..yang bernama sahabat

Friday 24 May 2013

Amanda Allamanda 14


            
AMANDA ingin menampar pipinya bertalu-talu.  Dia mahu sahaja mencubit kulit lengannya walaupun ketika ini dia tidak mampu berbuat demikian kerana jemari kirinya masih sukar digerakkan.  Atau, dia mahu sahaja melakukan sesuatu yang menyakitkan diri sendiri untuk mengenalpasti dimensi yang mengulatinya sekarang.  Di alam mimpi atau kesemua manusia di depannya sekarang bergerak selari dengan hukum graviti atau apa sahaja. 

            “Tak...sekejap Encik Mahir.  Cuba encik baca sekali lagi.  Saya rasa encik tersalah baca ni.”  bibir Amanda menjadi lurus dan kerutan makin menggila di dahi.

 Tiada sepatahpun perkataan yang tertulis di atas tiga keping kertas A4 berlipat itu dipercayainya.  Datin Noor menyimpul senyum sedang Azri memandangnya tanpa sebarang reaksi. 

            “Nama awak Nur Amanda binti Ahmad kan?”  tanya Encik Mahir semula.  Amanda mengangguk perlahan-lahan.  “Betullah!  Almarhum Zulkarnain sendiri yang jumpa saya minta tambah perenggan dalam wasiat ini.” Tegas Encik Mahir, menanggalkan kaca matanya. 

            “Tapi, kenapa pulak saya?”  Amanda masih tidak mahu mempercayai dirinya sendiri. 

Wasiat ini wasiat gila!  Wasiatlah wakaf harta ke, wasiat badal haji ke, atau wasiat apa-apa sahaja harta bendanya kepada sesiapa sahaja asalkan tidak kait mengait dengan diriku!  Jerit hati Amanda.  Datin Noor, Encik Azri dan Encik Mahir bangun, meninggalkan dia terkulat-kulat sendirian. 

Oh Tuhan!  Ini tanggungjawab, bukan sesuatu yang harus diraikan.  Mengiringinya satu bebanan tugas besar yang selayaknya dipanggil amanah.  Amanah seorang sahabat, dikira yang pergi mendadak.  Begitu sahaja. 

            “Amanda,”  Amanda menoleh ke arah suara Datin Noor yang baru sahaja meletakkan beg kertas yang dilihat Amanda tempohari di belakang meja Zulkarnain. 

Menggunakan kudrat sebelah tangannya, dicubanya juga untuk mengambil isi di dalam kotak yang diletak elok di dalam beg kertas itu.  Melihat situasi kekok Amanda itu, Datin Noor terus mencapai dan menghulurkan sebuah iPad yang telah siap berbaju berwarna jingga.  ‘Zulkarnain tahu warna kegemaranku.’ Getus hati Amanda. 

Datin Noor turut membantu menghidupkan gajet itu dan kemudiannya menaip perkataan gmail.  Sekeping surat maya kini merelakan diri menjadi mangsa tatapan mata rakus kedua-dua mereka.  Tetapi, Datin Noor mengundurkan diri. 

            Amanda,
            Kadang-kadang saya rasa bersalah kerana selalu membebankan awak dengan kerenah juga dengan budi bahasa saya yang kadang-kadang keterlaluan. 
            ‘Tahu pun!’
            Tapi, saya tahu awak seorang yang sabar biarpun kadang-kadang saya pula yang hilang sabar dengan mulut awak yang celupar tu.

            Amanda tersenyum tetapi kelopak matanya sudah digenangi air.

            Saya nak mengingatkan awak sekali lagi.  Berlian Floating Resort adalah segala-galanya buat saya.  Kecintaan saya, kemegahan saya selama menerajui Hashim & Co ini.  Saya mahu awak sudahkan apa yang sudah saya mulakan seandainya saya gagal menyudahkannya.  Saya nak rumah rakit berciri tradisional saya teroleng-oleng diusik olak Sungai Pahang.  Saya mahu ia mampu dihuni oleh sesiapa juga.   Saya mahu kenangan di pinggir sungai tu terus hidup.  Jangan hampakan saya.
Zulkarnain Hashim

            Amanda mengengsotkan sedikit tubuh dan terus bersandar di sofa.  Menerima bermakna pudaknya bertambah beban.  Menolak sama seperti memuntahkan semula rezeki yang menjolok-jolok di tekak.  Namun, mengabaikan permintaan Zulkarnain bagaikan mematahkan hati sahabat lama yang terlalu banyak memberi makna di dalam hidup. 

