..yang bernama sahabat

Saturday 15 February 2014

bab 9



BAB 9

Beberapa bulan sebelum Damia meroyan!

DANISH AKMAL

Hai,
Saya selalu tengok awak semenjak awak masuk ke sekolah ini.  Saya tahu, awak budak baru, tak ramai kawan.  Boleh tak saya jadi kawan awak?
Danish.
            Danish melipat kertas bertulis tangan itu, sekemas-kemasnya. Kemudian diselitkan di dalam buku rujukan Sains. Buku itu sebentar tadi ditarik dari rak-rak buku rujukan di perpustakaan sekolah. Dia mengambil sudut yang sedikit tersorok.  Menyiapkan nota ringkas itu sebelum melintas di depan sebuah meja. Dia bersiul-siul perlahan, cukup untuk didengar telinga sendiri, buat penguat semangat. 
Seorang pelajar perempuan sedang menekuni sebuah novel sementara menunggu loceng rehat berbunyi. Danish meletakkan buku itu perlahan-lahan seraya menolaknya sehingga bucu buku itu menyentuh bucu novel yang ternganga. Novel itu teralih dan pelajar perempuan itu mengangkat muka. Tajam anak matanya mencengkam pandangan Danish. Wajahnya serius, menggambarkan rasa kurang senang diganggu secara biadap begitu.
            “Ada surat.” Danish bersuara sambil tersenyum cemas lantas meninggalkan meja itu. Berpeluh tapak tangannya saat menjadi posmen tak bermotosikal kepada diri sendiri.
Di luar perpustakaan, Hazif, Azizan dan Jumadi bersorak, memerhati dari celahan tingkap. Lima tapak tangan bersatu, bertukar-tukar tampar. Danish menunjukkan isyarat lega apabila langkah terakhirnya menjejak koridor perpustakaan. Tegak ibu jarinya menuding langit.
            “Kalau dia beritahu cikgu macam mana?” Si pembawa kontra, Jumadi mula mengasak persoalan. Bunyi vokal ‘a’ panjang berserakan dari mulut rakan-rakan yang lain.  Hazif mencekak leher Jumadi dan dibawa ke celah ketiaknya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...