..yang bernama sahabat

Thursday 9 May 2013

Amanda Allamanda 3


MEREKA masih lagi di dalam zon serang menyerang pandangan.  Tiada sepatah bicara terhambur tetapi mata bulat milik Amanda menggantikan bibir mengungkap seribu makna terus dari minda.  Masa terasa cepat berlalu saat rindu hanya mampu diucap melalui kedipan mata dan lirikan-lirikan tajam lelaki bernama Wazif itu. 

“Betul awak tak marah?”  soal Amanda kembali.


 Nampak manja walaupun bunyinya bersahaja. Salju kasih bagaikan menghujani sebuah daerah hati yang tadinya hangat dan memijar buat Wazif.  Ada kalanya, tanda soalan sebesar sauh kapal bergantungan di ruang kosong di atas kepala Wazif.  Semua ini disengajakan Amanda atau dia memang begitu.  Bila dia membuka medan perbincangan mempersoalkan masa depan, begitulah sikap Amanda.  Acuh tak acuh tapi dalam masa yang sama bijak memujuk. 

“Saya tak marah.  Tapi awak tu, tolong fikir juga perasaan saya.  Kalau dulu, saya hanya pensyarah, mungkin awak rasa tak mampu nak menanggung awak.  Sekarang saya tinggalkan jawatan tu, cari kerja yang lebih baik.  Semata-mata nak membahagiakan awak!”  Wazif merenung nasi goreng di dalam pinggannya yang luak separuh. 

Dalam kepelbagaian rasa yang mengeliang-ngeliot di dalam perut, nasi itu tetap memenuhi perasaan laparnya, walaupun seleranya tinggal separuh. 

“Saya bukan nak lari,”  Amanda membela diri.

“Kalau tak lari, apa namanya?  Mengelak?”

“Saya...”

“Saya apa?  Tak bersedia?”  Rengusan spontan keluar mengiringi kata-kata.  

Ternyata kesabaran sudah menyamai nipisnya kulit bawang.  Wazif cuba menyembunyikannya dengan menghirup Horlick Ais yang sudah tawar diganggu ais yang mencair.

“Saya tak cakap macam tu,” 

‘Memanglah kau tak bercakap sekarang.  Esok lusa, bila ditanya, itulah alasanmu.’  Bicara beralun-alun menganggu minda Wazif.

“Awak nak sediakan apa lagi?  Fizikal?  Saya nampak sihat walafiat.  Tanggungjawab?  Itu boleh kita bereskan.  Yang kurang, kita lebihkan.  Yang lebih kita kurangkan.  Tolak ansur tu bukankah sebahagian daripada rencah berumahtangga?”  Ekor mata Wazif bergerak mengintai sekujur tubuh yang meranum dalam sepersalinan blaus sederhana longgar dan palazo kain lembut warna senada itu.  Tudungnya yang tidak menutup sepenuhnya bahagian depan membuatkan mata nakal Wazif sukar mengalih daripada mencuri pandang.  Menyemarak rasa aneh yang memerlukan kekuatan dalaman untuk dibendung. 

“Wanita itu bagi aku yang bujang ni sebahagian daripada perhiasan.  Cantik.  Tapi wanita cantik yang beriman hanya untuk suaminya aja.  Istimewa.  Siap dipesan Allah supaya tutup kecantikan itu untuk orang-orang tertentu sahaja, mahram maknanya.  Kalau tak salah aku dalam surah An-Nur.  Kau cari sendiri.  Kalau aku carikan, berhabuklah Al Quran kat atas almari tu!”  tukas teman serumahnya ketika mereka duduk-duduk di depan rumah, suatu petang. 

Kesemua teman serumahnya adalah bujang terlajak.  Sahabat baik sewaktu bekerja atau lebih awal semasa belajar dahulu.   Apabila berkumpul topik jodoh yang tidak sampai-sampai kerap menjadi inti pati perbincangan mereka.  Bujang terlajak, biarpun tidak menyakitkan mata masyarakat sangat, tetap menjadi bahan leteran orang tua sama juga dengan kesnya anak gadis yang lanjut usia yang masih bersua urat jodohnya. 

“Kau ni, boleh dikirakan memilih wanita cantik yang berimanlah ni?”  Wazif mencangkung sambil memberus tayar kereta bahagian depannya. 

