..yang bernama sahabat

Wednesday 1 May 2013

Embun Vokey : Kucing Beranak


KUCING BERANAK
www.geschool.net

            “NAMA-nama yang saya panggil ni, naik ke atas sini…”  suara Kak Maimunah kedengaran lantang. 

Exco-exco lain berkumpul di satu sudut berhampiran tangga bilik kecemasan.   Wajah masing-masing begitu serius, mengecutkan setiap inci perut kami yang memandangnya.  Kami masih tertanya-tanya. 

            “Ismawati Ismail!!”  suara Kak Aleeya mengambil tempat setelah jeritan Kak Maimunah tidak disahut dengan pergerakan sesiapa. 


            “Tengah mandi…”  aku menjawab tetapi menurunkan sedikit badanku.
           
“Dorm mana?”
           
“F5.”
           
“Siapa ketua dorm?”  suara Kak Aleeya melengking.  Lily mengangkat tangan.  Tinggi sedikit sahaja dari atas kepala.
           
“Angkatlah tinggi sikit.  Harap badan aja besar!”  sindir Kak Aleeya.  Wajah Lily memerah.  Tangannya lurus di udara.
           
“Awak ingat kami lantik awak jadi ketua dorm fasal apa?  Fasal nak glamour?” 

Panas matahari selepas Zohor itu begitu menderakan.  Tetapi lebih terdera jiwa dengan tengking dan marah para senior.  Aku lihat Lily tunduk.  Kemudian terdengar esak kecil.  Teman di sebelahnya menggosok-gosok belakangnya.  Lagilah laju air matanya turun.

            “Pergi panggil dia turun!  Sekarang,”
           
Adoi! Isma.  Aku menepuk dahi.  Aku cuma teringatkan dia ketika sudah sampai ke mata tangga yang paling bawah.  Ketika itu Senior Gloria sudah menempik-nempik supaya kami cepat.
           
“Saya nak ingatkan sekali lagi.  Awak semua dah berada di asrama.  Asrama.  Bukan rumah.  Asrama ada peraturannya.  Sebelum pergi sekolah cadar kena tegangkan.  Licin.  Bantal di tempatnya.  Selimut letak bawah bantal.  Tapi, ada beberapa katil yang saya jumpa macam katil kucing beranak!!!”  Senior Haslina pula mengambil tempat.  Wah, hari kedua ini adalah hari untuk semua senior bertempik-tempik, getus hatiku.

“Jangan ingat, kami semua senior kuli batak awak semua nak tolong kemas!” 

Kak Aleeya menekan idgham pada perkataan batak itu.  Ada yang tunduk tersenyum mendengarnya.  Ada yang mengalirkan air mata. 

“Dah kita tak tahu, bagi tahu…nak marah buat apa?”  bisik Shufarina di telingaku.  Kami, angkatan pelajar perempuan yang berketinggian menjolok langit, terpaksalah berdiri di barisan belakang.  Malangnya, ketinggian ini memberi kelebihan kepada senior di depan untuk melihat perlakuan kami. 

“Ttu bisik apa? …ha…dah turunpun!”  aku dan Shufarina mengurut dada.  Kedatangan Ismawati yang masih basah rambutnya menyelamatkan keadaan.  Bahu dan leher baju t nya juga basah dek sisa air daripada rambutnya yang belum kering sepenuhnya.  Wajah selambanya membuatkan aku menggeleng-gelengkan kepala.  Isma, Isma.  Dia sempat melambai kepadaku ketika kami bertentangan mata.  Memang dia betul-betul selamba. 
“Tengok tu, macam ratu cantik.  Dia tak tahu nasib dia di tangan Kak Leeya tu…”  kata Shufarina lagi.  Aku sendiri tidak tahu sama ada mahu menangis atau ketawa mengenangkan temanku yang seorang ini. 
*****

Malam itu, malam Jumaat.  Semua penghuni diwajibkan membaca Yassin selepas Maghrib di surau aspuri.  Sumpah.  Aku membaca Al Quran seperti rangkakan kura-kura.  Malah, kura-kurapun boleh terguling pengsan menunggu aku menghabiskan satu surah tersebut. 

