Jika diukur dari segi tajuknya, buku ini boleh
mengundang pelbagai polemik dan perbahasan yang tidak berpenghujung. Terutama sekali di saat demam pasca
pilihanraya masih belum kebah. Ditambah
pula sana sini sibuk membincangkan isu Tsunami Cina yang tiba-tiba membadai
PRU13 tanpa diduga.
Buku tulisan Ann Wan Seng ini sebenarnya
mendahului masa. Dalam hati saya
berkata, sepatutnya buku ini menjadi bahan bacaan wajib sewaktu proses kempen
sedang galak berlangsung tempohari.
Hj Ann Wan Seng adalah penolong setiausaha
PERKIM dan setiausaha agong MACMA (Persatuan Cina Muslim Malaysia).
Buku setebal 130 muka surat ini dibahagikan
kepada 28 bab yang memperincikan setiap perkara yang berkaitan dengan orang
Cina. Pandangan mereka terhadap agama
Islam, terhadap Melayu, persoalan etnosentrik, persoalan monopoli, sejarah, dan
cadangan-cadangan bagi para daie mendekati kaum Cina untuk menyampaikan wasilah
Islamiyah seperti yang pernah dilakukan oleh Saad bin Abi Waqqas, ribuan tahun
lampau.
Sejujurnya,
terlalu banyak perkara mengenai orang Cina yang tidak saya ketahui walaupun
sudah bergaul dengan mereka lebih dua puluh tahun. Satu persoalan yang terjawab setelah sekian
lama ialah kenapa orang Cina agak ‘takut’ ahli keluarganya memeluk Islam
berbanding menukar/memilih anutan kepada agama lain.
Hj
Ann menjelaskan panjang lebar mengenai isu ini.
Di antaranya ialah kerana anggapan yang menjadi dogma bahawa jika masuk
Islam bermakna masuk Melayu. Harus
menukar nama, harus membuang keluarga, harus bertukar menjadi Melayu sedangkan
kaum Cina terlalu kukuh memegang jati diri bangsanya. Kaum Cina bersikap etnosentrik, iaitu sangat
mengutamakan kelestarian tradisi turun-temurun dan nasab keturunan melebihi
segala perkara yang lain.
Berbanding
dengan bertukar ke agama lain yang membenarkan penganutnya tidak perlu ‘bersalin
kulit’ seperti yang difahami mereka. Padahal,
Islam tidak pernah mewajibkan seseorang non-Muslim apabila masuk Islam harus
menukar namanya dan dibinkan kepada Abdullah dan menghilangkan terus nama
pangkal (buat orang Cina). Perbuatan ini
menyebabkan mereka menjadi takut dengan nasib nasab mereka terutama apabila
anak lelaki di kalangan mereka memeluk Islam.
Padahal, kesemuanya itu adalah
kesalahfahaman yang berpunca daripada Muslim Melayu sendiri. Bukan sahaja orang Cina, kadang-kadang orang
Melayu sendiri keliru dengan keakuran masyarakat kepada adat melebihi kepatuhan
kepada agama.
Walhal,
menurut Hj Ann, masyarakat Cina adalah masyarakat yang mudah didekati Islam
kerana mereka tidak mempunyai ketuhanan yang jelas di dalam kepercayaan mereka. Beliau menulis
‘ Orang
Cina sebenarnya tidak mempunyai konsep ketuhanan yang jelas dalam kepercayaan
mereka. Berbeza dengan agama Islam yang
buka sahaja berpegang kepada konsep tauhid iaitu kepercayaan hanya kepada tuhan
yang satu, malah satu cara hidup yang lengkap dan merangkumi seluruh ruang
aspek kehidupan. Berbeza dengan
kepercayaan orang Cina yang bercampur baur antara satu kepercayaan dengan
kepercayaan yang lain sehingga menimbulkan kekeliruan dalam kalangan penganutnya.
Saya
kira, buku ini sangat baik untuk dibaca oleh sesiapa sahaja, tidak kira apapun
keturunan anda. Jika konsep 1Malaysia
hendak diaplikasi, ia haruslah dimulakan dengan mengenali kaum-kaum lain secara
mendalam agar segala prejudis, stigma dan dogma terhapus seperti baiah kaum
Yahudi yang bernaung di bawah panji-panji Islam ketika di Madinah.
Saya akhiri dengan memetik sebuah lagi
perenggan yang saya kira harus difikirkan oleh kita semua,
‘Orang Cina biasanya tidak menunjukkan sikap
secara terbuka tetapi memberikan respon apabila tiba keadaan yang sesuai untuk
mereka berbuat demikian. Politik dan
pemikiran orang Cina susah dibaca tetapi tidak susah untuk dijangka dan
diramalkan. Orang Cina bukan sahaja
kritikal tetapi juga berani melakukan perubahan dan pembaharuan.’
Wallah hu alam
No comments:
Post a Comment