“Persoalan membina keluarga ni bukan tuntutan memenuhi yang satu daripada sembilan tu aja, kawan.  Tanggungjawab tu nanti dipersoal kat sana esok,”  Mazlan mendekat tapi tidak berbuat apa-apa. 
Sekadar berdiri berhampiran, melihat sahaja Wazif yang bersungguh-sungguh membersihkan tayar dan mengilatkan sport rim kereta yang dikuatkan dengan besi berpilin itu.  

“Iman tu tak boleh diwariskan.  Tapi boleh dimantapkan, kan.  perkahwinan tu juga proses memantapkan imam.”  Wazif memberikan pendapatnya pula.

“Ya, kalau wanita pilihan hati kau tu memang mantap iman dan boleh mengukuhkan pula iman suaminya.  Kalau tidak, terbebanlah di atas bahu kau yang tegap tu nak membimbing dia!”  Wazif mengesat peluh yang merenek di dahi.  Mencari makna daripada kata-kata Mazlan yang mematung bersandar di pagar batu.   

“Pendapat kau macam mana?”

“Siapa?  Atau fasal apa?”

“Amanda?” 

“Ho...ho...”  Mazlan mengangkat kedua-dua tangan dan menggeleng-geleng kepala.

“Kenapa?  Dia teruk sangat ke?”

“Aku bukan nabi nak menilai orang.  Aku bercakap berdasarkan apa yang aku belajar, bukan pengalaman.  Nak menilai orang, lebih-lebih lagi perempuan, aku belum belajar lagi.  Nanti bila aku dah belajar, aku beritahu kau...”  Mazlan menepuk-nepuk bahu Wazif lembut sebelum meninggalkan Wazif termangu.   

Menjalar ingatannya terhadap perbualan itu mengenangkan kecantikan fitrah wanita kesayangan di depannya itu. 

Amanda sekadar menunduk.  Jemarinya yang dihiasi cincin bersalut emas putih menyentuh cairan di luar gelas panjang itu.  Butir-butir air itu terus pecah dan mengalir turun. 

‘Kau tak akan mengerti Wazif.  Sampai bila-bilapun kau tak akan mengerti!  Bukan kau yang memegang watak Amanda ini.  Bukan kau juga yang merangka skrip untuk seorang aku bernama Amanda!”  Amanda menggetap giginya.  Dia tahu, pertemuan ini hanya akan berakhir dengan rasa berbuku yang mengambil masa yang lama untuk dicairkan. 

“Kenapa diam?”

“Tak ada apa nak dicakapkan.   Saya diamlah,”  pantas Amanda menjawab.  'Kalau aku menjawab itu ini, kau pula yang menaikkan ampai kain menyidai muncung!' komplen Amanda.  Sayangnya cuma di dalam hati.  Wazif memandang ke luar restoran.  Kepada papan tanda berwarna biru di seberang jalan.  Kemudian ketawanya pecah.

“Kenapa ketawakan saya pulak?” soal Amanda, bagaikan terpinga-pinga.  Rasanya, tiada dialog setara punch line Maharaja Lawak yang diucapkan sebentar tadi.  Ada rasa kurang senang yang mencanak-canak tiba-tiba.

“Tak adalah.  Awak ni kan...mengujakan.  kalau saya serius macam mana pun, mesti tergelak.  Kalau hari-hari macam ni, cepatlah boroi perut saya ni!”  Wazif ketawa lagi.  Reda ketawanya, dia menyambung “Hujung bulan depan keluarga saya nak datang merisik.” 

“Hah?”  terbeliak mata Amanda. 

Terhenyak di suatu sudut aneh dan terasing.  Tiba-tiba tubuhnya menjadi ringan dan dia sedang terapung-apung di dalam satu ruang yang kosong.  Di sekelilingnya sepi dan kosong.  Dia seorang diri.  Dia menjerit apabila terasa kepalanya tertonggeng ke bawah tetapi bagai ada tangan yang menyambut dan menjadikan dia semakin selesa di dalam ruang apungan itu. 

“Saya tak mahu dengar apa-apa alasan lagi...”  Wazif bagaikan memberi amaran.  Lantas bangun meninggalkan Amanda yang terkedu.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...