..yang bernama sahabat

Wednesday 1 May 2013

Embun Vokey : Helang Remaja


HELANG REMAJA

BUMI perbukitan Bentong masih lena diseliputi kabus ketika teksi disewa mak dan ayah sampai di depan sekolah.  Padang menghijau menyambut kami di sebelah kiri.  Di sebelah kanan terdiri agam dewan besar yang disambungkan ke bangunan utama pentadbiran dan bangunan sekolah dengan trek pejalan kaki berbumbung. 
khai79blogspot.com

Di seberang jalan, saujana mata memandang kehijauan membungkus bukit umpama banjaran berjajar tiga beradik.  Di bukit yang tengah, kelihatan seperti pintu gua, tidak berpokok.  Jika ditenung lama-lama menimbulkan seram. 

           
Tiada yang berubahpun.  Pakaian seragam masih sama.  Bezanya kasut sekolah berwarna hitam.  Apa rasionalnya, akupun tak tahu.  Aku membawa fail peribadi menuju ke meja pendaftaran bertulis, pengurusan pejabat.  PPJ.  Basa-basi ucapan selamat datang daripada kakak senior yang teruja mendapat bacuk mengisi kemahiran membuli mereka!
           
Kemudian, kami (aku dan kakak senior) berjalan kaki.  Pemandangan pelik bagi mataku.  Bukan sahaja kedapatan bangunan sekolah. Tetapi terdapat bangunan lain yang didirikan berasingan.  Paling berdekatan dengan jalan raya ialah bangunan bertulis Bengkel Elektronik.
           
“Tu asrama putera.  Itu dewan makan, surau dan sebelah dewan makan tu asrama puteri!”

Kakak senior yang tertulis nama ‘Haslina’ di tudungnya itu menerangkan.  Mak ai! Jauhnya.  Kenapa tak buat asrama puteri di bandar Bentong!  Tetapi, tidaklah aku lahirkan protesku.  Nampak berlagak.  Tak sampai beberapa minit dah berlagak, pasti kakak senior itu akan mengecam aku dunia akhirat!

            Perkarangan asrama puteri masih lengang.  Hanya ada beberapa orang pelajar perempuan (yang aku agak senior) menyambut kami.  Seorang guru perempuan berada bersama mereka.  Dia memperkenalkan dirinya sebagai Puan Habsah.  Guru bahagian elektronik.  Kagum bertakhta di hati.  Sangkaku, guru-guru perempuan di sekolah ini mengisi ruang kosong bahagian-bahagian perdagangan sahaja.

Usai mendaftar dan berbasa basi, aku dibawa pula mengheret beg.  Menaiki tangga sebelah luar.  Memanjat sehingga ke tingkat lima.  Dari tingkat lima, aku dimaklumkan bahawa beberapa buah rumah yang kelihatan di belakang bukit itu adalah rumah kakitangan dan rumah pengetua. 

            Aku percaya, selepas dua tahun di sekolah ini, aku memang mampu mengekalkan potongan peragawatiku. (feewit!)  Manakan tidak.  Dormitari di tingkat lima.  Dari aspuri ke blok bangunan sekolah perlu memanjat tangga. Melainkan melalui jalan menurun di depan aspura (argh! Aku tak sanggup!)  kelas pula di tingkat satu.  Aku percaya, mereka memang sengaja mereka bentuk landskap sekolah sebegini semata-mata untuk mengujiku.

            Emak meninggalkan aku dengan linangan air mata.  Aku sambut linangan air mata emak dengan lambaian.  Lambaian kebebasan.  Aku tidak perlu mendengar leteran emak lagi.  Aku bebas mahu berutus surat cinta dengan siapa sahaja yang aku mahu.  (kalau mahu)  Aku melihat asap daripada buntut teksi sewa itu bagaikan ais kering mengiringi persembahan aku yang sedang mendendang lagu bahagia.  Lagu-lagu yang menerbangkan aku ke angkasa.  Bebas. Sebebas helang remaja dengan sayap tertebar.  Menggesel diri dengan angin melayang tinggi dan rendah sambil mata tajam mengintai peluang.   
           
