..yang bernama sahabat

Wednesday 12 February 2014

Bab 8

BAB 8

“AKU rasa, lepas ni tak mungkin aku jejak tempat ni lagi…”  Diney bersuara memecah kebekuan suhu yang membeku. 
Asap nipis mengiringi kata-kata yang keluar daripada mulut. Aku, anak pemandu bas awam di kota Kuala Lumpur. Ada rasa bangga dan sedih berbaur. 
            “Kita tak tahu.  Itu rezeki,”  Mich mahu juga bersuara. 

Tangannya yang disarung dengan sarung tangan hitam kejap memegang pemegang beg. Menyelitkan diri dalam kelompok manusia yang lalu lalang di dalam perut lapangan terbang itu. Pengumuman mengenai penerbangan mereka menggema membuatkan mereka bergegasan di dalam kumpulan kecil.
            “Mari kita minum dulu,” ajak seorang rakan sebaik sahaja mereka melepasi pemeriksaan imigresen. Mencari-cari kedai makanan segera atau outlet yang berkenaan dengan selera. 
            “Aku tak sabar nak jumpa keluarga aku.  Rindu sangat,” ucap teman tadi. Mich menjuihkan bibir. Diney buat-buat tak dengar padahal hatinya ingin melolong ingin mengungkapkan perkataan yang sama. Namun untuk apa? Tiada bayangan sesiapa yang berbalam-balam di depan matanya sekarang.

            “Anak emak! Kenapa dulu kau terima tawaran belajar di sini. Duduklah bawah ketiak emak,” ejek Mich. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...