Zulkarnain menaruh kepercayaan.  Semestinya.  Jika tidak, apa perlunya meletakkan namanya sebagai penerus projek Berlian Floating Resort di dalam wasiat.  Sudah tentulah Zulkarnain sangat-sangat mengingini dia untuk menyelesaikan apa sahaja yang tertunggak. 

            Malam terus beringsut.  Dia langsung tidak teringat untuk menghubungi Noreena setidak-tidaknya untuk mengambil dia pulang.  Tadi, disuruhnya mereka pulang dulu.  Takkan sanggup temannya itu berpusing semula untuk mengambilnya. 

Pak Hassan mungkin belum pulih sepenuhnya untuk menjalankan tugasnya sebagai pemandu.  Untuk menghubungi Wazif, tidak sampai niatnya ke situ.  Tentu Wazif kelelahan biarpun jika diminta, sepantas kilat lelaki itu akan berada di depannya dan menyiapkan apa sahaja mahunya. 

            “Encik Azri fikir bagaimana?” Amanda menatangkan soalan kepada satu-satunya majikannya kini. 

Buat masa ini.  Azri ketika itu sudah menghampiri keretanya yang diparkir tidak jauh daripada garaj kereta milik keluarga Dato Hashim itu.

            “Terpulang pada awak.  Tapi, peluang begini bukan selalu datang.  Kalau saya jadi awak, saya tak lepaskan,”  Azri memberikan pendapatnya. 

Tidak jadi meneruskan langkah.  Dia berpeluk tubuh.  Menafsir rasa rendah diri yang terjeluak daripada diri gadis di depannya sekarang.

            “Jadi, encik rasa, saya patut terima?”

            “Wajib!”  balasnya pendek sebelum enjin keretanya mengaum membingitkan telinga.  Amanda menghantar kereta itu keluar dari kawasan parkir itu dengan pandangan berkaca.  

            “Mak cik harap Amanda tak hampakan mak cik dan arwah,”  Datin Noor bersuara lirih ketika Amanda duduk semula di kerusi batu di luar rumah. 

Bintang di langit bagaikan sirna seolah-olah matahari sedang galak beraksi.  Jadual tidur orang-orang di dalam rumah besar itu bagaikan sudah dilarikan jauh sehingga ke hemisfera barat. 

            “Tapi, kenapa pula saya.  Apa kata isteri Encik Nine nanti.”

            “Bekas isteri,” tegas Datin Noor membetulkan.

 Masa sayang, semua suka.  Semua cantik.  Bila kebencian melanda, menyebutpun tak sudi!  Meliar mata Amanda mencari potret keluarga Zulkarnain.  Ingin melihat seraut wajah yang dibenci amat oleh Datin Noor ketika ini. 

            “hmm...bekas isteri?”

            “Itu wasiat, Amanda.  Pergilah ke mahkamah mana pun, ia tetap sah dan tiada siapa boleh mencabarnya.  Lagipun, mak cik bukannya muda lagi.  Mak cik dah penat dengan semua ni.  Kalau Amanda rasa masa depan Amanda dah tak terjamin dengan Hashim & Co, mak cik rela lepaskan Amanda pergi tapi dengan syarat tolonglah habiskan BFR ni...”  rayu Datin Noor. 

            “Nantilah, saya fikirkan.”  Amanda membuat kenyataan sementara.  Cuti sakitnya masih terluak.  Teringat kepada Pak Ngah Talib.  Kesepian kampung menggamit rasa.  Esok, akan diajaknya Pak Ngah Talib pulang ke kampung.   
               


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...