..yang bernama sahabat

Monday 3 February 2014

Serpihan Bab 1

Gambar : Carian Google

 “Hah, kau! Kenapa?” Suara Damia sedikit meninggi. Masam menggayuti wajah tanda dia tidak merestui kehadirannya itu. 

Lelaki sederhana tinggi itu berlenggang santai mendekati pintu pagar berwarna hitam itu. Helmet masih di tangannya sedang motosikal buruknya ditinggalkan di seberang jalan dan diteduhkan di bawah angsana yang merimbun.

“Apa dah jadi?” tanya pemuda itu sambil tangan tegapnya memegang besi pintu pagar.  Matanya loliah-loliah juga ke dalam rumah.

“Tak ada apa-apa. Kau tak payah nak sibuk-sibuklah! Macam mana kau boleh tahu aku ada kat sini?”  Damia menjawab tidak bersungguh, malah bertanya pula dengan mata yang dibuntangkan. Dia berpeluk tubuh.

“Eleh, Kuala Lumpur ni ‘kan kampung laman aku jugak. Kau pun sama aja. Mengata dulang paku serpih! Mengata aku suka menyusahkan mak abah!  Kau pun dua kali lima.  Suka menyusahkan orang.” Tuduh Dhani. Tiada maaf saat melontarkan kata-kata. Sedas demi sedas. Kasar. Lelaki yang memakai baju t lusuh berwarna biru berleher bulat hilang regangan dengan seluar denim itu menjawab pertanyaan Damia dengan provokasi.

“Aku dah besar, aku tahu jaga diri aku.” Damia menjawab sinis dan masih berdiri menjauhi pintu pagar. Hujung sandalnya ditonyoh-tonyoh ke simen.

“Besarlah sangat! Kalau tak sebab mak merengek-rengek telefon nenek, lepas tu nenek pulak menyanyi-nyanyi kat tepi telinga aku ni, tak ingin aku cari kau.  Eii…kecil aje aku tengok kau ni. Mak suruh kau baliklah!” kata Dhani itu sambil meraup jurai rambutnya yang terjuntai jatuh menutupi dahi. 

“Aku tak nak balik!” Suara kakaknya itu melengking sebelum menyambung, “kau jaga diri kau. Jangan sibukkan aku. Tengoklah keadaan  kau. Muka macam semak belukar, tak terurus, macam orang tak mandi setahun, apa kena dengan kau ni?” Bicara wanita pertengahan 30-an berambut kemerah-merahan itu terus meregang. Keceriaan meraikan hijrahnya terbantut. Menyatu dengan hangatnya bahang matahari waktu Dhuha.

“Toksah sibukkan aku! Lempar batu sembunyi tangan pulak. Aku dah besar. Aku pandai jaga diri aku sendiri...” Dhani tiba-tiba memejalkan suaranya.

Panas hatinya dibiarkan menjemurkan kulit sendiri ibarat pelancong di luar pagar rumah teres bercat warna ‘pic’ itu. Tangannya masih lekat pada salah satu besi bulat yang berjajar membentuk pintu pagar sementara sebelah lagi menggaru juga dagunya yang dihuni tunggul janggut yang berselerak. Dia pura-pura tidak mendengar kakaknya itu merungut-rungut kecil sambil menajur muncung.

Dhani masih tidak berganjak. Perbualan mereka yang penuh emosi itu tercantas apabila ngauman enjin kereta yang menguat tiba-tiba bagaikan berlabuh di kakinya.  Si pemandu membrek mengejut dan tergesa-gesa keluar dari kereta. Dhani hanya bergerak  sedikit.  Menjauh daripada bucu kereta itu. 

“Mia, awak okey?”  Pemandu itu keluar dari perut kereta dengan soalan.

Wajahnya cemas memandang Damia sebaik sahaja kaca mata hitamnya ditanggalkan. Sesekala kerutan dahinya berlapis-lapis dan menukar pandang di antara kedua-duanya.


 “Awak siapa?  Awak nak ganggu Mia ke?”  Maimon meninggikan suara.  Melihat keadaan fizikal lelaki itu mendatangkan rasa gerun di hati Maimon.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...