..yang bernama sahabat

Sunday 21 October 2012

Ilham Bahagia - Bab 5


BAB LIMA (5)

“SELAMAT datang ke Alumni Pengurusan Perniagaan 2004.  Nampaknya tak banyak yang berubah.  Cuma mungkin ada yang dah berkeluarga.  Ada yang merangka-rangka.  Ada yang dah berjaya jauh ke depan.  Apapun, kita harapkan alumni ini akan terus menjadi penghubung antara kita.  Kisah-kisah silam dulu jadikan kenangan zaman remaja buat teladan untuk anak-anak kita nanti.”
Suara Zain, pengerusi alumni tenggelam timbul dalam riuhnya perjumpaan pertama yang benar-benar menggamit rindu zaman belajar.
“Kau masih dengan dia lagi?”  Zahra, teman sebiliknya dari semester satu hingga semester akhir, berbasa basi.  Hidangan di depan mereka dihadap rakus.
            “Siapa?”  Nayla bertanya soalan bodoh.           
“Aizatlah…”
“Buat masa ni, aku belum jumpa orang lain.”
“Kau tak mencari.” Protes Zahra.
“Dia kerja kat Sabah kan?” Sampuk Jeslina di sebelah Zahra.
“Bukankah hari tu aku jumpa dia dengan seorang minah ni…sikit punya mesra berpegang tangan,” berkerut dahi Jeslina.  Air muka Nayla berubah. Zahra menyigung Jeslina.
“Orang lain agaknya.” Tukas Hafiz yang dari tadi mendiamkan diri.  Suasana bingar pula dengan suara alunan lagu  ‘Kaulah Kekasihku” dari kumpulan AXL.
Sabah tu besarlah, Jes.”  Zahra membangkang untuk menyedapkan hati.
“Iya..tapi tempat aku,” Jeslina menekankan dan sekejap sahaja dialek kesabahannya kedengaran.
“Kalau ya pun apa salahnya.  Aku nak harapkan apa? Cuba kau orang fikir?  Dia dekat sana, aku kat sini.”
“Kahwinlah cepat-cepat.”  Cadang Hafiz.  Garpu di tangannya tergantung.
“Aku memang nak kahwin dengan dia.  Tapi dia tak nak kahwin dengan aku.  Aku dengar dia dah ada orang lain.”  Aizat menjeling Nayla.  Tetapi kemudiannya mengangkat keningnya memandang Hafiz.  Aizat menarik kerusi dan duduk rapat di antara Nayla dan Hafiz.  Hafiz bergerak memberi ruang.
Nayla dan Zahra berpandangan.  Berkata-kata menggunakan sepasang pancaindera itu. Kepakaran mereka berdua semenjak dulu.  Hafiz bersalaman dengan Aizat.  Begitu juga Jeslina dan Zahra.  Nayla cuba menahan debar di dada yang semakin mengganas.  Bagaikan dara kali pertama ditegur uda.  Mulutnya terkunci rapat.
“Benar kamu sudah ada orang lain?” Jeslina gatal mulut membuka diskusi.  Hafiz membesarkan matanya menudak wjeh Jeslina.
“Sekarang dia sudah jadi bisu,” sela Aizat.
“Janganlah sakat dia macam tu.  Kasihan dia,” bela Zahra. Mengharapkan Nayla mencari mangga kata membuka kunci kebisuannya. Nayla sekadar terus menikmati hidangannya.
“Bila sampai?” Soal Hafiz.
“Petang tadi. Ingatkan ada orang tunggu kita.” Dia mengerling Nayla.  Ada ketikanya bahu mereka bersentuhan tetapi Nayla bertindak menjauhkan diri. Tiba-tiba Nayla bangun.
            “Nak ke mana?”  Zahra juga bingkas bangun.
“Ambil air.”  Nayla mengatur lenggang dalam persalinan anggun blaus hijau muda berleher penuh dengan lengan bercekak dipadankan dengan skirt labuh potongan lurus. Menambah feminin ialah rantai dempak berciri moden di leher.  Kasut Wedges berona senada menambah keanggunannya.
“Cantik kawan kita ni sekarang…untung kau.  Aku ingat masa belajar dulu. Selekeh je…” Hafiz mengangkat ibu jari.  Zahra membuntuti Nayla.
“Kau kenapa ha?” Zahra mencubit pinggan Nayla.
“Argh! Tak pasal-pasal dia nak malukan aku kenapa?”
Setidak-tidaknya cakap sesuatu.  Pertahankan diri kau
“Tahan apa? Mulut dia. Dia nak bercakap…. Biarkan. Penat nanti dia berhentilah.” Nayla memenuhkan minuman ke dalam cawannya dan cawan Zahra.  Mereka sengaja mengambil jalan yang agak jauh untuk lebih peluang berbual-bual.
“Kau dah tak sayangkan dia? Macam masa kat kampus dulu.  Macam yang kau cerita kat aku.  Sampai naik muak aku dengar tiap kali kita nak tidur?” Soal Zahra separa menjerit melawan kekuatan pembesar suara yang bagai mahu memecahkan gegendang telinga.