Ajaibnya, setelah dua tahun, Surah Yassin kini bermain di bibir.  Aku boleh membacanya tanpa merujuk kepada kitab kecil di tangannya.  Cuma, tugasku sekarang membaiki mutu bacaan dan membetulkan tajwid serta memahami maknanya. 

Orientasi di aspuri, sekolah ini biasa-biasa bagiku.  Bukanlah seperti cerita-cerita yang pernah aku baca sebelum ini.  Aku kira, selepas orientasi dan selepas semua senior dan junior bermaafan, ia akan bertukar menjadi kenangan manis bersama.  Pengalaman nyaman untuk dikenang seumur hidup.

Malam minggu, malam penutup.  Selepas makan malam yang luar biasa lauk-pauknya dan selepas ucap-ucapan yang tidak aku fahami biji butirnya, kami pun bergerak dalam kumpulan menuju ke dewan sekolah.  Masing-masing berwajah ceria dengan harapan, tiada lagi tempik jerit senior selepas ini.  Mengharapkan huru-hara berkejar-kejaran dengan siren berakhir dengan bergaya. 

“Eh, kau tau tak Tila.  Masa aku naik atas foyer tu, jantung aku macam nak luruh,”  cerita Isma mengimbas kembali insiden dia ‘ditangkap  basah’ ketika mandi itu.

“Ya kah?  Aku tengok kau macam tak ada apa-apa.  Siap lambai-lambai lagi kat aku,”  kataku.  Tindakannya ketika itu tidak melambangkan perasaannya ketika itu.

“Aku nak cover malu…”  lambakan ketawa dari ulas bibirnya kedengaran.

 Kami sama-sama meneruskan langkah.  Malam ini, malam akhir seksa dunia di sekolah ini.  Kami memakai baju terbaik yang kami ada.  Tiada dres labuh atau baju berlabuci, berjemeki penuh.  Jika istimewa sedikitpun, hanyalah tudung bermanik-manik penuh di atas kepala.  Setiap kelas diwajibkan menghantar wakil untuk membuat persembahan. 

Kelas kami tidak terkecuali.  Di dalam kelam kabut, kami hanya mampu menyajikan taridra Ulik Mayang menggunakan tenaga empat orang pelajar lelaki sekelas.  Itu sahaja teman sekelas lelaki yang kami ada.  takkanlah nak meminjam pelajar lelaki kelas Kimpalan pulak.  nanti apa kata mereka!

Persembahan dimulakan dengan pelajar kelas ATF yang membawa band mereka sendiri.  Lengkap.  Penyanyi utamanya, seorang pelajar berwajah kecinaan berbadan sederhana.  Lagu yang dibawakannya, lagu Gersang.  Masih Aku Terasa.   

*****

MASIH Aku Terasa?   Aku yang menjadi pemain gitar ketika itu.  Malah, iramanya masih bergetar di hujung jariku ini.  Aku sungguh-sungguh tidak keruan ketika ini.  Mahu sahaja aku terbang semula ke sekolah itu mendapatkan pelajar perempuan itu.  menggegarkan bahunya meminta dia memberitahu, siapa pemilik diari ini sebenarnya. 

“Oi…aku dah tahu siapalah!”  suara Shaani kedengaran tidak bersemangat.  Aku baru sahaja membuka pintu kereta, sambil mengarahkan pemanduku kembali ke sekolah itu. 
“Siapa?”

“Kau ingat budak Kelab Drama tu tak?”

“A’ah, yang mana satu?”

“Yang kau suruh aku bagi surat kat dia dulu…”

“Atila?”  aku teringatkan sepasang mata itu.  Aku terdengar-dengar suaranya.  Aku melihatnya dengan jelas sekarang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...