..yang bernama sahabat

Friday 21 February 2014

bab 12 - Nadra dan Danish


“Apa ni?” Tanya Nadra. Teragak-agak. Danish hanya tersenyum.

Nadra, saya tak pandai bergurindam seloka.  Bersajak bermadah juga bukan minat saya.  Tapi, untuk awak, saya usahakan juga.
Kilas mata menerbitkan sinar
Saat itu aku tak mampu untuk berpaling
Mata pejam tidak mampu memadamkan sinar
Mata jaga tidak terdaya menentangnya
Tumpas aku dalam kepasrahan
Berlari dalam selut kepayahan
Kerana tidak dapat melupakan sinar mata itu…
Danish Akhmal – Nur Nadra
p.s.  kawan-kawan saya kata sajak ni poyo. Tapi mereka suka.

Nadra menggeleng-geleng. Dilipatnya baik-baik dan dimasukkan ke dalam saku seluar treknya. Tidak seperti yang dilakukan di depan perpustakaan sebelum ini. Danish menarik nafas lega tetapi tersekat apabila tanpa terima kasih, Nadra berpaling dan melangkah meninggalkannya.
            “Nadra!” panggil Danish dan terus mendapatkan Nadra yang sudah menghentikan langkah. Berpaling semula memandang hairan terhadap pelajar berkulit kuning langsat itu. “Saya ada hal nak beritahu awak ni,” beritahu Danish tanpa diaju tanya.
            “Cakaplah.”
            “Fasal Azhar.” Danish memuktamadkan kata sambil memandang wajah Nadra. Reaksi selamba dipertontonkan oleh Nadra.

            “Cakaplah.”
            
Gambar : Carian Google

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...