Aku ditempatkan di dorm F5.  Blok F bernombor 5 tingkat 3.  Ada satu lagi dorm yang bertentangan iaitu F4 yang juga kosong.  Memang dibiarkan berhantu sementara menunggu kedatangan junior, bisik seorang senior yang aku lupa namanya.  Menjelang tengahari, dormitari itu dipenuhi. 

Mula-mula masuk Ismawati Ismail.  Anak Selangor bermastautin di bumi Selayang.  Berkulit putih melepak, dengan rambut pendek,  bila bercakap pasti tangannya melurut rambutnya.  Bermata sepet kusangkakan berbangsa Cina.  Diikuti oleh Rafidah Rasid, dari Selangor juga.  Bila disebut sahaja Puchong, aku hanya membayangkan buaya puchong yang kini setia menetap di Muzium Negara replikanya.  Gadis bertahi lalat, kecil molek dan kulitnya hitam manis. 

Bicaranya laju selaju keretapi.  Dia menetap di katil atas yang membawa malang pada hari-hari awal kedatangannya ke situ.  Loceng asrama berwarna merah betul-betul di atas kepalanya bairpun di sebelah luar.  Apabila siren kedengaran sebelum subuh, dia akan terjaga.  Bangun dan terus berdiri.  Berjalan ke depan dan dumm.  Adegan yang tak sanggup aku nak tengok.  Menghentam simen pembahagi siling!

 Teman-teman awal lain ialah Roszana Abu Salam, Hayati Mohd Nor dan Norhairiah Abu Hani.  Ketiga-tiga mereka sedaerah berlain mukim denganku.  Ketiga-tiganya pelajar terbaik SRP Sek Men Keb Kuala Krau.  Sebelum itu pernah aku bertembung dengan Roszana atau Kak Anne dalam pertandingan kuiz agama Islam peringkat daerah di Sek Men Dato Bahaman, Lanchang.  Di situ juga, aku berkenalan dengan Zaki. 

Begitulah sehingga penuh dormitari kami dengan nama-nama yang tertampal di dinding selain nama tadi.   Mulanya seramai itu, kemudian entah kenapa, dihijrahkan sebahagian daripada mereka ke dorm-dorm lain dan tinggallah dua puak di dalam dorm itu.  puak aku dan puak Lily.  Walaupun kami berpuak, puak kami cuma wujud ketika mencampuri gerombolan ke dewan makan atau acara-acara lain.  Selebihnya, kami bersama kerana masing-masing berbilang kelas. 
           
Malam pertama, aku mendengar tangisan.  Kusangka hantu.  Rupanya manusia.  Sebenarnya, ada satu rahsia yang tidak pernah aku nyatakan pada sesiapa.  Sengaja aku tidak hebahkan untuk menambah panik.  Ketika kisah perempuan berambut panjang di hujung katil diceritakan, heboh dan menggigilkan kepala lutut setiap penghuni aspuri, akupun pernah terserempak dengannya.  Tidak aku ceritakan kepada sesiapa kerana aku melihatnya seimbas.  Aku memujuk minda agar menganggapnya sebagai gerakan telekung yang tersidai di hujung katil, ditiup bayu malam.  Malam itu, aku tidur berbantalkan lengan kerana bantal digunakan untuk menutup muka.  Jika itu telekung, objek hitam yang berjuraian itu, apakah bendanya ya?

Yang menangis, mungkin menanggung kerinduan tak terperi.  Lebih-lebih mendepani layanan senior-senior garang tahap dewa kronik yang diketuai oleh Kak Aleeya.  Kak Aleeya bukannya Yang Dipertua Aspuri.  Yang diPertua ialah Kak Maimunah atau kami gelar Kak Mai. 

Tetapi, dalam banyak perkara, Kak Aleeya lebih vokal dan lebih menyakinkan dengan tubuhnya yang besar.            Tetapi dengan bangganya aku mengumumkan, tiada setitik air mata gatal pun gugur sepanjang minggu orientasi berlangsung.  Malah ketika Kak Aleeya, dimaki setiap junior di dalam hati, aku mengaguminya.  Agaknya diapun terperanjat apabila membaca kertas undian ‘kakak senior yg paling saya suka’ – aku letakkan namanya.  Bagiku, ada sekeping hati yang suci di sebalik karektornya itu.  Tidak berselindung menghunjam kata-kata.  Sejujurnya, aku menyukai manusia sebegitu. 

