..yang bernama sahabat

Tuesday 25 February 2014

Bab 15 : Danish




“DANISH,”  suara Encik Hashim memalingkan wajah Danish yang baru menukar seluar pendek separas keting. Dia mendatangi ruang tamu itu sambil terus duduk di antara kedua-dua orang tuanya itu.
            “Kamu nak buat apa sementara tunggu keputusan ni?” Tanya Encik Hashim menepuk-nepuk peha pejal anak bujangnya itu.
            “Danish nak kerja kot. Tak tahulah lagi…kenapa abah?” Kedua-dua tangan Danish berada di bahu Encik Hashim dan Puan Rohana.
            “Kawan Danish tu?”
“Nadra lah, bang,”  Puan Rohana membetulkan. 
“Ha, Nadra tupun sama?”
“Iyalah. Tak tahulah kalau mak nak buka kelas memasak untuk dia pula. Senang bila dah kahwin esok.” Danish senyum meleret. Satu cubitan lembut singgah di pipi hitam manis Danish.
“Mak tak suka dengar Danish cakap macam tu lah! Ingat sikit,” Puan Rohana memberi amaran.
Gementar hatinya dengan gurauan Danish itu. Doanya, pertalian di antara Danish dengan Nadra hanyalah sebagai kawan biasa. Jika lebih daripada itu, dibimbanginya sesuatu yang tidak pernah melintas di kepalanya, terjadi pula. Puan Rohana memejamkan mata. Pantas mengusir ingatan-ingatan buruk sebegitu. Mohon diperkuatkan iman anak-anak itu. Biarpun tadi, dengan ekor mata dia melihat gurauan mesra pada tahap yang luar biasa di antara kedua-duanya.
“Danish tak nak balik kampung jenguk nenek?” Encik Hashim memberi cadangan.
Mereka sekeluarga juga sudah lama tidak pulang ke kampung menjenguk ibu Encik Hashim itu. Dia sahajalah tunggak keluarga yang masih bernafas. Masih sihat biarpun tinggal sendiri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...