta kawan-kawan aku dikawal, masa aku banyak dihabiskan dengan emak dan ayah. Tapi, pernah jugak satu ketika aku diberi kebebasan pergi mengaji di rumah Aki Malek. Tapi sekejap aje. Bila confirm aku dah boleh cover 'johme' - istilah kitorang budak-budak Pahang untuk muqaddam, ayah take over mengajar Quran.

Satu hal, bila ada pengajian di surau atau masjid, terpaksalah (pada masa tu) aku ikut sama. Nama pun budak-budak, sembahyang pun main-main. Masa kuliah, selalunya aku dan beberapa adik-adik (anak jemaah yang lain) akan bermain. Selalu kena marah dek emak yang teramatlah fokusnya di balik tabir jemaah perempuan - mak aku garang woi...

Satu perkara yang aku ingat sampai sekarang ialah masa baca Yassin. Aku panik tahap gaban pasal aku tak tahu baca masa tu. Mak suruh baca surah Al Ikhlas aje...sedih wooo. Entah kenapa, aku bayangkan aku tak dapat baca sampai ke sudah. Namun, alhamdulillah, kerana dasar asrama SMVTAA yang mewajibkan bacaan Yassin setiap malam Jumaat masa lepak di asrama, akhirnya ayat-ayat Allah itu boleh aku kumandangkan dengan mudah.

Panik entah apa-apa kan...?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...