            Syaratnya begini.  Pelajar baru harus mendapatkan nama-nama senior beserta tanda tangannya.  Jumlah, sesuka sebutan sesiapa yang memberi arahan.  Kemudian bertebaranlah kami dalam kesempitan ruang nyawa di antara galau rindu pada keluarga dan tentatif Minggu Orientasi yang mencuri masa tidur dan rehat, sekian banyak.

 Nyatakan apa sahaja bentuk-bentuk pembulian mesra alam yang dirangka oleh Aleeya & The Gang.  Tiup kipas, sampai berhenti.  Sudah berhenti, disuruh tiup menggunakan penyedut minuman supaya kipas itu berpusing balik.  Padahal, salah seorang daripada mereka berdiri berhampiran suis kipas. 

Tak cukup dengan aktiviti meniup, disambung pula dengan operasi menepuk tangan sehingga lampu padam.  Agaknya, kalau dibuatnya lampu itu betul-betul padam kerana tepukan itu tanpa sesiapa memetik suisnya, senior-senior itupun bertempiaran lari.  Silap haribulan, minggu orientasi ditamatkan serta merta.  Atas alasan, terhadap campur tangan asing yang memang asing!

Pembulian paling minima tetapi paling memalukan para junior ialah disuruh menyanyi di khalayak.  Kalau suaranya iras Ramlah Ram, paling tidak, tiadalah malu benar.  Tetapi, kalau disuruh aku menyanyi, memang aku akan terjun dari tingkat tiga itu, kala itu juga.  Itupun, belum tentu tanda tangan senior diperolehi.  Kalau dia mahukan sessi ujibakat bersambung, terderalah hati menunggu esok. 

Kemudiannya, apabila aku pula menjadi senior, aku pula melakukan perkara yang sama.  Luka lama dibuli senior setahun sebelumnya terubat.  Maka kerana itu budaya menyambut pelajar baru seperti ini berterusan.   Senyumku tiba-tiba mekar apabila mengingatkan junior pertama F5 berkaca mata, Norharlinda.

            Denda yang paling tidak digemari masyarakat Aspuri ialah mencabut kemuncup.  Terasa mahu sahaja aku balik ke kampung meminjam sabit ayah.  Setakat setengah jam, boleh aku bereskan kawasan kosong berkemuncup di sebelah kiri aspuri itu.  Sudahlah disuruh mencabut, siap cabut disuruh kira pula.  Aku tiba-tiba teringatkan Senior Gloria yang selalu atau terpaksa bertugas menjadi mandur.  Mengawasi junior mencabut kemuncup!

            Di dalam dorm kami, Yoyo atau Fazelina selalu menjadi mangsa teriakan senior.  Ada-ada saja.  Tapi, lagaknya yang bersahaja, tenang dan mungkin dilabel ‘bajet bagus’ oleh sesetengah senior itu menjadikan dia junior kegemaran.

            “Aku suka Kak Siti,” puji Zanariah, ketika kami duduk-duduk melepas lelah selepas pulang dari sekolah.  

Baju sekolahpun belum ditanggalkan.  Zanariah mencampakkan bekas airnya di atas tilam yang berbalut dengan cadar putih.  Terpuntang-panting bekas itu.  Ada juga yang mengambil kesempatan berbaring.  Ada juga yang sudahpun berlalu ke bilik air untuk mandi.  Petang, terdapat aktiviti ko-kurikulum.  Sepulang nanti, harus segera bergegas ke dewan makan, Maghrib dan Isyak harus berjemaah.
 
            “Kenapa?”  tanyaku.  Belumpun sempat Zanariah menjawab.  Siren berbunyi lagi.  Kesemua kami melongo sesama sendiri.  Jam di tangan menunjukkan pukul 2.00.  Waktu belajar jika dirujuk kepada tentatif minggu orientasi yang diberikan kepada setiap pelajar baru. 

            Berduyun-duyun pelajar junior turun sama ada menggunakan tangga tepi ataupun tangga tengah.  Dengan pelbagai gayaAda yang berbaju putih berkain batik atau berseluar track-suit.  Ada yang berbaju t dan berkain biru.  Ada juga yang telah menukar pakaian terus.  Ada yang masih berpakaian sekolah, dan baru aku teringat, Isma sudah masuk ke dalam bilik air dan belum keluar!  Habis!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...