Ada ketikanya dia membaling Nayla dengan bantal kerana menganggu tidurnya yang baru bermula.  Nayla suka bercerita bak kisah dongeng pari-pari yang disampaikan dalam pelbagai versi.
“Itu cerita budak-budak…” Nayla juga separuh menjerit.
“Atau kau cemburu dengan kata-kata Jes tadi?”
“Sikitlah….”
“Awak,” cuitan di lengan memeranjatkan Nayla menyebabkan air di dalam cawannya berkocak tumpah sedikit.
Ayatnya tidak dapat dihabiskan bila Aizat mencapai cawan tersebut.  Diletakkan di atas meja dan memberi isyarat kepada Zahra bahawa dia hendak membawa Nayla pergi jauh dari situ.
Digenggam erat tangan yang berlengkar gelang emas selebar jari kelingking di pergelangannya itu menuju ke tempat parkir kereta.  Aizat masih tidak melepaskan pegangannya biarpun sesekali Nayla tertinggal di belakang.
“Awak nak buat apa suruh masuk dalam kereta pula?” Berkerut dahi gadis akhir dua puluhan itu.  Riak cemas terpancar.
“Takkanlah saya nak buat tak senonoh.  Inikan tempat awam.  Lainlah kalau dalam bilik. Kita berdua je,” sela Aizat tersenyum kambing melihat kepanikan Nayla. Itu antara tarikan Nayla yang membuatkan dia semakin terpikat. Panik tak bertempat.
“Kenapa dengan awak? Awak tak rindukan sayakah?” Soal Aizat sebaik sahaja kedua-dua mereka berada di dalam kenderaan.  Tempat letak kereta kelab golf itu masih sibuk dengan kenderaan yang keluar masuk.
“Boleh tak kita jangan cerita pasal rindu. Pasal sayang….” Pohon Nayla.  Mengalih posisi tubuhnya menghadap Aizat yang duduk di tempat pemandu.  Nayla berpeluk tubuh.
“Kenapa? Awak dah ada yang lain?”
“Dan ….boleh tak kita jangan cakap pasal yang lain? Boleh tak kita bercakap secara dewasa dan lihat kenyataannya,”  tegas Nayla memohon pemahaman.
“Okey. Sekarang awak ceritakan realitinya dari pandangan awak.  Saya akan dengar dan cuba fahamkan.” Aizat menghela nafas.
“Kita saling berjauhan.  Saya tak tahu apa yang awak buat di sana.  Awak juga tak tahu apa yang saya buat di sini.” 
“Okey.  Tapi perkara ni kita dah bincang lama sebelum saya dapat kerja di Sabah kan?”
“Itu dulu. Itu masa dunia sekitar kita masih kecil. Sekarang ni semuanya makin melebar.  Semakin luas, semakin besar.”
“Itu yang saya tanyakan pada awak berkali-kali.  Awak dah ada orang lain ke?”
Geleng.
“Habis tu?”
“Entahlah Aizat.  Saya tak pasti dengan perasaan saya sendiri.”  Bolehkah aku beritahu ceritera cinta ini tak akan ke mana kerana tiada restu orang tua.  Nanti, dia akan meminta alasan kenapa orang tuaku tidak melimpah restu. Beribu persoalan menyerbu dan menyendat di dalam tempurung kepala Nayla di kala ini.
“Saya taklah kejam sangat.  Kalau awak rasakan ada orang yang lebih baik, saya terpaksa walaupun tak bersedia undur diri. Tapi dapatkan dia menyayangi awak sebagaimana saya menyayangi awak? Tanya diri awak sendiri.”
“Kenapa perlu cakap tentang perkara yang tak ada?!”  Nayla sedikit membentak.  Senyum terukir di bibir Aizat.  Bermakna dia memang masih setia.
“Macam nilah.  Saya ada di sini sampai minggu depan. Kita jumpa ibu bapa awak.  Saya akan terus terang.  Lepas tu saya hantar emak saya untuk merisik dan kita terus bertunang.  Saya tak sanggup menunggu lagi, Nayla.” Aizat meletakkan telapak tangannya di belakang tangan Nayla.  Bingkas Nayla menarik tangannya.
“Tak. Tak boleh!!”
Kali ini Nayla memang betul-betul panik.  Sedikit terangkat kakinya mendengar cadangan itu.  Peluh kecil merecik di dahi di dalam kedinginan pendingin udara.
“Tapi kenapa?  Sampai bila kita nak macam ni?  Awak nak biarkan saya merana ya?  Awak sanggup tengok saya merana?”  Aizat memegang bahu Nayla dan mereka berhadapan.
“Pandang mata saya dan cakap terus terang apa sebenarnya masalah awak?”
Ketukan bertalu-talu pada cermin kereta dari sebelah pemandu dan penumpang depan mengejutkan mereka. Setiap satu suluhan menujah ke wajah mereka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...